• Anonym (Hejhopp)

Någon med erfarenhet av splitting

Någon med erfarenhet av splitting? Den psykologiska försvarsmekanism för att hålla borta inre konflikter. Det kan vara för att hålla borta en bristande självkänsla. Det kan vara för att hålla borta en viss känsla man flyr ifrån. Tex att tankarna hela tiden pendlar mellan ytterligheter. Tex: jag älskar min partner, jag vill skiljas, min partner är underbar, hen är hemsk, hen är den bästa, och så vidare...

Hur gjorde ni för att få ro?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av splitting
  • Rudbeckius

Hej! Jag kan inte diagnosen alls, tyvärr. Men efter vanlig koll på nätet förstår jag att olika terapi och tydligen även självhjälp ska finnas. Termen är tydligen klyvning på svenska.

Splitting creates instability in relationships because one person can be viewed as either personified virtue or personified vice at different times, depending on whether they gratify the subject's needs or frustrate them. This, along with similar oscillations in the experience and appraisal of the self, leads to chaotic and unstable relationship patterns, identity diffusion, and mood swings[4]. The therapeutic process can be greatly impeded by these oscillations, because the therapist too can come to be seen as all good or all bad. To attempt to overcome the negative effects on treatment outcome, constant interpretations by the therapist are needed.

Splitting contributes to unstable relationships and intense emotional experiences. Splitting is common during adolescence, but is regarded as transient. Splitting has been noted especially with persons diagnosed with borderline personality disorder. Treatment strategies have been developed for individualism and groups based on dialectical behavior therapy, and for couples. There are also self-help books on related topics such as mindfulness and emotional regulation that claim to be helpful for individuals who struggle with the consequences of splitting.

• Anonym (...)

Det är en försvarsmekanism som alla använder sig av, men den är vanligare i vissa personlighetsstörningar. Det handlar om att tänka svartvitt, att inte kunna hålla två polära åsikter/attityder i medvetandet samtidigt. Tror det är svårt för de flesta, men man kan undvika det genom att minska laddningen i olka attityder. Jag har använt EMDR med gott resultat.

• Anonym (Awful)

Jag lider av det. Inte i vardagliga kontakter och i relationer i vanliga fall utan vid svårare konflikter. Är idag medveten om det. Inser att människor sällan är alltigenom goda eller onda. Men min hjärna klarar inte av att göra en värdering av gråheter vilket skapar känslomässig turbulens. Hur ska jag kunna värdera mig själv och andra när jag inte kan göra en värdering? Ska jag sluta umgås med en viss person eller inte? Förlåta? Be om ursäkt? Ha överseende? Hävda min rätt? Ingen aning.

• Anonym (Aha)

Intressant. Har läst psykologi för många år sedan men minns inte den försvarsmekanismen. Det verkar vara en gammal benämning?

Jag är nog drabbad jag med, omedvetet. Säger ofta att jag krigar med mig själv men ingen sida vinner. Det tär enormt.

• Anonym (Hejhopp)

Tack alla för bra svar!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av splitting