• Anonym (H)

Karens vid egen uppsägning

Jag har sagt upp mig själv från min fasta tjänst och är införstådd med att man då blir avstängd från A-kassan en period. Min fråga är om det förföljer en en viss tid? Jag har blivit erbjuden ett konsultuppdrag om 6 mån med start dagen efter min nuvarande anställning upphör. Om jag sen skulle bli arbetslös kan jag då få A-kassa?

• Svar på tråden Karens vid egen uppsägning
  • Anonym (Ellen)

Indirekt blir du ju då inte arbetslös.
    Utan du har en ny tjänst från dagen därpå, då uppstår ingen karens.
    Då är väl frågan snarare om den nya tjänst du tar uppfyller a-kassans arbetsvillkor, så att du skulle vara berättigad ersättning när den anställningen så småningom tar slut?
    Enklast är kanske att du vänder dig till din a-kassa för besked.

• Kerubmamman

Det finns en bortre gränd, 112 kalenderdagar efter att anställningen slutar. Därefter tas ingen ?straff-karens? ut.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (H)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-07-23 09:10:06 följande:

Indirekt blir du ju då inte arbetslös.

Utan du har en ny tjänst från dagen därpå, då uppstår ingen karens.

Då är väl frågan snarare om den nya tjänst du tar uppfyller a-kassans arbetsvillkor, så att du skulle vara berättigad ersättning när den anställningen så småningom tar slut?

Enklast är kanske att du vänder dig till din a-kassa för besked.

Tack, jag det är ju efter att den nya tjänsten tar slut jag undrar över, om den karensen så att säga förföljer en en viss tid. Annars skulle man ju ganska enkelt kunna säga upp sig, ta sig an ett 2 dagars uppdrag via bemanning och poff trolla bort karensdagarna, det måste ju finnas en gräns och också en bortre gräns. Finns det något tillfälle när en tidsbegränsad heltidsanställning som fortsätter efter en tillsvidare heltidsanställning inte uppfyller A-kassans arbetsvillkor?
  • Anonym (H)
    Kerubmamman skrev 2019-07-23 10:56:03 följande:

Det finns en bortre gränd, 112 kalenderdagar efter att anställningen slutar. Därefter tas ingen ?straff-karens? ut.

Så med andra ord borde jag klara mi
    Kerubmamman skrev 2019-07-23 10:56:03 följande:

Så med andra ord borde jag klara mig om jag mot förmodan skulle bli arbetslös då uppdraget är på 6 månader.
  • Kerubmamman
    Anonym (H) skrev 2019-07-23 12:13:49 följande:
    Så med andra ord borde jag klara mi

Så med andra ord borde jag klara mig om jag mot förmodan skulle bli arbetslös då uppdraget är på 6 månader.
    Ja. Det ska inte vara några problem, men du ska självklart dubbelkolla med din a-kassa också. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (H)
    Kerubmamman skrev 2019-07-23 12:38:21 följande:

Ja. Det ska inte vara några problem, men du ska självklart dubbelkolla med din a-kassa också. 

Absolut, men erfarenhet säger mig att det finns gott om folk där ute med koll (som kan förklara på ett sätt så att vem som helst förstår, utan läsa innantill byråkratispråk). Nu tror jag inte att jag kommer bli arbetslös, utan uppdragen kommer som alltid rulla på men man vill ju gärna inte ha satt sig i skiten.
Svar på tråden Karens vid egen uppsägning