• Tue 23 Jul 2019 08:22
    722 visningar
    6 svar
    6
    722

    Sparar till Rörstrands servis bäst?

    Jag håller på att spara till Rörstrands Ostinida matservis. har än så länge köpt 12 mattallrikar ochh 9 assietter. Kvar att köpa är då 12 djupa tallrikar, 3 assietter , serveringsskålar/uppläggningsfat och kaffeservisen x 12. Sedan har jag också börjat spara till Mon amie kaffeservis där jag har köpt 8 kaffekoppar och kaffefat. Där har jag kvar assietter och kanna, sockerskål, uppläggnignsfat kvar bla , 
    Dum fråga men blir så stressad att jag inte köper tillräckligt snabbt och att någon del ska ta slut. Vad hade ni köpt härnäst? Djupa tallrikar till ostindia, eller serveringsskålar och uppläggningsfat (de är ju ganska dyra per del) etc eller kaffeservisen? eller fortsatt med mon amie och sedan ostinida? Mon amie är så otroligt populär och den kan ju bli restad hos leverantlören tills de tillverkar nytt. hur hade ni gjort? jag har ju inte råd att köpa allt på en gång så klart, 

  • Svar på tråden Sparar till Rörstrands servis bäst?
  • Tue 23 Jul 2019 10:54
    #1

    Har du ofta stora kaffekalas, eller varför behöver du TVÅ kaffeserviser?

    Hur som helst, båda dina serviser har funnits ett tag och är populära så de kommer inte försvinna i första taget. Så köp det du tror du kommer använda mest först, och det antal som du vanligtvis har gäster. Bjuder man sällan mer än 8 personer är det onödigt med 12 tallrikar "bara för att". I alla fall till att börja med.

    För att få mer för pengarna kan du kolla andrahandsmarknaden. Det är vanligt att folk säljer udda delar som de inte använt, för att de fått för många eller bytt smak.

  • Tue 23 Jul 2019 12:59
    #2

    När barnen fyller år har vi stora kalas. Då tycker jag det är trevligt att ha komplett servis/kaffeservis. Att ha två kaffeserviser  behövs ju egentligen inte, men jag tycker båda är så fina. Man kan ju ta fram olika serviser beroende på hur många gäster man har osv. Äter man middag först så är det trevligt med ex ostindia, men om man bjuder på kaffe /tårta så räcker det ju med Mon amie.

  • Tue 23 Jul 2019 13:22
    #3
    BuoBä skrev 2019-07-23 10:54:20 följande:

    Har du ofta stora kaffekalas, eller varför behöver du TVÅ kaffeserviser?

    Hur som helst, båda dina serviser har funnits ett tag och är populära så de kommer inte försvinna i första taget. Så köp det du tror du kommer använda mest först, och det antal som du vanligtvis har gäster. Bjuder man sällan mer än 8 personer är det onödigt med 12 tallrikar "bara för att". I alla fall till att börja med.

    För att få mer för pengarna kan du kolla andrahandsmarknaden. Det är vanligt att folk säljer udda delar som de inte använt, för att de fått för många eller bytt smak.


    Tack för tipset om att börja med 8 stycken och att kolla beg marknaden. Det ska jag göra. 
  • Anonym (J)
    Tue 23 Jul 2019 13:52
    #4

    Kolla blocket och Tradera. Vi har Rörstrands Sundborn och kaffekopparna blev så småningom för få då de tappats i golvet och gått sönder. Just vår modell hade slutat tillverkas :(

    Men folk har allt möjligt i sina skåp :) Hittade vår modell, helt oanvända bara 1 mil från där vi bor via blocket.

    Ostindiska är en superklassiker den kommer nog inte försvinna på länge.

  • Tue 23 Jul 2019 14:33
    #5
    Flizan30 skrev 2019-07-23 12:59:02 följande:

    När barnen fyller år har vi stora kalas. Då tycker jag det är trevligt att ha komplett servis/kaffeservis. Att ha två kaffeserviser  behövs ju egentligen inte, men jag tycker båda är så fina. Man kan ju ta fram olika serviser beroende på hur många gäster man har osv. Äter man middag först så är det trevligt med ex ostindia, men om man bjuder på kaffe /tårta så räcker det ju med Mon amie.


    Mm det finns alldeles för mycket fint porslin
  • Anonym (nöjd 45 åring.­)
    Tue 23 Jul 2019 14:52
    #6

    Jag har skåpen fulla av porslin, det är trevligt att ha men ganska onödigt.
    Jag gillar din kaffeservis och känner mig uppskattad de gånger jag är gäst i ett hem där man dukar fint.
    Har 2 sk fina uppsättningar med uppläggningsfat helt onödigt, funkar lika bra med enfärgat från IKEA.
    Djupa tallrikar står bara och samlar damm hos mig, om du inte tänker bjuda på soppa ofta placera dem längs ned på din lista.

Svar på tråden Sparar till Rörstrands servis bäst?