• Anonym (TS)

Otrevliga bonusbarn och slapp sambo. Vad gör man?

Jag har ett barn sedan tidigare och sambon har två.

Vi träffades när barnen gick dagis och lågstadiet.

Flyttade ihop ett år senare.

Jag har uppfostrat mitt barn att vara trevlig och hjälpsam och hans barn är raka motsatsen.

De befaller och frågar inte. De hotar och säger fula ord.

Mitt barn kan t ex fråga "Kan du snälla skicka mjölken?", "Kan jag snälla få ta en glass?", "Kan du snälla hjälpa mig med ....?".

Hans barn säger "Jag vill ha mjölk. NU!", "Jag ska ha en glass efter maten!" eller "Du MÅSTE hjälpa mig med ....".

Hans yngre barn och mitt barn är i ungefär samma ålder. Hans barn hotar och kallar mitt barn för fula saker direkt det blir en konflikt. "Jag ska slå dig med en hammare.", "Jag ska ta en kniv och hugga dig på natten.", "Du är en fet åsna." etc. Mitt barn har ADHD och brinner till direkt. Skriker något fult tillbaka eller slåss när hans barn är elakt. Det är såklart inte ok att göra så och jag pratar ofta med mitt barn om detta. Nu har hen börjat komma och berätta om hans barn säger/gör något elakt. Men både den äldre och yngre av hans barn verkar tycka det är roligt att reta och provocera. När mitt barn säger ifrån respekterar dem inte det. De lyssna inte när hen säger att hen vill vara ifred eller ber dem sluta. Det går inte att resonera med hans barn kring att visa respekt och lyssna på varandra. Mitt barn lämnar i 9/10 fall om hans barn säger ifrån eller vill vara ensamma.

De går inte att resonera med. De ignorerar tillsägelser och låtsas inte höra.

Sambon är slapp. Befaller de gör han det de befaller honom om. Han bryr sig inte att de inte lyssnar på tillsägelser utan han säger en gång utan resultat och sen ingen fler gång.

Sen tycker hans äldsta barn att jag särbehandlar min son för att jag oftare ger hans barn tillsägelser eller säger att dom får fråga om dom vill ha något.

Jag särbehandlar inte, men det finns inte lila ofta anledning att tillrättavisa mitt barn då denne oftast sköter sig.

Vad gör man?

• Svar på tråden Otrevliga bonusbarn och slapp sambo. Vad gör man?
  • Anonym (V)

Se till att barnen inte är hos er samma veckor? Bli särbos?

Hur gamla är barnen nu? Vad tycker ditt barn om att bo med ?bonussyskonen??

• Drottningen1970

Bli särbos. Din lojalitet ska ligga hos ditt barn och du ska ge honom bästa möjlighetens att bli en fungerande vuxen.

Han ska absolut inte bli mobbad och triggad i sitt eget hem som ska vara en trygghet. Särskilt inte när han har särskilda behov och behöver kämpa för att hålla ihop sig. Eftersom din sambo inte tar ansvar för sitt barn behöver du i alla fall uppfylla dina skyldigheter gentemot ditt eget barn.

• Klimat Apokalypsen

Och du är tillsammans med honom varför?

Jag hade aldrig stått ut med en sådan karl som inte ens kan uppfostra sina egna barn. Vill du ha fler barn så är det nog bättre och skaffa dig en ny partner som klarar papparollen.

• Anonym (TS)
    Anonym (V) skrev 2019-07-24 20:21:44 följande:

Se till att barnen inte är hos er samma veckor? Bli särbos?

Hur gamla är barnen nu? Vad tycker ditt barn om att bo med ?bonussyskonen??

Alla barn bor hos oss på heltid.

Mitt barn undrar ofta varför vi flyttade och varför vi inte kan bo i vårt gamla boende bara hen och jag. Könns sorgligt! Gör såklart ont i hjärtat!
  • Anonym (Skinner)

Det går att träna och uppfostra barn. Även andras. Jag vet att många inte tycker att man ska lägga sig i sina bonusbarns uppfostran, men jag tycker att man som vuxen uppfostrar barn runt omkring sig. Antingen genom att föregå med gott exempel eller genom att direkt ingripa. Om lärare, barnvakter och fritidspersonal får göra det så är det för mig lika självklart att jag som närvarande vuxen i deras familj går in och styr upp situationer med.

