Snälla, hjälp mig att byta dygnsrytm
Jag har tidigare jobbat natt i många år, nästan 10 år. Mina normala sömntider var då från kl. 06 till 14 och efter de 8 timmarnas sömn kände jag mig pigg. Nu har jag bytt till dagjobb för att få mer hälsosamma rutiner med sömn på nätterna och vaken på dagarna. Jag börjar jobbet kl. 07.30.
Problemet är att jag har inte lyckats ställa om mig till detta. Jag somnar vid kl 02 på natten och går upp kl. 06. Är därför såklart zombi-trött hela arbetsdagen men piggnar till vid kl. 15 (antagligen pga gammal vana att jobba natt). Extra pigg och vaken blir jag efter kl. 22 trots sömnbristen och tröttheten som varit under dagen och när jag lägger mig då för att få mina 8 timmars sömn som jag vet jag behöver är jag pigg mentalt och ligger och vänder och vrider mig, försöker meditera, läsa, varva ner, slappna av men somnar vid kl. 02 och får då igen endast 4 timmars sömn. Så håller det på tills jag kollapsar på helgen pga 5 nätters sömnbrist.
Tilläggas bör att jag äter insomningstabletter som inte har någon effekt eftersom de endast får kroppen att slappna av ej huvudet mentalt. Jag blir mycket stressad av detta. Snälla hjälp mig! Någon annan som haft det så här och lyckats vända till att anpassa sig till dagjobb från nattjobb?
När jag har semester faller jag in i min nattdygnsrytm troligtvis för att min klocka ser nattdygnsrytmen som normal men jag tror att det är en vanesak. Snälla hjälp. Vad ska jag göra för att vänja mig vid sund dagrytm? Tacksam för alla tips och tankar!