• Väntarpåpluset

    Du som fött prematur ca 34+0

    Hej. Jag önskar informasjon från er som fött i närheten av 34+0, hur gick det för er efter födsel med amning och hemresa efter hur lång tid?

    För 9 dagar sen kom min flicka till världen i vecka 34+0 och vi ligger nu på neonatal avdelning i Norge. Hon var måltider genom sond och är mätt 24 timmar i dygnet. Hon är idag 5 gram ifrån sin födelsevikt så den är hon ikapp imorgon på dag 10. Jag blir snart galen av att bo här och vill inget annat än komma hem med min bäbis. När jag frågar personalen om tiden framöver får jag inga konkreta svar, jag förstår att allt är individuellt men saker jag gärna vill veta är till ex:

    -när sätter man barnet lite i ?svält? för att få igång amningen? Mitt barn är mätt hela tiden och behöver därför inte jobba för maten, jag lägger henne intill bröstet och hon kan suga mem behöver inte för maten kommer i magen ändå.

    -hur länge ca är man kvar med en bäbis innan man får åka hem? Allt är okomplicerat med denna och enda behandlingen hon har är sond. Det känns som att jag aldrig kommer att komma härifrån eller få hjälp med att få igång amningen. Det enda jag gör hela dagarna är pumpar och sitter känguru med min trötta mätta bebis som bara sover och jag bryter ihop flera gånger dagligen i gråt och känner mig hopplös.

  • Svar på tråden Du som fött prematur ca 34+0
  • viseversa

    Åh fy mins detta själv. Nu fick jag inte barn i v 34 utan 36 och hon kunde inte ens suga eller hålla värmen. Hon bara skrek och när hon inte skrek fick jag sitta och koppmata henne. Kände mig så ensam. Vi låg inne i 9 dagar innan vi fick åka hem. Dom ville inte skicka hem oss innan amningen funkade. Men tyvärr funkade den aldrig med henne. Jag kämpade i 3-4veckor innan jag gav upp och gav ersättning. Idag mår hon toppen. fyller snart 11 år. Men jag mins så hur dåligt jag mådde på sjukhuset. Så ensam man kände sig. Har du ingen vän eller bekant eller partner som kan komma dagligen och hålla dig sällskap?

  • Twinmom13
    Väntarpåpluset skrev 2019-07-30 14:50:06 följande:

    Hej. Jag önskar informasjon från er som fött i närheten av 34+0, hur gick det för er efter födsel med amning och hemresa efter hur lång tid?

    För 9 dagar sen kom min flicka till världen i vecka 34+0 och vi ligger nu på neonatal avdelning i Norge. Hon var måltider genom sond och är mätt 24 timmar i dygnet. Hon är idag 5 gram ifrån sin födelsevikt så den är hon ikapp imorgon på dag 10. Jag blir snart galen av att bo här och vill inget annat än komma hem med min bäbis. När jag frågar personalen om tiden framöver får jag inga konkreta svar, jag förstår att allt är individuellt men saker jag gärna vill veta är till ex:

    -när sätter man barnet lite i ?svält? för att få igång amningen? Mitt barn är mätt hela tiden och behöver därför inte jobba för maten, jag lägger henne intill bröstet och hon kan suga mem behöver inte för maten kommer i magen ändå.

    -hur länge ca är man kvar med en bäbis innan man får åka hem? Allt är okomplicerat med denna och enda behandlingen hon har är sond. Det känns som att jag aldrig kommer att komma härifrån eller få hjälp med att få igång amningen. Det enda jag gör hela dagarna är pumpar och sitter känguru med min trötta mätta bebis som bara sover och jag bryter ihop flera gånger dagligen i gråt och känner mig hopplös.


    Jag fick tvillingar i 33+0. Dom mådde utmärkt, men behövde sondmatas samt ha övervakning (Puls och andning). Dessa togs bort successivt, allt utom sondmatningen var borta efter 4 veckor.

    Var på neo i 5 veckor. Målet dom hade var 3 kg (och friska såklart) för att bli utskriven.

    Jag pumpade som en tok och blev helt förstörd av att vara på neo pga alla möjliga anledningar.

    Först när vi kom hem släppte allt, då ammade jag och kände att det var mina barn och kunde skapa rutiner som passade oss. Jag var så lycklig att jag grinade när all ångest släppte och jag fick rå om mina barn själv.

    Jag ammade först och kompletterade sedan med flaska för att dom verkligen skulle bli mätta.
  • Popetot

    Fick tvillingar 34+0. En var normalstor för veckan medan den andre låg -40% cirka. Fick pumpa var tredje timme i 3 dagar innan amningen kom igång. De låg på värmemadrass med övervakning i knapp vecka och sondmatades.

    Det gick väldigt bra på neo även om man känner sig isolerad. Vi fick åka hem redan efter 2 veckor och fick sedan hemsjukvård i ytterligare 1,5 månad ca. Vi fortsatte sondmata hemma och hade sköterska på besök 2ggr i veckan för att väga och mäta. Var lite struligt att barnen drog ut sina sonder så vi fick åka in till neo lite titt som tätt för att sätta in dem på nytt.

    Hoppas det inte blir för långdraget.

  • Lillflickan

    Grattis till tjejen!

    Har fött två barn med fem år mellan i v32+3 och 4. Den ena var liten och den andra stor.

    Med första, lilla killen, sondade vi i nästan fem veckor och den andra, tjejen, i tre. Vi sondade var tredje timme efter de första dagarna då sonen fick lite tätare. När de började amma så ammade jag först, sen sondade och sist pumpade. Sonen kommer jag inte ihåg så mycket men dottern hann i alla fall vakna och vara hungrig innan de tre timmarna gått. Ni matar väl på något liknande sätt och inte konstant?

    Med killen var vi kvar på sjukhuset i fyra-fem veckor. Sista veckan var vi hemma emellan och åkte fram och tillbaka. Med tjejen var vi två veckor på sjukhus och en och en halv med hemsjukvård, så totalt ca tre och en halv vecka. De är ju ganska mycket tidigare födda än din så du borde behöva vara kvar kortare. Men det beror nog lite på sjukhuset också. Om man kan åka hem med sond eller inte tex.

    Jag tycker du ska fråga igen. De kommer inte kunna ge några exakta svar men de borde kunna svara på förloppet. (Tex nu jobbar vi på amningen. Kollar om de får i sig. När det börjar fungera kan ni åka hem med/utan sond.)

    Lycka till! Hoppas ni får åka hem snart.

  • Popetot

    Fråga, ammar du inte samtidigt som ni sondar? Det sa dom till att jag skulle göra för att barnen ska förknippa mättnadskänsla med att amma.

  • Lillflickan

    Vi ammade först och vägde mellan för att se hur mycket de åt. Verkar som om de säger olika på olika ställen. Men ert sätt verkar ju smart. Man vet ju hur mycket man sondar också och kan räkna bort om man väger.

  • Emstahsa

    Mina tvillingar föddes i vecka 32, vi var på neo i 5 veckor.. höll på att bli tokig.

    Vi började sonda och sedan flaskträna, successivt så fick dom nappa fritt för att se så allt gick bra innan sonden drogs ur och vi åkte hem!

Svar på tråden Du som fött prematur ca 34+0