• lindlan

    3 åring som dreglar

    Min son på 3 år dreglar väldigt mycket. Han fick polyper och halsmandlar bortopererade i maj, något som de sa på förhand skulle få dreglandet att försvinna men på senare tid tycker jag nästan mer att det har ökat. Han har ett bra tal, lite otydligt men ett bra ordförråd. Har läst andra trådar här där folk fått hjälp från logopeder pga munmotoriska svårigheter men aldrig fått höra hur det gått? Är det en lång ?process? eller går det att träna bort ganska fort? Kan det finnas andra anledningar? Har hört sista tider att andra barn kommenterar det och det får mitt hjärta att gå i tusen bitar. Är så rädd att han blir retad.

  • Svar på tråden 3 åring som dreglar
  • lindlan

    Inte vart på någon sådan utredning som du länkade till, bara öron, näsa, hals inför operationen. Inga andra avvikelser förutom att talet är något otydligt, men egentligen inte jämfört med många andra hans ålder.

    Nja, tog bort polyper och halsmandlar av flera anledningar men framförallt för att han va helt täppt i näsan hela tiden och drog på sig mycket infektioner. Dreglandet va på tal inför operationen men det trodde vi som sagt skulle gå över av bara farten. Har fått tid på vårdcentralen i veckan och hoppas att dom kan guida mig vidare, annars får jag ringa öron, näsa, hals också. Hade helst velat ha en ?quickfix? för detta då han själv börjar tycka att det är så jobbigt. :(

Svar på tråden 3 åring som dreglar