• Anonym (Vatten, vatten)

Vattenvikt gör mig tokig!

Jag tror jag binder väldigt mycket vatten då jag går upp och ner i vikt väldigt snabbt. Jag väger mig varje dag. Den senaste veckan har jag gått upp stadigt varje dag över 1 kg helt utan en orsak som jag kan peka på. Jag vet att vikten kan pendla lite men jag går upp även dagar jag borde gå ner med tanke på vad jag har ätit. Jag är inget hälsofreak men jag äter vettigt och inte för mycket och tänker på vad jag stoppar i mig och håller mig borta från salt och onyttigheter i mängder.

Så jag har några frågor, svara på det du kan eller vill.

Går man upp i vikt i värme? Tänker på varma sommardagar som nu.
    Kan man gå upp 300 gram pga ett glas champagne tills nästa dag? Har hört att champagne binder vätska.
    Om man dricker lite cola går man ner i vikt då för att man blir lite uttorkad av koffeinet?
    Hur mycket salt behöver man få i sig för att gå upp i vikt? Salt binder ju vätska.
    Hur går man ner i vätskevikt snabbt?
    Hur håller man vätskevikt borta?
    Om ringar inte passar som dom normalt gör så är det ju pga vätskevikt eller hur?

Pratar jättegärna med fler som har lätt för att binda vätska och hur ni gör för att hålla vätskan borta.

• Svar på tråden Vattenvikt gör mig tokig!
  • Anonym (Stina)

Alla binder vätska i värmen. Det är för att blodkärlen utvidgar sig och vätska samlas i vävnaderna runt omkring. Det är inte så mycket att göra åt. När det blir svalare kissar man ut det. Att aktivt se till att bli uttorkad är en dålig idé. Det spelar väl ingen roll att du har något extrakilo pga värmen? Du vet ju att det inte är fett och att du blir av med det på en dag, bara temperaturen sjunker lite.

Anonym (Stina) skrev 2019-07-28 20:32:23 följande:
    Alla binder vätska i värmen. Det är för att blodkärlen utvidgar sig och vätska samlas i vävnaderna runt omkring. Det är inte så mycket att göra åt. När det blir svalare kissar man ut det. Att aktivt se till att bli uttorkad är en dålig idé. Det spelar väl ingen roll att du har något extrakilo pga värmen? Du vet ju att det inte är fett och att du blir av med det på en dag, bara temperaturen sjunker lite.
    Men binder man verkligen vätska när man lever inomhus med luftkonditioneringen på runt 22 grader? Jag är ju knappt ute så tror du att jag påverkas ändå?

Jag hoppas att det bara är vätskevikt och det borde väl vara det med tanke på att jag vägde 1 kg mindre för en vecka sen och man ju inte går upp så fort i fettvikt och jag har ju dessutom ätit vettigt så därför borde jag ju ha gått ner om något eller i varje fall upp och ner lite men det har gått stadigt uppåt. Jätteskumt. Är inte i menscykeln där jag brukar gå upp heller så jag fattar inte varför jag går stadigt upp nu.

Även om det bara handlar om ett par kilo totalt så är det väldigt obekvämt faktiskt då jag märker det direkt runt midjan/magen och på fingrarna.

Läste att magnesium är vätskedrivande vet någon om det stämmer?
  • Anonym (jenny)

Dricker du en liter vatten går du upp ett kg. Men det är bara vikten från vattnet i magen och inte något fett alls.
    Att din kropp håller kvar mer vätska under sommaren är helt normalt och många kvinnor märker även av det i samband med mensen. Ett kg är inget att oroa sig för, men om det är mycket och långvarigt så kolla upp det med en läkare.
    Drick mer vatten, ät mindre salt och motionera lite hårdare.
    Försök att väga dig vid samma tidpunkt på dagen och strunta i att väga dig särskilt ofta - någon gång i månaden som mest. Använd dig av på andra markörer av din hälsa och kondition.

Anonym (jenny) skrev 2019-07-29 13:07:55 följande:
    Dricker du en liter vatten går du upp ett kg. Men det är bara vikten från vattnet i magen och inte något fett alls.
    Att din kropp håller kvar mer vätska under sommaren är helt normalt och många kvinnor märker även av det i samband med mensen. Ett kg är inget att oroa sig för, men om det är mycket och långvarigt så kolla upp det med en läkare.
    Drick mer vatten, ät mindre salt och motionera lite hårdare.
    Försök att väga dig vid samma tidpunkt på dagen och strunta i att väga dig särskilt ofta - någon gång i månaden som mest. Använd dig av på andra markörer av din hälsa och kondition.
    Jag väger mig alltid direkt på morgonen utan kläder. Tyvärr måste jag väga mig varje dag för om jag bara gör det ibland så drar vikten lätt iväg.

Hur länge brukar vikten vara högre vid mens egentligen? Min har suttit i en vecka nu och jag trodde den skulle släppa ett par dagar efter att den började. Sjukt irriterande.

Tror du att värmen påverkar även om man mest håller sig inomhus i luftkonditionering?

Jag ska äta mer sallader än normalt och hoppas på att det tar bort lite vad jag hoppas är vätskevikt.

Tack för att du tog dig tid.
Svar på tråden Vattenvikt gör mig tokig!