• Anonym­ochoro­lig18
    Mon 29 Jul 2019 14:30
    1068 visningar
    1 svar
    1
    1068

    6 missfall, frågor om kortison, fragmin etc

    Hej

    Vi har tagit en lång paus efter alla missfall som kommer i v 6-9 ,ett MA , de andra vet jag inte pga aldrig kollat innan jag börjat blöda. Aldrig hunnit komma i kontakt med en barnmorska.

    Gjort hysteroskopi utan anmärkning (ev lite hjärtformad livmoder

    )

    heterozygot faktor V. Inget svenska värden tycker spelar roll.

    Oavsett har jag nu fått utskrivet både predisonol, trombyl, fragmin, progesteron, levaxin

    Levaxin, trombyl o progesteron har varit under de senaste 3 missfallen och inte hjälpt.

    Nu är jag gravid igen men började med intrapilid dropp, fragmin o predisonol i v 5.

    Är det OK eller när ska man börja med det (tänker om det tar 6 mån att bli gravid vill man kanske inte äta kortison jämt?)

    Är nämligen orolig för missfall igen nu då jag tyckte jag såg lite blod på pappret o graviditetssymptom som försvinner precis som tidigare ggr.

    När jag löser runt verkqt det som jag får de mediciner som de som gör tester utomlands får så finns. Finns det ngt annat att göra? spermier etc testat på sambon o de var bra , blir gravida lätt. men blir alltid missfall.

  • Svar på tråden 6 missfall, frågor om kortison, fragmin etc
  • Tue 13 Aug 2019 12:49
    #1

    Börja äta Folsyra, D-vitamin och Omega 3 dagligen om du inte redan äter det.

    Kolla upp ditt TSH värde genom vårdcentralen eller Werlabs.se eller Blodkollen.se TSH ska ligga under 1.0 i fertilitetssyfte.

    Kolla upp ditt Prolaktinvärde, ska tas på CD 21 (21a dagen efter mens). Kan tas genom Blodkollen.se

    Vissa kvinnor som får många missfall har förhöjda värden av TSH och/eller Prolaktin. Man kan behöva höja sin dos av Levaxin, och har man högt Prolaktin behöver man få Pravideltabletter eller Norprolactabletter utskrivna.

Svar på tråden 6 missfall, frågor om kortison, fragmin etc