• Anonym (Ts)

Tips på resmål i södra Sverige med 3-åring?

Hej!

Önskar tips på något roligt resmål i södra Sverige (skåne med omnejd). Vi har en treåring som gillar djur, natur, fina lekplatser och att cykla. Vi har tänkt hyra in oss några dagar vår sista semestervecka men har svårt att bestämma oss för vad som kan passa oss. Vi bor utanför Malmö och har bil så vi kan ta oss en bit. Tacksam för alla tips på ställen som passar för små barn.

• Svar på tråden Tips på resmål i södra Sverige med 3-åring?
  • Almare

Tirups örtaträdgård utanför Staffanstorp - fantastisk lekyta i naturlig lekpark med stockar, stenar och klätterställningar. Bra café också. Osby; Briomuseet. Autoseeum i Simrishamn. Bokskogen i Bara. Dressincykling i veberöd - superkul för hela familjen.

• Almare

Mina tips är dock mer för dagsutflykter. Men som inflyttad skåning tycker jag att hela Skåne går att nå så enkelt från kust till kust så jag utgår hemifrån och sticker ut på utflykter.

• Giftskåneman

Vi har Tomelilla sommarland(Tosselilla)

skånes djurpark med nordiska djur, Ystad djurpark, marknader, även om största har varit, badstränder runt hela landskapet, många artister som uppträder runt om. Pma om du vill ha mera specifika förslag

• Anonym (Skåning)

Jag tipsar om att åka till Brösarp och ta en tur på gammeldags vis med det gamla ångtåget, mycket uppskattat bland barn. Till och med biljetterna är som på den gamla goda tiden. Mycket vacker natur också längs banan. www.skanskajarnvagar.se

Jag rekommenderar verkligen en tur över bron där ni har "Den blå planet". Underbart ställe för barn(och vuxna). Så coolt för en liten knatte att gå in i "tunneln" som är omgiven av vatten och hajarna och rockorna simmar omkring bredvid och ovanför dig. Strax efter bron så man behöver inte köra ända in till Köpenhamn.

I Malmö har vi också en massa "temalekplatser", du hittar dem på malmo.se.

Något annat spännande för de som älskar djur är Marinpedagogiskt centrum på Sibbarp(stranden) i Malmö Där finns utställningar där de byggt upp små kopior av havsbotten med växter, krabbor osv. Finns även sommaraktiviteter där er pojk är lite för liten för några men finns t ex "barnens hav" som han kan vara med på www.smkc.se/sommaraktiviteter

• Almare

Tänk bara på att om ni åker över bron måste ni som föräldrar kunna legitimera er med pass eller nationellt ID-kort, PLUS att ni måste kunna intyga att ni är vårdnadshavare till ert barn för att få komma tillbaka in i Sverige. Jag fick gå till skattemyndigheten och be om ett familjeintyg för våra barn som inte hade giltiga pass innan vi kunde flyga in via Köpenhamn och sen åka över bron till Malmö.

Läs mer: https://www.oresunddirekt.se/nyheter/graenskontroll-vid-inresa-i-sverige

Svar på tråden Tips på resmål i södra Sverige med 3-åring?