• Björnen4

Sambo utan gemensamma barm

Hej! En lite fråga hur andra gör!

Jag är sambo och har 4 barn sambon har 2 barn

Alltså inga gemensamma barn!

Min sambo tjänar 3 ggr mer än mig alltså typ 30000 och jag får 10000 för jag pluggar, när vi flyttade ihop bestämde vi att sambon skulle gå in ned mer pengar än mig pga att han tjänar mera, nu verkar det som han ändrat sig, vi har gemensamma utgifter på ca 18000kr/månad vilket vi skulle dela på och det som blev kvar skulle vara våra egna som skulle gå till barnen och allt runt dom, dvs att jag i dagsläget har 1000kr kvar när allt är betalt och han har 21000 att göra vad han vill. Mina 1000 kr ska alltså gå till kostnader för 4 barn på en mån, och hans 20000 till 2 barn,

Han vill inte täcka för mig att jag ska kunna shoppa, hur löser alla andra denna fråga, hur delar ni upp ekonomin när den ena tjänar så mycket mera, känner nu att jag skulle få mera pengar över om jag bodde själv, då jag kan få bostadsbidrag, jag får panik över min ekonomi.

1000kr på 4 barn på en månad är typ ingenting.

Tar gärna emot tips på hur andra löst detta????

• Svar på tråden Sambo utan gemensamma barm
  • Roxwell

Det är fullkomligt orimligt! Hör han det inte själv? Självklart måste han hjälpa dig i denna situation, ni är ju en familj.

• Mimosa86

Ni är en familj. Det är orimligt att du ska betala 50 % av alla fasta omkostnader när du enbart drar in 1/3 av inkomsterna. Ni måste utgå från proportionerna.

Sen behöver ni lägga upp en gemensam budget och hur ni rättvist fördelar pengarna på barnen.

• Blomman1215

Har du 4 barn på heltid? I så fall borde du väl få 6740 kr i barnbidrag utöver dom 10400 kr man får ifrån csn? Så du borde ha en inkomst på ca 17000 kr? 

Jag tycker annars att den är bäst att betala procentuellt. 
    Er inkomst (enligt ts) 40000 kr, han 30000 kr = 75%, du 10000 kr = 25%.
    Era gemensamma utgifter 18000 kr, han betalar 75% = 13500 kr, du 25% = 4500 kr. Sen står man själv för sina och sina barns egna utgifter.