• Anonym (fråge­tecken­)
    Fri 26 Jul 2019 14:19
    335 visningar
    3 svar
    3
    335

    Umgängesförälder med aggressionsproblem..

    Mitt tvååriga barns pappa och jag separerade eftersom han hade problem med sin ilska och tog ut den på mig framför vårt barn i form av skrik och släng med saker, dragit mig i håret och knuffar, hot osv.

    Jag har därefter gått i terapi och kommer fortsätta göra det för att undvika att hamna i liknande relationer. Han däremot säger sig inte ha några problem och vägrar ta emot stöd. Enligt honom är jag en känslig person som förstorar upp saker. 
    Nu bor vårt barn hos mig och är två dagar varannan vecka hos sin pappa, och en dag där emellan. Vi planerar genom Familjerätten då han har kontaktförbud i ett halvår så vi har ingen direkt kontakt alls. 

    Nu vill han ha övernattningar och utökat umgänge och jag har inte gått med på det med tanke på det som hänt och att jag är rädd att han ska få utbrott inför vårt barn, eller utsätta andra personen för det framför vårt barn. Jag vet att sådant kan ske under umgängesdagarna på dagtid också, men jag vill iallafall att mitt barn ska veta att hen alltid kommer hem på kvällen till samma ställe, ifall det skulle vara jobbigt där borta. 

    Så nu jag börjar bli nervös att han kommer ta det till rätten och då få ett beslut om att vårt barn ska vara där på halvtid. Jag har läst så mycket om hur det fungerar och hur knepiga beslut som kan tas "för barnets rätt till båda föräldrarna", och att det jag gör kan anses vara umgängessabotage. Är väl medveten om att varken misshandelsdom eller tydliga bevis på att barnet far illa hjälper.

    Just nu känns det som att jag mest vill att tiden ska gå, pappan skaffar barn med någon annan och tappar intresset för oss.. tyvärr, men det har kommit till den punkten då jag anser det vara det bästa i längden. Jag kan liksom inte se hur han ska kunna vara en bättre pappa än ingen alls. 

    Jag vet inte hur jag ska göra. Någon som varit i liknande situation? 

    Hur länge kan jag vägra övernattningar? Borde jag gå med på övernattningar? 
    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Umgängesförälder med aggressionsproblem..
  • Anonym (soc)
    Fri 26 Jul 2019 14:40
    #1
    +1

    Fast, vad  då, har han varit arg mot flickan?

    Varför kan han inte vara ensam med henne... jag fattar inte. Förklara mer. 

  • Anonym (Louis­e)
    Fri 26 Jul 2019 15:05
    #2
    Anonym (soc) skrev 2019-07-26 14:40:43 följande:

    Fast, vad  då, har han varit arg mot flickan?

    Varför kan han inte vara ensam med henne... jag fattar inte. Förklara mer. 


    Precis! Lite galen ilska och våld mot modern är väl inga problem? Han kan ju vara en underbar pappa för det.

    *stark ironi*
  • Anonym (Soc.)
    Fri 26 Jul 2019 15:06
    #3
    Anonym (soc) skrev 2019-07-26 14:40:43 följande:

    Fast, vad  då, har han varit arg mot flickan?

    Varför kan han inte vara ensam med henne... jag fattar inte. Förklara mer. 


    Hur kan du INTE fatta att ett barn som exponeras för våld tar skada? Och faktiskt kan räknas som ett brottsoffer?

    Har du bott under en sten? Du förstår alltså inte moderns oro?

    Och vad betyder ditt nick? Förhoppningsvis inte att du är en kollega till mig i alla fall...
Svar på tråden Umgängesförälder med aggressionsproblem..