• Anonymsju

    Tål inte vissa personer i släkten

    Hej,

    Har en vad man säkert kan tycka är ett "I-lands problem" men jag slänger ut frågan här för det är ändå något jag inte kan sluta tänka på.

    Jag har en liten kille på 1,5 år. Jag har svårt att komma fram till vilka man ska "räkna med" i släkten på hans kalas. Problemet är att min mamma har många syskon, några som jag tycker om och några jag tycker mindre om. En är man med mammas syster som jag inte klarar av, den andra min morbror. Dom är otrevliga, beter sig hur dom vill, anstränger sig NOLL med present (tycker man kan lägga lite tanke på presenter till ett barn, inte bara ge pengar till en 1 åring tex.) Dom hjälper aldrig till på släktmiddagar vi har, dom kommer bara och äter utav det alla andra tar med, men tar aldrig med och bjuder igen, dom bryr sig liksom inte om att vara trevliga, men kan hålla på hur länge som helst för att få den perfekta instabilden, men i verkligheten är dom inte alls närvarande, utan tar det som bjuds sen går iväg för sig själva och låter dens sambo ta hand om deras gemensamma barn och all disk osv.

    Många i min familj/släkt har samma åsikter dom jag om dessa personer.

    Jag.tål.inte deras beteende, vill inte bjuda in dom till mitt hem, men bjuder gärna in dom andra syskonen. Jag antar att det inte finns nåt bra sätt att lösa detta, men det kanske finns någon som haft liknande dilemma och kan ge mig era råd och tankar på saken.

  • Svar på tråden Tål inte vissa personer i släkten
  • Rudbeckius

    Jag förstår dig. Jag har liknande men jag har hittills alltid inkluderat alla i släkten och även vänner. Med tiden har det löst sig på olika sätt.

    Jag har även varit rätt tydlig med vad som gäller på kalas - jag har skrivit snäll i inbjudan.

    Med presenter blir det sällan rättvist. Det är bara att sluta räkna med det. Tyvärr.

  • Anonymsju
    Rudbeckius skrev 2019-07-31 00:01:52 följande:

    Jag förstår dig. Jag har liknande men jag har hittills alltid inkluderat alla i släkten och även vänner. Med tiden har det löst sig på olika sätt.

    Jag har även varit rätt tydlig med vad som gäller på kalas - jag har skrivit snäll i inbjudan.

    Med presenter blir det sällan rättvist. Det är bara att sluta räkna med det. Tyvärr.


    Får jag fråga på vilket sätt det löst sig naturligt? Och hur menar du att du skriver vad som gäller i inbjudan? :)
  • Anonymsju
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 07:00:58 följande:

    Vi bjuder de vill umgås med, även när det gäller släkten, vissa blir säkert sura, vi bryr oss inte det minsta.


    Jo, men är det en familj som hör ihop, så kan man ju inte skicka I inbjudan att "vi bjuder bara dig, men din man får inte komma"
  • Giftskåneman
    Anonymsju skrev 2019-07-31 07:56:35 följande:

    Jo, men är det en familj som hör ihop, så kan man ju inte skicka I inbjudan att "vi bjuder bara dig, men din man får inte komma"


    Nä, det håller jag med om, i såna fall bjuder vi båda, och hemmaboende barn
  • Rudbeckius

    [quote=79794717][quote-nick]Anonymsju skrev 2019-07-31 07:54:39 följande:[/quote-nick]Får jag fråga på vilket sätt det löst sig naturligt? Och hur menar du att du skriver vad som gäller i inbjudan? :)[/

    Jag är ju såpass gammal så med tiden så har det blivit så att de man trivts ihop med har oftare bjudit tillbaka, man har kalas för olika cirklar (svårt att bjuda 50-100 personer så ofta, det gör jag bara typ vart femte år), sociala sammanhang behöver ju bara vara kalas/picknick det kan vara kultur, sport, bio, bad osv - då fixar man med de man går ihop med bäst. Folk blir gamla, skiljer sig, flyttar osv.. om msn sköter kontakterna med de man gillar men är ändå artigt inkluderande.. typ så..

    När det gäller formella skriftliga inbjudningar till kalas följer jag M Ribbings råd om tydlighet avs tider/schema inkl avslut, meny, klädsel och presenter (brukar tona ner det där med presenter, annars får msn mycket skumt). Bordsplacering löser delvis hanteringen av tråkiga eller jobbiga släktingar om de placeras vid sådana som kan hantera dem. Det har funkat bra.

  • Persikaplommon

    Det är bara låta bli att bjuda dem. Livet är för kort att slösa på otrevliga människor som inte bryr sig.

    Jag umgås bara med de släktingar jag skulle umgås med även om vi var ej släkt.

    Det gör livet mycket bättre.

  • Anonymsju

    Som svar till er som skrivit så måste jag tillägga att:

    Vi blir bjudna hem till dom när dom har kalas, så vi räknas som de "närmsta" för dom.

    Vi ses på ett sommarställe och alla i släkten hänger där mycket, min mormor äger den tillsammans med min mamma och hennes syskon. Den har gått i släkten.

    Som sagt gillar jag ju ena häften av en familj, men inte dens respektive. Jag är nära med min moster, men avskyr hennes man.

Svar på tråden Tål inte vissa personer i släkten