• Erik30

    Airbag + barnstol

    Först vill jag säga att jag vet att det finns många trådar om detta ämnet men jag ber om ursäkt om det finns någon om exakt samma fråga som jag har.

    Överallt läser man att man ska inte ha barn i framsätet där det finns airbag och oftast när folk ställer just denna frågan så blir det ett rejält påpekande om detta och att det är fel och hur dem ens kan tänka tanken.

    Volvo säger ju helt tvärtom, dem rekommenderar att ALLA som sitter fram i bilen oavsett stol, längd eller ålder ska ha airbagen påslagen. GÄLLER INTE bakåtvänd stol såklart.

    Jag har alltid åkt omkring med mitt barn i baksätet men är ju sjukt tråkigt när man ska åka längre sträckor och är ensamstående.

    Har alltid velat haft barnstolen fram men har inte haft möjligheten att koppla ur airbagen själv.

    Men nu hittade jag det där att Volvo rekommenderar att man har sina barn i barnstol fram med airbagen påslagen.

    OBS GÄLLER INTE ALLA ÅRSMODELLER.

    Finns det nån här som har sitt barn fram på stol med airbag påslagen ?

    ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/krockkudde/



  • Svar på tråden Airbag + barnstol
  • Giftskåneman

    Rekommenderar volvo detta så är det säkert rätt, har du stolen framåtvänd som de säger så är det så.

    Du kan alltid kontakta ditt försäkringsbolag, de har experter på bilskador som kan berätta mera.

Svar på tråden Airbag + barnstol