• Anonym (?)

Hur fungerar tips till ivo?

Har märkt om okunskap i vården för olika grejer.

Har anmält.

Och förut ring till upplyssningsnumret.

Ger det något tror ni?

Fick tillbaka nyligen ett svar att ivo inte utreder en av sakerna som jag anmälde

Det går väl inte ringa till uplyssningsnumret hela tiden

• Svar på tråden Hur fungerar tips till ivo?
  • Anonym (P)

Har du blivit behandlad på ett sätt som inte kändes rätt så är det patientombudsnämnden du ska kontakta. Du kan inte gå till ivo som privatperson och få saker utredda. Det är alltid vården själv som anmäler en avvikelse som sedan utreds av flera. En del ärenden är mänskliga saker eller faktorer där inga rutiner brustit. Tex en fallolycka, en tablett som hittats på golvet, någon som fått medicin försent.

Kanske mår du psykiskt dåligt och ser dig själv som ett offer. Då blir man lätt en rättvisemänniska som pekar pinnar och gör sig själv till martyr. Det är direkt farligt för dig själv och din självkänsla.

• Anonym (?)

Oki. Men även andra personer tycker de har blivit behandlade dåligt för liknade problem

• Anonym (P)
    Anonym (?) skrev 2019-07-31 11:38:20 följande:

Oki. Men även andra personer tycker de har blivit behandlade dåligt för liknade problem

Då får dom oxå kontakta patientombudsnämnden. Du kan bara anmäla det du varit med om.

Jag har själv ett ärende hos dom just nu. Det var min mamma som kontaktade dom när ambulansen gjorde fel och jag höll på att dö. Trots att det var så allvarligt så kunde ärendet inte gå vidare utan mitt godkännande. Och det fick de först när jag mådde bättre och orkade redogöra händelsen.

Vad är det du vill anmäla? Är du säker på att det inte är ett misstag. Det låter illa att höra en gammal dement människa skrika aj när personalen är där, men det betyder inte att personalen gör något fel eller brister i rutiner. Bevittnar du något som är fel så ska du självklart säga ifrån direkt och prata med ansvarig. De är då skyldiga att skriva en avvikelse ifall din oro är befogad och inte ett missförstånd.
  • Anonym (Anonym)

Jag har själv nyligen anmält sjukvården till ivo, du går in via deras hemsida och lämnar upplysningar. De vill däremot att man ska ha framfört sina klagomål till enheten först innan de lägger sig i men det ska även gå att lämna anonymt, alltså kanske inte mot ivo men mot de du tipsar om. Ring dem och fråga annars hur man gör.

Svar på tråden Hur fungerar tips till ivo?