• Oktobertjej

    Bebis gjorde volt i v36? Är det konstigt?

    Jag är gravid i v.36 och har på det stora hela ett ganska lugnt barn i magen och moderkakan framåt. Med lugnt barn menar jag inte att hen inte rör sig, utan att rörelserna är ganska mjuka och de gör inte ont så som jag förstått att det kan göra på andra mammor. Jag brukar fylla i barnets rörelsemönster i en gravidapp och jag känner att hen rör på sig vid ca 75-100 olika tillfällen per dag. Det är det vanliga för vårt barn.

    Hur som helst, i natt vaknade jag av att det kändes som att bebisen gjorde en stor volt inne i magen. Rörelsen var så kraftig att jag vaknade av det, det var lite obehagligt och det gjorde lite ont. Hela magen vobblade till och jag blev chockad. Jag hade hamnat på rygg och la mig på vänstra sidan igen och somnade om. Men nu på morgonen kan jag inte låta bli att tänka på det. Varför rörde sig hen så kraftigt just i natt? Kan något ha varit fel? (Jag har känt barnet röra sig som vanligt sedan jag vaknade).

    Någon med liknande erfarenhet? Jag är egentligen inte orolig eftersom jag känt barnet röra sig som vanligt idag, men jag kan ändå inte skaka av mig känslan av chock som jag fick i natt.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Bebis gjorde volt i v36? Är det konstigt?
  • Fjäril kär

    Låter som att bebis vände sig med huvudet neråt. Det gör dom ju när är några veckor kvar till förlossningen. De förbereder sig för att födas helt enkelt.

  • Oktobertjej
    Fjäril kär skrev 2019-07-30 08:57:37 följande:

    Låter som att bebis vände sig med huvudet neråt. Det gör dom ju när är några veckor kvar till förlossningen. De förbereder sig för att födas helt enkelt.


    Tack för ditt svar. Enligt min BM har barnet legat med huvudet neråt sedan v.30, men tänk om den vände sig åt andra hållet nu inatt och la sig i säte... usch vad man ska oroa sig såhär sista tiden
  • Fjäril kär
    Oktobertjej skrev 2019-07-30 09:02:20 följande:

    Tack för ditt svar. Enligt min BM har barnet legat med huvudet neråt sedan v.30, men tänk om den vände sig åt andra hållet nu inatt och la sig i säte... usch vad man ska oroa sig såhär sista tiden


    Den kan vända sig om flera gånger innan den slutligen stannar. Men det känns mer ju större bebis blir.
  • JodiBabe

    Kan det inte vara så att du fick lite vena cava-symtom och bebisen fick ingen tillförsel av näring eller blod och protesterade och "väckte" dig?

    Förstår att du är mamma nu och händelsen är passerad, men kanske lillan ville varna dig/väcka dig då du började få blodtrycksfall?

Svar på tråden Bebis gjorde volt i v36? Är det konstigt?