• Popetot

    Preventivmedel efter ivf

    Ni som fått barn via ivf och är nöjda med antalet barn: Hur gör ni med preventivmedel?

    Min man har ej spermier i utlösning dock har vi kunnat "hämta" via biopsi.

    Vill inte ta hormoner. Känner för att "chansa" då vi ju inte kunnat bli gravida tidigare så inte så troligt att det blir fler graviditeter. Samtidigt skulle jag såklart inte kunna genomgå en abort efter vad vi gått igenom.

    Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Preventivmedel efter ivf
  • viseversa

    Hur ska du bli gravid om han inte har spermier i utlösningen menar du? Jag hade inte använt preventivmedel alls i er sits. 

  • Popetot
    viseversa skrev 2019-07-22 12:37:24 följande:

    Hur ska du bli gravid om han inte har spermier i utlösningen menar du? Jag hade inte använt preventivmedel alls i er sits. 


    Precis så tänker jag med. Men när jag pratade med ivf kliniken så vill de såklart inte säga att graviditet är uteslutet. Vi vet inte varför sperimerna inte tar sig ut (stop i passage, signalfel från hjärnan osv) och kan därför inte vara säkra på att det alltid kommer vara så.
  • viseversa
    Popetot skrev 2019-07-22 12:42:39 följande:
    Precis så tänker jag med. Men när jag pratade med ivf kliniken så vill de såklart inte säga att graviditet är uteslutet. Vi vet inte varför sperimerna inte tar sig ut (stop i passage, signalfel från hjärnan osv) och kan därför inte vara säkra på att det alltid kommer vara så.
    Har en bekant vars man har samma "stop" han har spermier i pungen men 0 i utlösningen. Dom blir INTE gravida av samlag så hon har itne använt p-piller på flera år. Onödigt att proppa kroppen med hormoner om man itne behöver. Och skulle ni mot förmodan bli gravida är det något ni får ta ställning till då.
Svar på tråden Preventivmedel efter ivf