• Anonym (TS)

Vad kan skallasymmetri medföra för barnet?

Vad kan skallasymmetri medföra för barnet om detta inte rättas till? Dvs platt bakhuvud eller att barnet legat för mycket snett med huvudet så det blivit plattare på ena sidan.

Det finns mycket information om vad man ska göra för att rätta till detta, men vad kan det medföra om det inte rättas till?

Har en vän vars barn har otroligt platt bakhuvud där hon fått råd från BVC att ha barnet med på mage, men hon följer inte detta. Tänkte påtala vikten åt henne av att lyssna på BVC, men vet inte riktigt vilka men det kan medföra för barnet.

• Svar på tråden Vad kan skallasymmetri medföra för barnet?
  • Popetot

Vad jag förstått från vår sjukgymnast så är det bara skönhetsfel förutsatt att huvudet växer normalt. Har barn med assymeteisk skalle. Kommer nog aldrig bli helt 100 men inget man tänker på. Kommer inte rekommendera honom att ha rakad frisyr i framtiden dock.

• Anonym (Fult)

Det är FULT sen kan det bli svårt att hitta hjälmar som passar. Men främst är det fult. Har en kompis med en unge med grymt snett huvud. Hon är 9år. Tycker så synd om henne.

• Anonym (TS)

Hur mycket ryggliggande krävs det för att ett barn ska få assymmetisk skalle egentligen?

Jag tänker, min son som är lika gammal som kompisens barn ligger ju MYCKET på rygg. Han sover ju på rygg större delen av dagen. Men han har kudde. Han ligger på mage när han är vaken antingen på golvet på täcke eller i famnen och han har inte en tillstymmelse till platt huvud.

• Anonym (TS)
    Anonym (Fult) skrev 2019-07-27 21:54:31 följande:

Det är FULT sen kan det bli svårt att hitta hjälmar som passar. Men främst är det fult. Har en kompis med en unge med grymt snett huvud. Hon är 9år. Tycker så synd om henne.

Usch va jobbigt!
  • Anonym (TS)
    Popetot skrev 2019-07-27 21:46:25 följande:

Vad jag förstått från vår sjukgymnast så är det bara skönhetsfel förutsatt att huvudet växer normalt. Har barn med assymeteisk skalle. Kommer nog aldrig bli helt 100 men inget man tänker på. Kommer inte rekommendera honom att ha rakad frisyr i framtiden dock.

Hur mycket låg ditt barn på rygg som gjorde att det blev assymetiskt? Behöver man gå till sjukgymnast för det?
  • Popetot
    Anonym (TS) skrev 2019-07-27 22:21:36 följande:

Hur mycket låg ditt barn på rygg som gjorde att det blev assymetiskt? Behöver man gå till sjukgymnast för det?

Han är tvilling och låg troligtvis på samma håll mycket i magen vilket gjorde att hans muskel i ena sidan var lite förkortad så han valde att ha huvudet på samma håll alltid. Då han var prematur och tillväxthämmad låg han inte mycket på mage de första två månaderna. Då han var väldigt sned och hade t om en utbuktning i pannan så följdes det upp utav neonatals sjukgymnast. Ett "vanligt" barn hamnar nog sällan hos sjukgymnast av den anledningen. Vi hade han liggande på sida så mycket vi kunde. Finns en kilkudde man kan prova. Lade honom också till vänster om hans tvilling så att han behövde anstränga den förkortade muskeln för att se sitt syskon.

Det var mycket kämpande men som sagt inget man ser om man inte vet om det och verkligen tittar.

Hur gammalt är barnet? Fram till ca 1 års ålder har man bra chans att korrigera det men sen blir det svårare. Och ju förr destu bättre såklart.
  • Mrs Green

Min dotter hade rejält snett huvud ett tag, men det mesta rättade till sig med hjälp av sjukgymnast. Det enda som är kvar nu (som tonåring) är att det ena örat sitter ungefär en centimeter längre fram än det andra, så hon kan ha lite svårt att hitta solglasögon som sitter bra.

• Bunny on speed

Mitt barn är halvåret och har väldigt assymetrisk. Tycker det är lite konstigt, för han ligger bara på rygg nattetid och 1-3 timmar per dag när vi går med vagnen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • viseversa
    Bunny on speed skrev 2019-07-27 23:19:19 följande:

Mitt barn är halvåret och har väldigt assymetrisk. Tycker det är lite konstigt, för han ligger bara på rygg nattetid och 1-3 timmar per dag när vi går med vagnen.

Lägg honom på sidan när han sover dagtid. Sen byt sida på huvudet. Uppenbarligen ligger han för mycket på rygg även fast du inte tycker det själv. Har 5 barn alla har runda fina huvuden. Ville absolut inte att dom skulle bli platta så jag tänkte på hur dom låg och bytte ställning ofta.
  • Bunny on speed
    viseversa skrev 2019-07-28 07:54:49 följande:

Lägg honom på sidan när han sover dagtid. Sen byt sida på huvudet. Uppenbarligen ligger han för mycket på rygg även fast du inte tycker det själv. Har 5 barn alla har runda fina huvuden. Ville absolut inte att dom skulle bli platta så jag tänkte på hur dom låg och bytte ställning ofta.

