• gurkan86

    Mina 2 honkatter har börjat kissa inne!!

    Hej!

    Jag har 2 kastrerade honkatter på 4 år. Den ena har alltid haft en liten demonstrations ritual med att kissa på kläder som ligger på golvet. Nu har hon inte gjort detta på länge, dels så är vi noga med att inte ha kläder liggandes. För 3 veckor sedan började den andra katten kissa på soff kuddar och hallmattan (som jag tog henne på bar gärning). Tog bort mattan och då på hon en stor pöl på golvet. Nu upptäcker jag att min Tränings väska är helt nerkissad. Jag vet att den katten som kissat på kläder satt sig i en väska för länge sedan så jag är rätt säker på att det är just hon.

    Nu till min fråga, är detta ett dominans krig? Som det är nu så förstör dom allt här hemma vilket inte är hållbart. Lådan töms varje dag, inget är förändrat hemma och dom har alltid varit innekatter. Är inte UVI heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Min syster ska förmodligen ta den ena, tänker om det är för stor dominans emellan dom?! Någon som sitter med något bra svar?

    Tacksam för hjälp ????

  • Svar på tråden Mina 2 honkatter har börjat kissa inne!!
  • complicit

    Testa sätta in en låda till, har du en med lock nu så ha en utan också.
    Du kan också köpa en dosa Feliway och sätta i vägguttaget, det kan hjälpa mot oönskat beteende.

  • BurningDiamond

    Aldeles för lite infop i TS för att ens kunna börja gissa på orsak till felkissandet.

    Är katterna innekatter eller utekatter?
    Hur många lådor har de?
    Placering?
    Vilken typ av strö?
    Hur set det ut med klätterställningar och klösträd?
    Hur mycket interaktion och stimulans får de?
    Hur ser det ut runt bostaden, finns det andra katter eller djur i närområdet?
    Har det skett någon förändring i hemmet, nya möbler, ommöblering, besök mm?
    osv...

  • gurkan86

    Lite information? Skrev i min beskrivning att dom är innekatter och att inga förändringar är gjorda. Och då menar jag att allt är som det alltid varit hemma ingen möblering eller annat.

    Klösträd: ja

    Andra katter i området: nej

    2 lådor: nej

    Samma kattsand i 4 år ( ever clean specifikt för 2 katter)

    Stimulans får dom mycket, både kel och bus med barnen och vuxna.

    Har haft katt hela mitt liv, likaså dom flesta runt mig. Men ingen har något bra svar på deras beteende förutom dominans. Vände mig hit i hopp om något bra tips. Första svaret är något jag kommer testa, med sprayen och en till låda.

  • Dexter dot com

    Många katter protesterar mot redan använda lådor så du gör rätt i att börja med att skaffa flera lådor. Man brukar rekommendera 2 lådor per katt så chansen finns att det finns en oanvänd och ren låda.

  • BurningDiamond
    gurkan86 skrev 2019-07-28 08:57:38 följande:

    Lite information? Skrev i min beskrivning att dom är innekatter och att inga förändringar är gjorda. Och då menar jag att allt är som det alltid varit hemma ingen möblering eller annat.

    Klösträd: ja

    Andra katter i området: nej

    2 lådor: nej

    Samma kattsand i 4 år ( ever clean specifikt för 2 katter)

    Stimulans får dom mycket, både kel och bus med barnen och vuxna.

    Har haft katt hela mitt liv, likaså dom flesta runt mig. Men ingen har något bra svar på deras beteende förutom dominans. Vände mig hit i hopp om något bra tips. Första svaret är något jag kommer testa, med sprayen och en till låda.


    Varför så defensiv? Men ja, huruvida dina katter pissar ner ditt hem eller inte rör mig faktiskt inte i ryggen. Lycka till.
  • Sasu

    min ena katt började med detta beteendet också för nåt års sen. Bytte kattsand till tigerino Canada kattströ, samt en större kattlåda. Då slutade hon ganska snabbt.

  • Mats87

    Så jobbigt när katterna kissar inne, varit med om samma problem! 
    Ofta är det något de protesterar mot. Har ni ändrat på något nyligen? 

  • Mats87

    Så jobbigt när katterna kissar inne, varit med om samma problem! 
    Ofta är det något de protesterar mot. Har ni ändrat på något nyligen? 

Svar på tråden Mina 2 honkatter har börjat kissa inne!!