• Anonym (Åå)

Ligger med blindtarmsinflammation... har några frågor

Aj aj som fan men är på akuten och väntar på att få besked om var jag ska duscha innan operationen har blindtarmen... men en pinsam sak jag gärna inte frågar nån face to face.. hur funkar det med kisseriet och bajseriet på operationen och efter? Kommer jag göra ner mig på op bordet? Kommer jag fysiskt klara av att ta mig på toa efter operationen? Är så rädd för allt . Och denna satans väntetid vill opereras NU

• Svar på tråden Ligger med blindtarmsinflammation... har några frågor
  • Anonym (Cia)

Jag var visserligen gravid i vecka 30 när jag opererades, men fick kateter tills jag kunde gå på toa själv och det tog inte särskilt många timmar efter operationen. Sen är magen ofta hård efteråt så mycket fiber lönar sig :)

• Anonym (Lea)

Jag fick ha blöja, haha. Som tur var kom det inget.

Var sååå glad att jag slapp kateter.

• Anonym (Lea)
    Anonym (Cia) skrev 2019-07-27 20:34:54 följande:

Jag var visserligen gravid i vecka 30 när jag opererades, men fick kateter tills jag kunde gå på toa själv och det tog inte särskilt många timmar efter operationen. Sen är magen ofta hård efteråt så mycket fiber lönar sig :)

Jag opererades också som gravid, slapp kateter dock.
  • ballerinakakaoreo

En manlig vän som opererades för magsår fick kateter. Antar att du kommer kunna sköta magen som vanligt efteråt, precis som kvinnor gör efter både vaginala och kejsarsnittsfödslar, men just urinen sköts nog med kateter eller möjligtvis inkontinensskydd. 

• ballerinakakaoreo
    Det kanske underlättar att fråga "hur gör jag med toabesök efter operationen?" så kommer nog sköterskan ta upp både bajs och kiss. Men förstår att det kanske är lite pinsamt att fråga. 
  • Anonym (Line)

Jag opererade inte blindtarm men gallsten, det görs väl titthål på båda? Man ska upp och röra sig ganska fort efter en operation.

Jag fick hjälp med bäcken i sängen en eller ett par ggr men sedan kunde jag ta mig till toaletten själv. Åkte hem dagen efter, ibland kan man åka hem samma dag.
    Om man inte kan kissa så kan de sätta en kateter men det görs ju bara i nödfall eftersom det inte är så bra (kan leda till UVI).

• Anonym (Anna)

"Har blindtarmen"? Ja, blindtarmen har ju alla som inte opererat bort den...

Jag har bara gjort kejsarsnitt, som är en större operation, och det är bara att bajsa som vanligt efter.

Dock får man ha kateter ett antal timmar.

Svar på tråden Ligger med blindtarmsinflammation... har några frågor