• RazSaz

    Otrohet - separera med nyfödd

    Hej!

    Kom på min man med att vara otrogen för en vecka sedan. Kändes som hela livet rasade!

    Tillsammans har vi ett barn på 7,5 månad. Hur gör man när man separerar med en sådan liten? Kan jag begära att alltid få ha barnet hos mig?

    Kan vi bo i olika städer? Hur gör man med växelboende när barnet är så litet?

    Någon som råkat ut för något liknande? Dvs separerat när barnet är under året.

    Min man vill väldigt gärna ha barnet hos sig 50 % av tiden....

  • Svar på tråden Otrohet - separera med nyfödd
  • Blomman1215
    RazSaz skrev 2019-07-29 14:21:59 följande:

    Hej!

    Kom på min man med att vara otrogen för en vecka sedan. Kändes som hela livet rasade!

    Tillsammans har vi ett barn på 7,5 månad. Hur gör man när man separerar med en sådan liten? Kan jag begära att alltid få ha barnet hos mig?

    Kan vi bo i olika städer? Hur gör man med växelboende när barnet är så litet?

    Någon som råkat ut för något liknande? Dvs separerat när barnet är under året.

    Min man vill väldigt gärna ha barnet hos sig 50 % av tiden....


    Hur ser vårdnaden ut?
    Ert barn är alldeles för litet för att bo 50/50. 
    Men det betyder inte automatiskt att du har större rätt till barnet än pappan. 
  • Blomman1215
    RazSaz skrev 2019-07-29 14:30:47 följande:

    Vi är gifta, så delad vårdnad har vi väl då antar jag.


    Ja va ni gifta när barnet föddes så får man automatiskt delad vårdnad. Och då krävs det bådas underskrift för att skriva barnet på en adress, alltså kan du inte flytta med barnet utan hans medgivande. 

    Bästa för barnet är ju att få ha båda sina föräldrar. Men det svåra ligger ju i att komma överens om vart barnet som ska bo, hur umgänget ska se ut. Vem är föräldraledig nu? 
  • Mortiscia80
    RazSaz skrev 2019-07-29 14:21:59 följande:

    Hej!

    Kom på min man med att vara otrogen för en vecka sedan. Kändes som hela livet rasade!

    Tillsammans har vi ett barn på 7,5 månad. Hur gör man när man separerar med en sådan liten? Kan jag begära att alltid få ha barnet hos mig?

    Kan vi bo i olika städer? Hur gör man med växelboende när barnet är så litet?

    Någon som råkat ut för något liknande? Dvs separerat när barnet är under året.

    Min man vill väldigt gärna ha barnet hos sig 50 % av tiden....


    Du ansöker om skilsmässa hos tingsrätten, bifoga personbevis för er båda, betala in avgiften. Ni har 6 månaders betänketid eftersom ni har barn, det hindrar inte att man flyttar isär. Se över bodelningen, om ni inte har äktenskapsförord brukar det vara att man delar 50/50, om man inte kommer överens om annat själva utan tvingas begära bodelning också hos tingsrätten.

    Du kan gott och väl hävda att barnet borde vara folkbokfört hos dig, däremot kan du inte neka pappan umgängesrätt. Med hänsyn till barnet kan det inte vara 50/50 där, det blir inga övernattningar osv. Kan ni inte komma överens får ni vända er till familjerätten.

    Det är svårt att säga om du kan flytta från stan. Generellt är det ett nej på den frågan, men det grundar sig i att det för många barn innebär att de måste byta skola osv och det gäller ju inte här. Sedan får det inte förhindra pappans umgänge heller, han kan lätt säga nej till att du ska byta stad så du vet.

    50 % av tiden kan bli aktuellt först när barnet är äldre, om han kräver det redan nu är han idiot på riktigt, och då gäller som sagt familjerätten att vända sig till.

    Lycka till!
Svar på tråden Otrohet - separera med nyfödd