• Björnen4

Sambo utan gemensamma barm

Hej! En lite fråga hur andra gör!

Jag är sambo och har 4 barn sambon har 2 barn

Alltså inga gemensamma barn!

Min sambo tjänar 3 ggr mer än mig alltså typ 30000 och jag får 10000 för jag pluggar, när vi flyttade ihop bestämde vi att sambon skulle gå in ned mer pengar än mig pga att han tjänar mera, nu verkar det som han ändrat sig, vi har gemensamma utgifter på ca 18000kr/månad vilket vi skulle dela på och det som blev kvar skulle vara våra egna som skulle gå till barnen och allt runt dom, dvs att jag i dagsläget har 1000kr kvar när allt är betalt och han har 21000 att göra vad han vill. Mina 1000 kr ska alltså gå till kostnader för 4 barn på en mån, och hans 20000 till 2 barn,

Han vill inte täcka för mig att jag ska kunna shoppa, hur löser alla andra denna fråga, hur delar ni upp ekonomin när den ena tjänar så mycket mera, känner nu att jag skulle få mera pengar över om jag bodde själv, då jag kan få bostadsbidrag, jag får panik över min ekonomi.

1000kr på 4 barn på en månad är typ ingenting.

Tar gärna emot tips på hur andra löst detta????

• Svar på tråden Sambo utan gemensamma barm
  • Roxwell

Det är fullkomligt orimligt! Hör han det inte själv? Självklart måste han hjälpa dig i denna situation, ni är ju en familj.

• Mimosa86

Ni är en familj. Det är orimligt att du ska betala 50 % av alla fasta omkostnader när du enbart drar in 1/3 av inkomsterna. Ni måste utgå från proportionerna.

Sen behöver ni lägga upp en gemensam budget och hur ni rättvist fördelar pengarna på barnen.

• Blomman1215

Har du 4 barn på heltid? I så fall borde du väl få 6740 kr i barnbidrag utöver dom 10400 kr man får ifrån csn? Så du borde ha en inkomst på ca 17000 kr? 

Jag tycker annars att den är bäst att betala procentuellt. 
    Er inkomst (enligt ts) 40000 kr, han 30000 kr = 75%, du 10000 kr = 25%.
    Era gemensamma utgifter 18000 kr, han betalar 75% = 13500 kr, du 25% = 4500 kr. Sen står man själv för sina och sina barns egna utgifter. 

• viseversa

Vilken egoistisk gris rent ut sagt. Jag hade nog sagt tack och hej och flyttat till eget. Nu lever han i lyx med sina barn och du får vända på varenda krona fast ni bor i samma hem. Ni kan inte göra något gemensamt som en familj. Allt kul kan han och hans barn göra men ni får leva på gröt. Om han inte fattar detta själv är han sjukt dum i huvudet. Men jag tror snarare han skiter i det. Han är ett ego svin helt enkelt. Vad ska du med den till?

• Björnen4

Jag har inte barnen på heltid utan varannan vecka, ett barn är 19, men fortfarande mitt barn, arbetslös och utan egen inkomst???? och sedan en som börjar gymnasiet, så okej jag får 10000 + 2200 så 12200 och han då 31250 ???? men hur eller hur så har han en mycket större inkomst????

• Björnen4

Jag har inte barnen på heltid utan varannan vecka, ett barn är 19, men fortfarande mitt barn, arbetslös och utan egen inkomst???? och sedan en som börjar gymnasiet, så okej jag får 10000 + 2200 så 12200 och han då 31250 ???? men hur eller hur så har han en mycket större inkomst????

• Blomman1215
    Björnen4 skrev 2019-07-22 10:46:22 följande:

Kan ni dra ner på era utgifter?
  • 100wfs
    Blomman1215 skrev 2019-07-22 09:31:44 följande:

Har du 4 barn på heltid? I så fall borde du väl få 6740 kr i barnbidrag utöver dom 10400 kr man får ifrån csn? Så du borde ha en inkomst på ca 17000 kr? 