Han vänder ju huvudet själv. Och på dagen sover han på mage på mig, utom om vi går promenad. Det är inte tyckande, det är fakta.
  • viseversa
    Bunny on speed skrev 2019-07-28 13:50:06 följande:
    Han vänder ju huvudet själv. Och på dagen sover han på mage på mig, utom om vi går promenad. Det är inte tyckande, det är fakta.
    Hur kan han vara så platt då? Tänker du inte göra något åt det menar du? Skaffa en sån där hjälm som formar huvudet. Inte kul att ha snett/platt huvud som vuxen sen. 
  • Bunny on speed
    viseversa skrev 2019-07-28 13:54:10 följande:

Hur kan han vara så platt då? Tänker du inte göra något åt det menar du? Skaffa en sån där hjälm som formar huvudet. Inte kul att ha snett/platt huvud som vuxen sen. 

Har jag sagt att jag inte försöker göra något? Vänder huvudet, men han vänder det ju också själv i sömnen.
  • Anonym (X)

Min dotter föddes 3 mån förtidigt och vägde 600g. Låg på mage hela tiden och låg då på sidprna hela tiden. Hennes sidor är platta. Vi skulle behöva få henne mer på rygg. Har övat plus hennes nackmuskler så hon orkar hålla huvudet rakt på rygg men sover hon tippar hon över.

Att något skriver med stora bokstäver att det är fult kan ju ta sig någonstans. Endel saker kan man inte rå för och som föräldrar försöker man så gott man kan. Man kan inte tvinga bebisen i ett visst läge och har man svävat mellan liv och död så är det inget alls man bryr sig om.

Enligt läkarna på neo gör det ingenting mer än att hon kan få lite avlångt ansikte som vuxen.

Första 6 mån är det relativt lätt att ändra form men upp till 1 år hyffsat formbart.

Vår dotter har fortfarande fontanellen öppen. Vi kämpar på.

• Popetot
    viseversa skrev 2019-07-28 13:54:10 följande:

Du är ganska otrevlig i dina inlägg. Jag uppfattar Bunny on speed som en vettig förälder med en fundering. Ingen anledning att gå åt så hårt som du gör. Det kommer nog gå alldeles utmärkt för hennes barn. Vem tusan vill sätta på sin bebis hjälm? Det gör man i så fall på inrådan av vården - inte något man bara skaffar. Skönt att dina barn är så fina men alla har vi olika förutsättningar och olika barn.
    Anonym (X) skrev 2019-07-28 14:48:40 följande:

Min dotter föddes 3 mån förtidigt och vägde 600g. Låg på mage hela tiden och låg då på sidprna hela tiden. Hennes sidor är platta. Vi skulle behöva få henne mer på rygg. Har övat plus hennes nackmuskler så hon orkar hålla huvudet rakt på rygg men sover hon tippar hon över.

Att något skriver med stora bokstäver att det är fult kan ju ta sig någonstans. Endel saker kan man inte rå för och som föräldrar försöker man så gott man kan. Man kan inte tvinga bebisen i ett visst läge och har man svävat mellan liv och död så är det inget alls man bryr sig om.

Enligt läkarna på neo gör det ingenting mer än att hon kan få lite avlångt ansikte som vuxen.

Första 6 mån är det relativt lätt att ändra form men upp till 1 år hyffsat formbart.

Vår dotter har fortfarande fontanellen öppen. Vi kämpar på.

Word!!

Och lycka till. Kommer gå utmärkt. Livet med prematur är en utmaning men tacksamheten man känner till vården som räddar våra småttingar!
  • Popetot
    Bunny on speed skrev 2019-07-28 14:25:33 följande:

Har jag sagt att jag inte försöker göra något? Vänder huvudet, men han vänder det ju också själv i sömnen.

Fortsätt kämpa på. Låter som ayt du gör helt rätt! Kommer bli hur bra som helst. Som jag förstår det är det en liten en du har och fortfarande gott om tid!
  • viseversa
    Bunny on speed skrev 2019-07-28 14:25:33 följande:
    Du får såklart kontakta bvc och gå vidare med detta och få en hjälm som formar huvudet igen.
  • Bunny on speed
    viseversa skrev 2019-07-28 17:23:34 följande:

Du får såklart kontakta bvc och gå vidare med detta och få en hjälm som formar huvudet igen.

Tack för ditt intresse, men hjälm brukar inte rekommenderas av vården, och barnet går redan hos sjukgymnast som är mycket kunnig inom området :)
  • Anonym (Solros)
    viseversa skrev 2019-07-28 17:23:34 följande:

Det är inte alltid mycket som sker ändå. Man får remiss till barnläkare. Barnläkaren ger rådet att ha barnet i magläge när barnet är vaken. Man säger att man redan gör så. Man får remiss till sjukgymnast. Sjukgymnast säger samma sak, och märker dessutom att ja, barnet föredrar magläge vaket och blir svinförbannad vid ryggläge. Ändå är huvudet platt. Ja, man vrider på huvudet när barnet sover. Vad tänker du att man ska göra när inget av det hjälper? Vet inte vilka regioner som föreskriver hjälm, men här i Västmanland gör man det inte i alla fall.

Ungen är 3,5 nu och med det lockiga och tjocka håret syns inte det tillplattade huvudet, men han kommer ju aldrig se snygg ut i snaggat hår dessvärre.

Var inte så snabb på att döma.
Svar på tråden Vad kan skallasymmetri medföra för barnet?