• Lillajag2

    Hur göra med vår ekonomi

    Hej!

    Min man och jag är gifta och har barn sedan 1 år tillbaka. Min man är 8 år äldre än mig, och jag är 28, min man har haft och sålt ett hus innan vi träffades och även jobbat föera är innan vi träffades, så han har haft möjlighet att tjäna in lite mer pengar än mig i och med hans ålder.

    Vi tjänar idag båda ungefär lika mycket när vi arbetar, men jag har varit föräldraledig under snart ett år och tagit ut få dagar för att få så många dagar ftillsammans med vårt barn, vilket tärt på min ekonomi rätt rejält. Detta då vi samtidigt med detta köpt ett hus och renoverat badrum, toalett, tvättstuga med sparade pengar. Nu när vi båda skall börja jobba vill min man att vi skall köpa en ny bil för typ 100 000 och åka på en resa till USA och sätta av 10 000kr extra till värt barn nästa sommar, men jag könner att jag behöver lägga undan pengar istället för att investera. Min man har en del sparade pengars så han påverkar detta inte så mycket. Hur skall jag tackla diskussionen? Jag könner att min man tycker att jag Borde kunna komma med mer fastän jag inte kan. Jag skäms och känner att jag har dålig hand om pengar

  • Svar på tråden Hur göra med vår ekonomi
  • Kusinen

    Är dey ert gemensamma barn? Om du tagit ut mer fl än den andra föräldern/ tagit ut dagar utan ersätnning enöigt gemensamt beslut ska han kompensera dig ekonomiskt för detta amser jag, till att börja med.

    Sen anser jag att om man har separat ekonomi måste man alltid anpassa den gemensamma livsstilen efter den med sämst ekonomi. Om du känner att det är viktigare för dig att bygga upp en buffert/ett sparande än med en ny bil nu så låter det ju som en rimlig pripritering om ni inte är i akut behov av ny bil/den gamal bilen beräknas bli dyrare i reparationer mm.

    Samma så klart med extrapengar till barnet och semester.

    Lägg upp en plan för hur du vill bygga upp ett sparande/buffert och en rimlig tidsplan för det och presentera för din man. Då ser han också vilket utrymme skm finns över till annat och så får ni gemensamt prioritera kring bilar, semester och annat.

  • Bagar Bengtsson

    Kusinen har rätt- har ni gemensamt kommit fram att du ska vara hemma mer med barnet ska du kompenseras.


    Han kommer alltid ha ett försprång med eget kapital- frågan är om det i framtiden gör någon skillnad? Nu när du har det lite sämre på sparkontot så förstår jag att du inte vill köpa ny bil, resa etc- låter mycket sunt. 


    Du skulle ha fått pengar av din man (ni är ju mer än sambos) när du gick hemma. Jag antar du kanske inte vill ta emot pengar nu av din make eller att han ger dig pengar men jag tycker att han kan väl stå för barnets sparande de första åren. På så sätt kommer du ifatt lite.


    Har man barn tillsammans tycker jag det inte är lika viktigt med stenhård rättvisa. Ibland får man det lite sämre än partnern men man vill ju ändå göra saker ihop och den fattiga partnern ska ju inte behöva lida.

  • Erkens mamma

    Du måste ju berätta ditt läge för din man.

    Säg att nu har jag tärt på sparade pengarna under året jag varit hemma. Behöver komma ikapp mig lite innan jag kan ta på mig nya åtaganden typ ny bil eller löfte om sparande. Det om något är väl ansvarsfullt!?!

Svar på tråden Hur göra med vår ekonomi