Jag tycker annars att den är bäst att betala procentuellt. 
    Er inkomst (enligt ts) 40000 kr, han 30000 kr = 75%, du 10000 kr = 25%.
    Era gemensamma utgifter 18000 kr, han betalar 75% = 13500 kr, du 25% = 4500 kr. Sen står man själv för sina och sina barns egna utgifter. 

Såhär gör i princip ALLA jag känner som är sambos men har olika inkomst. De delar procentuellt. Verkar vara ett rättvist system.
    Dom enda jag vet som delar helt 50/50 är dom där det skiljer ca 1000-2000 kronor i inkomst. 
  • Blomman1215
    100wfs skrev 2019-07-22 11:30:20 följande:

Såhär gör i princip ALLA jag känner som är sambos men har olika inkomst. De delar procentuellt. Verkar vara ett rättvist system.

Dom enda jag vet som delar helt 50/50 är dom där det skiljer ca 1000-2000 kronor i inkomst. 

Jag tycker egentligen att när man väljer att vara en familj så ska hela familjen leva på samma villkor och samma ekonomiska standard. Men det är svårt när det är "min och dina barn", och ev olika många barn som bor olika mycket. Det blir inte helt rätt hur man än gör. Men procentuellt känns som om det är ganska rättvist.
  • Blomman1215
    Björnen4 skrev 2019-07-22 10:46:22 följande:

Studerar du på heltid? Och får csn för 100%? Men tillägsbidrag för barnen borde du få ut ca 11880 kr ifrån csn.

Har du arbetat innan du börja studera? Hade du en årsinkomst på över 193000 kr? I så fall kan du ansöka om merlån och få ut ca 15500 kr ifrån csn. Detta är bara tips på hur du kan höja din inkomst.

Men som sagt när det gäller utgifterna så kanske procentuellt vore nått?
  • mammalovis

Med tanke på att du studerar och har barnen varannan vecka och en ogin sambo får du väl helt enkelt skaffa dig extrajobb barnfria veckor som många andra studenter gör alternativt separera om ni ändå inte kommer överens.

Ditt myndiga barn får söka jobb med ljus och lykta. Jag förutsätter att hen har skrivit in sig på arbetsförmedlingen och frågan är om man inte har rätt till alfakassa när man är ung.

Alternativet är ju annars att ni får minska era boendekostnader och abonnemang mm om du ska få mer pengar över.

• Finansen7

Vad består de 18.000kr som är gemensamma kostnader av? Om det inte är barnrelaterade kostnader, låter det mycket? Finns det någon möjlighet att dra ner på kostnaderna? Ingår det amortering där som kan pausas under en tid t ex?

Vill sambon att det gemensamma ska betalas strikt 50% måste han också tydligt förstå din situation.

Skulle ni betala procentuellt ska du betala 4500kr av det gemensamma och han 13.500kr.

Hur lång tid har du kvar av studierna? Är arbetsmarknaden god? Är det något sådant han ryggar tillbaka på?

Annats är det som någon redan skrivit, försök hitta extrajobb.

• Finansen7

En tanke till, har hans barn någon dyr hobby eller utbildning som han vill stötta?

• BurningDiamond

Hur såg din ekonomi ut innan ni flyttade ihop? Jag får inte det att gå ihop med en vuxen och 4 barn (varav minst 2 tonåringar) klarar sig på enbart CSN.

Om ni var ense om ekonomin innan ni flyttade ihop så är det ganska svinigt av sambon att plötsligt hitta på något annat utan diskussion.

Det finns väl lika många sätt att lägga upp ekonomin på som det finns familjer.

Jag förespråkar att man betalar för de resurser man förbrukar (och föräldern är så klart ansvarig för sina egna barn). Jag anser inte att man ska dela lika bara för att man väljer att bo ihop, utan att varje part är ansvarig för sin del av ekonomin (och alla andra praktiska bitar).

Bor alla 6 barnen varannan vecka? I så fall blir "din" del är 60% och sambons del är 40%. Bor hans barn heltid och dina bara varannan vecka så blir det 50/50. Bor hans barn bara varannan helg och dina vv blir det snarare 75% på dig och 25% på mannen (orkar inte räkna mer exakt).

Svar på tråden Sambo utan gemensamma barm