Så mitt råd är att du uppfostrar barnen. Jag hade hållit mig borta från konsekvenser, bestraffningar och predikningar och satsat på lite hederlig behavioristisk positiv förstärkning. Beröm och belöna (med uppmärksamhet och leenden i första hand men varför inte koppla det till lördagsgodis eller andra mer handfasta belöningar) alla positiva beteenden du ser hos barnen. Överös med beröm när du ser något du gillar och leta verkligen efter något att berömma. Få dem att inse att de gör hur mycket som helst som är bra och att de är fina ungar. Det blir deras identitet och självbild.

Observera att positiv förstärkning är extremt effektivt och är ett mycket kraftfullt verktyg. Använd det inte hej vilt. Bryt den negativa cirkeln och få till en positiv och hållbar vardag, men ta sedan ett steg tillbaka så att du inte blir för kontrollerande.

• Anonym (X)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-24 21:43:04 följande:

Mitt barn undrar ofta varför vi flyttade och varför vi inte kan bo i vårt gamla boende bara hen och jag. Könns sorgligt! Gör såklart ont i hjärtat!
    Jag förstår inte sådana här trådar. Det finns så många föräldrar som berättar hur barnen mår dåligt i sina bonusfamiljer.

Då tar man väl sitt föräldraansvar och blir särbos? Eller? Är kärleken viktigare än att ens barn ska må bra?
  • Anonym (Flytta)

Bonusfamilj här med. Skulle jag vetat det jag vet idag några år senare, skulle jag aldrig flyttat ihop. Så mitt råd till dig är, bli särbos!

• Anonym (mb)
    Anonym (Skinner) skrev 2019-07-24 22:04:49 följande:

Det går att träna och uppfostra barn. Även andras. Jag vet att många inte tycker att man ska lägga sig i sina bonusbarns uppfostran, men jag tycker att man som vuxen uppfostrar barn runt omkring sig. Antingen genom att föregå med gott exempel eller genom att direkt ingripa. Om lärare, barnvakter och fritidspersonal får göra det så är det för mig lika självklart att jag som närvarande vuxen i deras familj går in och styr upp situationer med.

Så mitt råd är att du uppfostrar barnen. Jag hade hållit mig borta från konsekvenser, bestraffningar och predikningar och satsat på lite hederlig behavioristisk positiv förstärkning. Beröm och belöna (med uppmärksamhet och leenden i första hand men varför inte koppla det till lördagsgodis eller andra mer handfasta belöningar) alla positiva beteenden du ser hos barnen. Överös med beröm när du ser något du gillar och leta verkligen efter något att berömma. Få dem att inse att de gör hur mycket som helst som är bra och att de är fina ungar. Det blir deras identitet och självbild.

Observera att positiv förstärkning är extremt effektivt och är ett mycket kraftfullt verktyg. Använd det inte hej vilt. Bryt den negativa cirkeln och få till en positiv och hållbar vardag, men ta sedan ett steg tillbaka så att du inte blir för kontrollerande.

Visst går det men vem orkar och varför skulle man? Plus att man samtidigt får uppfostra en vuxen man.

Nej uppgradera dig ts, för dina barns skull och för dinframtid skull för det kommer inte bli bättre med tiden snarare mer konflikter
  • garbit no4
    Anonym (TS) skrev 2019-07-24 21:43:04 följande:

Och vad svarar du då?

Detär en sak att inte låta barn bestämma helt övervuxna för att dom inte gillar att du träffat någon ny men det är en helt annan sak när barnet mår dåligt pga av dit nya förhållande.

Så frågan är vad ska du göra ts? Bli särbo, göra slut, låtsas som det regnar?
  • Anonym (cv)

Om det inte funkar så är det bättre att vara särbo.
    Dina barn ska inte behöva må dåligt i sitt eget hem

Svar på tråden Otrevliga bonusbarn och slapp sambo. Vad gör man?