• Maddsutt

    Vad kostar en Golden Retriver cirka i månaden?

    Hej!

    Jag hoppas att du kan hjälpa mig. Jag ska nämligen köp hund, äntligen! Skulle jag välja enbart på mitt intresse, så skulle jag välja en stor hund. Men eftersom jag är långtidssjukskriven så måste jag välja en lite mindre hund, då dem kostar mindre.

    Först tänkte jag en Sheltie, men funderar också på en Golden Retriver? Dem har min mamma och vi som familj haft flera utav, så den rasen kan jag. Varför jag tidigare, när jag jobbade, alltid tänkte att som min första egna hund skulle ha just en Golden.

    Tyvärr kan jag ej fråga min mamma detta, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

    -Vad kostar en vuxen Golden, på ett ungefär, i foder per månad? Jag vill köpa ett bra foder från början.

    -Vad kostar en Golden i försäkring per månad? En försäkring som har högsta på allt och där allt ingår, exempelvis rehabilitering.

    Har rasen mycket sjukdomar/problem?

    Tack snälla på förhand????

  • Svar på tråden Vad kostar en Golden Retriver cirka i månaden?
  • Anonym (Ca)

    På ett ungefär 500-600kr foder och 300kr försäkring

    Vi har Folksam stora och har bra erfarenheter av dom.

    Hälsoproblem är cancer och leder

  • Anonym (Ca)

    På ett ungefär 500-600kr foder och 300kr försäkring

    Vi har Folksam stora och har bra erfarenheter av dom.

    Hälsoproblem är cancer och leder

  • Anonym (....)

    En Golden räknas för det första inte som liten, de jag träffat väger runt 40-45 kg.


    Försäkring: Gå in på olika försäkringsbolags hemsidor, där kan du kolla vad just dom tar och vad som ingår, du skriver tex i ras, kön, när den är född (kan ju hitta på ett datum om du inte vet) så får du ett hum om vad det kostar.


    Jag brukar köpa en stor säck 10-12 kg, kostar 800 kr, men den räcker rätt bra eftersom min hund inte äter så mkt torrfoder (Min hund väger 14 kg, mellanstor hund) Det hon äter mest av är frysta mushbollar, de kostar 55 kr per påse = rätt dyrt.


    Leksaker, koppel, halsband, tuggben godis, klosax, skålar, säng, filtar, de är ju rätt dyr startkostnad, spec första året när de växer, tuggar sönder sitt nya dyra koppel etc.


    Jag lägger nog iaf 1-1500 i månaden på hunden, har dock en jättebillig försäkring eftersom det är en ras som sällan är sjuk :)


     

  • Maddsutt

    Hej!

    Tack för svar.

    Precis, en Golden räkas till en stor hund. Jag kanske skrev otydligt :) För jag tänkte först en mindre hund, men sen vill jag helst ha en Golden och undrar därför lite över kostnaderna. Jag vill ju veta om jag skulle ha råd med en Golden, plus spara på ett hundkonto varje månad.

    Utifrån svaren jag fått så skulle jag absolut ha råd med det???? Jag tittade på en försäkring som innehöll allt och stora summor, och den skulle kosta cirka 400 kr per månad. Jag betalar hellre 50 kronor extra per månad och mer ingår.

    Tack för era svar. Det blir en Golden????????????

  • Dexter dot com

    Beroende på vilken försäkring och vilket foder du ger så tippar jag på att du hamnar på ca 1000-1200 kr/månad. Sen tillkommer kostnader för hundvakt, kurser, utrustning, fästingmedel, tuggben mm. Den stora kostnaden brukar vara veterinärkostnader som drar i väg snabbt även om man har försäkring så se till att du har en bra buffert innan hundköpet.

  • Maddsutt

    Hej

    Tack för svar.

    Ja jag kommer inte köpa en valp innan jag ha en buffert lika stor som inköpspriset på hunden. Jag vill veta vad den kostar per månad också, för att veta att jag har råd att spara några hundra (300-500 kr) per månad just till hunden.

  • BurningDiamond
    Anonym (....) skrev 2019-07-26 05:40:44 följande:

    En Golden räknas för det första inte som liten, de jag träffat väger runt 40-45 kg.


     
    Vad är det för mutant-hundar du har träffat? Enl rasstandard så ska en hane ligga mellan 29-32 kg och en tik på 25-29kg. Att ligga 10-20kg över rasstandard är minst sagt märkligt, speciellt om det inte rör sig om någon enstaka individ utan en generell observation.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    TS,

    En säck Royal Canin Golden Retriever Adult på 12 kg räcker ca en månad, kostar runt 650-750 kr per säck beroende på var du handlar.

    Vet inte vad försäkringen ligger på, men jag har max-försäkring på en leonberger, den kostar ca 8000 per år (Sveland). Tror inte du kan komma under ca 6000/år om du ska ha max-försäkring oavsett bolag, men det lönar sig att shoppa runt! Du kan få rabatter om du samlar dina försäkringar (hem, bil, liv, husdur osv) i samma bolag, du kan även få rabatter via organisationer som facket, ICA, hyresgästföreningen osv.

    Rasen är "känd" för HD/ED och cancer, men det har varit fokus på detta i uppfödningskretsar i många år nu och du kan hitta valpar med bra linjer och låg frekvens av detta.

  • Anonym (....)
    BurningDiamond skrev 2019-07-26 07:53:18 följande:
    Vad är det för mutant-hundar du har träffat? Enl rasstandard så ska en hane ligga mellan 29-32 kg och en tik på 25-29kg. Att ligga 10-20kg över rasstandard är minst sagt märkligt, speciellt om det inte rör sig om någon enstaka individ utan en generell observation.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    TS,

    En säck Royal Canin Golden Retriever Adult på 12 kg räcker ca en månad, kostar runt 650-750 kr per säck beroende på var du handlar.

    Vet inte vad försäkringen ligger på, men jag har max-försäkring på en leonberger, den kostar ca 8000 per år (Sveland). Tror inte du kan komma under ca 6000/år om du ska ha max-försäkring oavsett bolag, men det lönar sig att shoppa runt! Du kan få rabatter om du samlar dina försäkringar (hem, bil, liv, husdur osv) i samma bolag, du kan även få rabatter via organisationer som facket, ICA, hyresgästföreningen osv.

    Rasen är "känd" för HD/ED och cancer, men det har varit fokus på detta i uppfödningskretsar i många år nu och du kan hitta valpar med bra linjer och låg frekvens av detta.

    Folk är ganska duktiga på att göda sina hundar, alla klagar att min hund är för smal, fast det är deras som är feta. Sen kanske man inte ska ge just skräpmat som royal canin, det är bara dyrt. Finns bra mat i samma prisklass, orien, pure natural, acana etc om man nu ska ge torrfoder.
    Annars är det bättre med mush, barf etc

Svar på tråden Vad kostar en Golden Retriver cirka i månaden?