• Jenny S

Honan steriliserad, nu rejält svullen!

Vår lilla lady blev steriliserad i torsdags. Allt gick bra och det var inga komplikationer alls.
    Sedan dess har hon antingen haft kroppsstrumpa eller tratt på sig.
    Igår kväll såg jag att hon är hemskt svullen runt om op såret.
    Är det normalt???

Hon äter, dricker, kissar och bajsar som vanligt. Är pigg och glad, ingen feber eller nått annat konstigt.

OP såret är helt oretat och ser jättefint ut bortsett från den enorma svullnaden.
    Koagler invändigt?
    Jag vet inte...
    Naturligtvis hade vet. stängt idag pga inbrott. *suckar*
    Så jag tänkte höra med er som har steriliserade honor sedan tidigare om detta är normalt eller om jag ska ta mig iväg till annan vet fast hon tycks må så bra?!

• Svar på tråden Honan steriliserad, nu rejält svullen!
  • babytrin

har aldrig steriliserat en katt, så jag kan inte svara helt 100. Men har en hund hemma med stygn nu...

jag hade ringt till en veterinär, det kan vara så att det är eller håller på att bli en infektion, då får hon antibiotika. Om dom blir dåliga så kan det gå rätt snabbt... Men annars blir det lätt gärna lite svullet...

men ring till ett djursjukhus och fråga... det tycker jag att man alltid ska göra om man är orolig

• Tjohalia

Är det en katt du har??
    Jag kastrerade min honkatt för två veckor sen, tog bort stygnen i söndags och upptäckte då att det var väldigt svullet och nästan lite bulligt så jag ringde vet i måndags och dom sa att det var jättevanligt och hade något med dom inre stygnen att göra...
    Är hon kastrerad eller stereliserad?? Vid en kastrering tar dom bort livmoder och äggstockar och det blir ett operationssår på några cm... vid en sterelisering tror jag att dom bara klipper av äggledarna.

• Jenny S

Men guuuud...skrev jag inte att det var en katt???

Hmmm...usch, nu blev jag osäker....vet sa steriliserad men allt tyder ju på att hon är kastrerad med tanke på såret som är ca 12cm långt.
    Det stod ju faktiskt steriliserad på broschyren också.

• Tjohalia

Till mej sa dom att egentligen så är det en kastrering som görs men att dom ofta kallar det för sterelisering för att folk ska fatta vad dom menar...

Vid en kastrering så slutar katten löpa, stereliserar man den så fortsätter dom med det beteendet men kan ej bli på smällen.

• Jenny S

Ok...då är hon definitvt kastrerad!!!

Tack för hjälpen!!!!

• Madeleonten

Om det ser bra ut & inte vätskar sig så låter det helt normalt. Kastrerade honkatter brukar få som en liten "limpa" vid såret.

Jag vet inte varför vissa veterinärer fortfarande säger sterilisera men det görs i stort sett inga steriliseringar idag utan man kastrerar. Som Tjohalia säger knipsar man bara äggledarna vid sterilisering & katten fortsätter att löpa men kan inte bli med ungar. Mycket inhumant & påfrestande för katten tycker jag.
    Däremot kastrering borde alla göra som inte ägnar sig åt seriös & genomtänkt avel.

• Carniwhore

vår katt har också en "bula" på magen som uppstod efter kastrering/sterélisering.
    Och veterinären sa till även oss att det var inget att oroa sig över.
    och man får väl lita på dem, så ja tror du kan vara lugn.

Svar på tråden Honan steriliserad, nu rejält svullen!