• Anonym (Orolig mamma)

Min son blir mobbad!!

Hej!

Jag skriver eftersom min son på 9 år (snart 10), blir mobbad i skolan och jag är så oerhört orolig för hur hösten ser ut för honom.

Han har redan en språkstörning som visserligen inte märks när han pratar, men som gör att han inte alltid hänger med i lekarna på skolan. Han står också i kö till psyk eftersom vi genom skolpsykologen gjort ett sk Wisc-test som visar att han förmodligen har något inom autism-spektrat också. Den berömda kön gör dock att vi måste vänta minst ett år till på att få hjälp.

Han får redan bildstöd i skolan och man har haft en resurs i klassen för en annan, riktigt stökig elev som vår son känt sig trygg med. Denne man ska dessvärre nu sluta. 

Vi har haft bra kontakt med specialpedagogen i klassen men vår son har först nu, berättat att han inte fått något stöd alls från sin lärare (han ska tack och lov byta nu i fjärde klass). Snarare har läraren ofta tagit parti för elever som redan har gott självförtroende och som ofta är elaka. Detta så klart enligt vår sons tolkning men jag känner ändå att jag måste ta in denna information och respektera hans känsla av att han upplevt det så. Att vår son i en konflikt inte kan beskriva sin verklighet lika bra som en annan elev för läraren, påverkar säkert också. Läraren har INTE tagit hänsyn till detta, vad jag förstått. 

Jag var själv mobbad som barn, dock helt utan diagnoser eller problem med inlärning osv så jag har tyvärr ingen egen erfarenheter som gör att jag skulle kunna hjälpa vår son. Mina egna erfarenheter av mobbning däremot, gör att jag måste kämpa riktigt hårt för att kunna mentalisera och behålla ett objektivt tänkande och det är så klart jätte svårt!! Min man har däremot inte varit mobbad och kan ofta se mer klart på olika situationer när jag blir låst i mitt sätt att tänka.

Nu har jag skrivit ett brev till rektorn och berättat hur vi som föräldrar upplever vår sons situation i skolan, vad vi fått reda på via wisc-testet, att han nu står i kö till BUP osv. Detta, för att han om möjligt, ska få en egen resurs i skolan som kan hjälpa honom lösa de sociala koderna och hjälpa honom komma igång med skolarbetet på lektionerna, som han har så svårt för att göra på egen hand. Vill dock att det ska vara en person som faktiskt hjälper vår son med de sociala koderna, inte en person som hämmar vår sons utveckling genom att "ta över" all integration så att vår son inte behöver jobba med sin egen förmåga. 

Vi var på stranden igår och såg en klasskamrat lite längre bort. När vår son upptäckte honom så var han först helt ointresserad av att hälsa. Sen samlade han mod, sträckte (överdrivet mycket) på sig och staplade bort för att hälsa på klasskamraten. När klasskamraten fick syn på vår son så hälsade han kort och sen sprang han därifrån. Det gjorde så ont att se hur vår son bara stod där och tittade efteråt. Jag förstår ju att anledningen till att klasskamraten inte stannade upp, blev glad av att se vår son och började prata med honom, kan ha 100 olika orsaker. Men för mig med mitt eget förflutna av mobbning, så blev det en talande scen som jag hade svårt för att hantera. 

Nu är det ju sommarlov och ett tag kvar innan skolan startar igen, men det känns fruktansvärt att känna att vår son inte får respekt av andra klasskamrater, att han inte blir sedd och att han mår allt sämre i skolan ju längre tiden går. 

Det skulle vara skönt att läsa om andra föräldrar som kanske upplever samma sak och hittat strategier för att lösa detta men alla infallsvinklar som kan ge oss föräldrar verktyg och förståelse, är så klart guld värda!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min son blir mobbad!!
  • Anonym (Orolig mamma)

Ingen???

• Anonym (Lärare)

Jag förstår verkligen din frustration över din sons utanförskap. Det är lärarens yttersta ansvar att se till att alla barn i klassen känner sig inkluderade oavsett behov av särskilda stöd eller ej, och direkt ta tag i situationener där mobbning uppstår ich även ta kontakt med föräldrarna till barn som bidrar tull mobbing. Stå på dig, för du är ditt barns nära stöd och skydd i detta.

Barn blir så lätt påverkade av varandra vilka som passar in eller inte, därför har vi föräldrar också ett stort ansvar i hur våra barn beter sig mot andra. Här genom åren mött föräldrar som tyvärr med sitt eget beteende och unka människosyn bidrar till att deras egna barn mobbar andra och vägrar se vad deras barn gör.

Viktigt att du som förälder fortsätter att lyfta ditt barn, och ge ditt barn hopp och lyft hans styrkor.

Prata tidigt nu med skolledningen och läraren inför höstterminen och vilka strategier som de har för att han ska känna sig mer inkluderad.

Resursen ska endast hjälpa med det som din son behöver och inte sitta påklistrad hela tiden.

• Anonym (-)

Mitt barn är 9 år och väldigt omtyckt. Men när vi möter på någon kompis på stan, så är det oftast bara ett blygt *hej*, eller ett *hej, -namnet-* från kompisarna.

Mitt barn gör samma sak, - tittar knappt upp och säger lite blygt *hej*.

Så hade det varit mitt barn som din son träffade på och som bara sa *hej* och sedan sprang iväg, så hade det berott på blyghet - särskilt när din son hade dig i släptåg (alltid pinsammare när andras föräldrar är med).

