• Emelie Farrell

    Tävlingsdans

    Jag har en 11årig dotter som älskar att dansa, hon dansar konstnärlig dans och är extremt dedikerad och jäkligt duktig också. Hon inspireras av de duktiga dansarna i USA och hon vill öva och träna hela tiden.

    Jag ville bara fråga om några av era barn tävlingsdansar och hur mycket tid ni lägger ner på det, jag tycker såklart att det är roligt att hon har hittat något som hon brinner för men jag vill inte att det ska bli för mycket så att hon slutar.

  • Svar på tråden Tävlingsdans
  • BurningDiamond
    Emelie Farrell skrev 2019-07-26 18:34:45 följande:

    Jag har en 11årig dotter som älskar att dansa, hon dansar konstnärlig dans och är extremt dedikerad och jäkligt duktig också. Hon inspireras av de duktiga dansarna i USA och hon vill öva och träna hela tiden.

    Jag ville bara fråga om några av era barn tävlingsdansar och hur mycket tid ni lägger ner på det, jag tycker såklart att det är roligt att hon har hittat något som hon brinner för men jag vill inte att det ska bli för mycket så att hon slutar.


    Vad är dotterns egen ambitionsnivå?

    Om vi tittar på t.ex. balett så behöver barnet i princip dansa på heltid senast vid högstadiet, om hon vill ha detta som yrke. I alla fall om hon vill stå på en stor scen.
  • Emelie Farrell

    [quote=79784633][quote-nick]BurningDiamond skrev 2019-07-26 19:12:44 följande:[/quote-nick]Vad är dotterns egen ambitionsnivå?

    Om vi tittar på t.ex. balett så behöver barnet i princip dansa på heltid senast vid högstadiet, om hon vill ha detta som yrke. I alla fall om hon vill stå på en stor scen.[/

    Hon Dansar ju konstnärlig dans och balett och vill ju vinna VM så jag tänker att så länge tränar på ett hälsosamt sätt och även tränar mentaliteten så får hon köra sitt race och behöver hon mig så finns jag där för att sätta gränser

  • BurningDiamond
    Emelie Farrell skrev 2019-07-26 20:58:44 följande:

    Hon Dansar ju konstnärlig dans och balett och vill ju vinna VM så jag tänker att så länge tränar på ett hälsosamt sätt och även tränar mentaliteten så får hon köra sitt race och behöver hon mig så finns jag där för att sätta gränser


    Det låter som en vettig inställning. Låt barnet välja hur hårt hon vill satsa och var närvarande och redo att bromsa om det blir "för ensidigt" (skola och vänner hamnar på efterkälken, eller hon börjar visa tecken på skadligt beteende).

    Väldigt många satsar gärna stenhårt ett tag, men när kompisar och det sociala livet blir viktigt så trappas intresset ner, ofta runt högstadiet. Och det är ju också OK.
Svar på tråden Tävlingsdans