• Anonym (HJÄLP)

Hur raka underlivet skonsammast??!!

Är lite smått förtvivlad. Även fast jag själv trivs alldeles utmärkt med en orakad buske mellan benen så länge jag inte behöver visa den för nån samtidigt som några av mina vänner också har visat sig köra på orkat, så verkar det ändå som att det är rakat som gäller när man frågar männen. Och jag, som efter en längre relation nu är redo att börja dejta igen, får hicka bara av tanken att börja raka mig igen! Har inte gjort det på ett par år eftersom jag får sådana problem i form av känsligt underliv (det skaver och har sig, kan inte ens gå promenader utan att få ont och allmänt obehag) och herpesutbrott (jo, det är sant, jag får utbrott direkt jag rakar!) så har helt enkelt låtit bli.

Men jag vill börja raka igen! Utan problemen de medför! Så att jag vågar visa mig för en man igen utan att han blir äcklad! Ni som haft extremt känsligt underliv: hur har ni gjort???

• Svar på tråden Hur raka underlivet skonsammast??!!
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (?) skrev 2019-07-30 19:59:28 följande:

Testat att vaxa?

Ryser bara av tanken! ???? Hur ont gör det? Ser framför mig hur hela blygdläpparna lossnar!
  • Anonym (?)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2019-07-30 20:01:50 följande:

Ryser bara av tanken! ???? Hur ont gör det? Ser framför mig hur hela blygdläpparna lossnar!

Ja, blygdläpparna lossnar.. Ibland får man nekros och läpparna svartnar och trillar av efter någon månad om man har otur. Det är därför det är helt okej och godkänt att utöva intimvaxning i Sverige......
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (?) skrev 2019-07-30 20:16:19 följande:

Ja, blygdläpparna lossnar.. Ibland får man nekros och läpparna svartnar och trillar av efter någon månad om man har otur. Det är därför det är helt okej och godkänt att utöva intimvaxning i Sverige......

Åh herregud, bara för att en smiley försvann så trodde du att jag var allvarlig? Det var ett skämt.
  • Zaxika

Alla män kräver inte rakat.

Varför inte bara trimma ner busken lite med rakapparat eller med sax?

Du lär ju inte vilja fortsätta raka dig sen när du är trygg

i relationen så varför sälja in dig som en tjej som rakar?

Då är det väl fulare om utslag och finnar därnere skulle jag tycka. Och hur trevligt kommer du ha om det skaver och kliar?

• Anonym (Sax)

Klipp ner håret över de känsligaste områden och raka bara runt om. Så gör jag och får inga problem.

• Anonym (HJÄLP)

Bra synpunkter! Får hoppas jag lyckas träffa någon som accepterar att det inte är helt slätt.

Men då kvarstår ändå frågan om hur man rakar skonsammast, även fast det bara handlar om bikinilinjen eller lite till?

• Anonym (Solrosen)

Jag kommer nu att beskriva hur jag gör när jag rakar mig. Är kvinna och har sällan problem med röda prickar, irritation, sveda och klåda. Kan även tillägga att även jag har herpes och den triggas inte om jag rakar mig. 

Jag rakar mig en gång i veckan om ens det, så att det hela tiden har vuxit ut till lite stubb innan jag rakar igen annars irriteras huden. När jag rakar så gör jag det vid ett tillfälle där jag har mycket tid på mig så att jag kan dra hyveln långsamt medhårs, stressa inte och gör inte så korta ryck när du rakar dig utan börja där din behåring tar fart och dra ner i en linje ner över venusberget och ner till kanten där dina yttre blygdläppar börjar. Sträck ut huden om du har slapp hud eller valkar ivägen, jag sträcker tex med hjälp av min andra hand ut huden vid ljumskarna och blygdläpparna. Bestäm själv om du vill raka mothårs för att få en lenare känsla men var medveten om att detta kan irritera huden något enormt. Använd alltid raklödder, helst med vårdande ämnen som tex aloe vera eller vitamin e. På blygdläpparna, i ljumskarna och vid anus tycker jag det inte spelar någon roll om jag rakar med- eller mothårs för jag får snarlika resultat ändå. Se till att tvätta hår, och raka ben och under armarna först så att underlivsrakningen är det allra sista du gör innan du sköljer av dig och kliver ut ur duschen, på detta sätt har alla hårsäckar hunnit öppna sig av det varma vattnet vilket underlättar rakningen. När jag är klar baddar jag alltid försiktigt med handduken och smörjer sedan in hela yttre underlivet + venusberg med en olja, helst mandelolja från apoteket. Har inte provat med after shave eller liknande, funkar säkert bra det också men oljan återfuktar. Och såklart, om du har väldigt långt hår bör du klippa ner det innan så att det max är 1 cm. Skölj av rakhyveln efter varje drag och knacka den försiktigt mot kaklet i duschen så att hår som fastnat mellan bladen lossnar. Investera i en bra och lite dyrare hyvel, manliga hyvlar är bäst enligt mig. Tex Gillette. Annars kan jag tipsa om att trimma håret med en elektrisk liten trimmer, antingen anpassad för underliv/bikinilinje eller till och med för skägg. Min sambo har en smal för sitt skägg för att finlira kanterna runt skägget och så, och den lånar jag ibland till venusberget. 

• Anonym (A)
    Anonym (Sax) skrev 2019-07-30 20:33:44 följande:
    Klipp ner håret över de känsligaste områden och raka bara runt om. Så gör jag och får inga problem.
    Samma här.
  • Anonym (Felicia)

Laser? Det har jag gjort i nåt år, och är nu permanent slät utan irritation eller rakning

• Anonym (HJÄLP)
    Anonym (Felicia) skrev 2019-08-01 05:03:24 följande:

Laser? Det har jag gjort i nåt år, och är nu permanent slät utan irritation eller rakning

Men det lät ju intressant! Ingen irritation alls och håret kommer aldrig tillbaka? Får man fråga hur mycket det kostar och hur många behandlingar som behövs?
  • mulan

Jag skulle nog vilja påstå att du inte behöver ta bort könshår öht om du inte själv vill det. Klart det finns massor av män som uppskattar hår där också! Om du tycker det är för mycket så klipp bara ner lite, men känn absolut inget tvång att raka/vaxa/vad som. Om en man ratar dig pga du ser ut som en vuxen kvinna, är han mycket att ha då?

Hoppas du hittar något du känner dig bekväm med och gör för _din_ skull! :)

Svar på tråden Hur raka underlivet skonsammast??!!