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-07-26 15:39:05 följande:

Jag förstår verkligen din frustration över din sons utanförskap. Det är lärarens yttersta ansvar att se till att alla barn i klassen känner sig inkluderade oavsett behov av särskilda stöd eller ej, och direkt ta tag i situationener där mobbning uppstår ich även ta kontakt med föräldrarna till barn som bidrar tull mobbing. Stå på dig, för du är ditt barns nära stöd och skydd i detta.

Barn blir så lätt påverkade av varandra vilka som passar in eller inte, därför har vi föräldrar också ett stort ansvar i hur våra barn beter sig mot andra. Här genom åren mött föräldrar som tyvärr med sitt eget beteende och unka människosyn bidrar till att deras egna barn mobbar andra och vägrar se vad deras barn gör.

Viktigt att du som förälder fortsätter att lyfta ditt barn, och ge ditt barn hopp och lyft hans styrkor.

Prata tidigt nu med skolledningen och läraren inför höstterminen och vilka strategier som de har för att han ska känna sig mer inkluderad.

Resursen ska endast hjälpa med det som din son behöver och inte sitta påklistrad hela tiden.

Visst påverkar vi våra barn med våra egna värderingar! Både indirekt och direkt genom våra val, vad vi prioriterar och vi pratar om saker!

Ja jag hoppas skolan kan hitta en resurs som lyfter honom och hjälper honom i både skolarbete och sociala situationer.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (-) skrev 2019-07-26 16:09:15 följande:

Mitt barn är 9 år och väldigt omtyckt. Men när vi möter på någon kompis på stan, så är det oftast bara ett blygt *hej*, eller ett *hej, -namnet-* från kompisarna.

Mitt barn gör samma sak, - tittar knappt upp och säger lite blygt *hej*.

Så hade det varit mitt barn som din son träffade på och som bara sa *hej* och sedan sprang iväg, så hade det berott på blyghet - särskilt när din son hade dig i släptåg (alltid pinsammare när andras föräldrar är med).

Detta lugnade mig faktiskt! Tack fina du!
  • Studentpappa

Min dotter har en bra kompis som hon leker väldigt mycket med oftast. I sommar har de inte setts så mycket, skilda föräldrar där mamman flyttat längre bort och resor etc. Har kommit i vägen, de sågs för typ en vecka sedan på stan och vågade knappt heja på varandra. Så just den grejen tror jag inte du behöver ta så hårt.

Annars förstår jag dig då vår dotter har svårt med kompisar och hade ingen på skolan innan hon fick denna tjej som bra vän. Jag har nog inga bra råd då vår situation är annorlunda men jag har hjälpt dottern mycket att fixa barn att leka med, då jag känt föräldrarna och sett till att de träffas och att hon på så sätt fått en kompis. Vår dotter är bara blyg och behövde en hjälpande hand att våga ta kontakt sen löste sig mycket av pusslet via denna vän som även lett till att hon är med mer i skolan på rasterna.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Ninni)

Håller med resten om strandsituationen, vår son (snart 9) träffade en av sina ABSOLUT bästa vänner på stan, de hade lekt typ dagen innan men kunde ändå knappt heja och det syntes att båda bara ville åt varsitt håll. Träffar han någon från klassen oväntat är det nästa alltid obekväm stämning trots att han är omtyckt

• Anonym (Orolig mamma)
    Studentpappa skrev 2019-07-26 23:08:19 följande:

Min dotter har en bra kompis som hon leker väldigt mycket med oftast. I sommar har de inte setts så mycket, skilda föräldrar där mamman flyttat längre bort och resor etc. Har kommit i vägen, de sågs för typ en vecka sedan på stan och vågade knappt heja på varandra. Så just den grejen tror jag inte du behöver ta så hårt.

Annars förstår jag dig då vår dotter har svårt med kompisar och hade ingen på skolan innan hon fick denna tjej som bra vän. Jag har nog inga bra råd då vår situation är annorlunda men jag har hjälpt dottern mycket att fixa barn att leka med, då jag känt föräldrarna och sett till att de träffas och att hon på så sätt fått en kompis. Vår dotter är bara blyg och behövde en hjälpande hand att våga ta kontakt sen löste sig mycket av pusslet via denna vän som även lett till att hon är med mer i skolan på rasterna.

Vad bra att ni lyckades hjälpa er dotter med att få en vän i alla fall! Ja vår son har också en vän men jag anar att skillnaden i språket märks mer ju längre tiden går. Vår sons egen drivkraft är låg då det förmodligen kräver en hel del energi att bara förstå lekarna i kombination med att han därför tycker det är jobbigt att ta egna initiativ till lek med andra.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Ninni) skrev 2019-07-26 23:53:21 följande:

Håller med resten om strandsituationen, vår son (snart 9) träffade en av sina ABSOLUT bästa vänner på stan, de hade lekt typ dagen innan men kunde ändå knappt heja och det syntes att båda bara ville åt varsitt håll. Träffar han någon från klassen oväntat är det nästa alltid obekväm stämning trots att han är omtyckt

Det är så skönt att läsa att detta inte behöver vara en situation som visar på hur min sons relationer med klasskamraterna ser ut rent generellt. Jag får kämpa ganska mycket med att inte blanda in min egen historia i min sons liv och har ofta väldigt svårt att kunna mentalisera bra då!
Svar på tråden Min son blir mobbad!!