• Tue 30 Jul 2019 19:59
    528 visningar
    3 svar
    3
    528

    Palettblad

    Jag har en palettbladsblomma som kom som stickling i våras och nu växt sig ca 30 cm hög. Den växer bara rakt upp. Borde jag korta av den för att den ska bredda sig och få lite sidogrenar? Kan jag i så fall göra det nu eller vid någon annan årstid?

  • Svar på tråden Palettblad
  • Barbro­45
    Tue 30 Jul 2019 20:08
    #1

    Ja, toppa den, du kan ta ner den till hälften. Toppa strax ovan ett bladpar. Om den blommar, nyp bort blommorna, om de får var kvar mister man en del av den fina färgen på bladen. Toppa den igen när den växt ytterligare då genar den sig fint. Topparna får du nya sticklingar av.

    Mycket ljus, får i

    Nte torka ut så vattna lite och ofta.

  • Tue 30 Jul 2019 20:16
    #2
    Barbro45 skrev 2019-07-30 20:08:51 följande:

    Ja, toppa den, du kan ta ner den till hälften. Toppa strax ovan ett bladpar. Om den blommar, nyp bort blommorna, om de får var kvar mister man en del av den fina färgen på bladen. Toppa den igen när den växt ytterligare då genar den sig fint. Topparna får du nya sticklingar av.

    Mycket ljus, får i

    Nte torka ut så vattna lite och ofta.


    Tack för tips!
  • Thu 1 Aug 2019 22:30
    #3
    +1

    Klipp ner palettbladet rejält, de är härdiga och tål det mesta. Gör det gärna nu när vi har mycket sol då den återhämtar sig bäst då. Precis ovanför ett bladpar är bäst.

    På varje ställe du klipper ner den kommer det att växa ut två nya grenar åt vardera håll. Ju mer du klipper ner din palettblad desto buskigare blir den. Här finns bra med bilder och info: https://www.plantbyran.se/skotselguider/palettblad-skonheten-fran-ost/

    Lycka till

Svar på tråden Palettblad