• Anonym (cis-kvinna)

Förhållande med transperson? Anonyma svar tillåtet. Glöm den andra tråden.

Hej!

Har tittat på några avsnitt av "Transtjejer" på svtplay, tyvärr är serien borttagen trots att den inte är slut. Varför vet jag inte

Hur som helst så handlar det om fyra transkvinnor i olika stadier, vissa opererade, andra inte.

Får mig att fundera lite på hur jag skulle reagera om jag träffade på en transman... transkvinnan är ointressant då jag är cis och även om personen har sitt manliga könsorgan kvar så lever hen ju som kvinna.
    Vilket inte är något för mig.

Tänker att det kanske (vet inte men det känns lite så) att det vore lättare som man att fastna för en opererad transkvinna då könet tydligen ska vara knappt åtskiljbart visuellt, jämfört med en transman som aldrig kan få ett fungerande manligt kön.

Hur tänker du, vad tror du... skulle du kunna ha ett förhållande med en transperson? Varför, varför inte?

Min a orsaker är att jag nog inte fullt ut skulle kunna se en transman helt och fullt som man, jag vet ju att han är född med ett kvinnligt underliv.
    Dessutom skulle vi inte kunna ha ett "riktigt" sexliv med den "utrustning" hen eventuellt opererat dit.

Det skulle nog kännas som att ha sex med en kvinna oavsett... och jag är varken bi eller homo.

Inga elaka påhopp tack, jag vill gärna att tråden får vara kvar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-31 18:23
    Då spånar jag vidare... som bög, undrar hur man ställer sig till en transkvinna med det manliga könsorganet kvar. Förmodligen som jag skulle göra till en transman med fi**a kanske?

Eller en biperson, spelar det dem någon roll?
  • Svar på tråden Förhållande med transperson? Anonyma svar tillåtet. Glöm den andra tråden.
  • Man343

Finns inte på världskartan för mig att jag skulle ha någonting sexuellt att göra med en man, oavsett hur mycket modifierad han är.

• Anonym (Beror på)

För mig beror det på om personen är tydlig ifrån början att den är trans. Jag kan förstå att det är svårt när man är främlingar i början. Var och en har sina preferenser och för mig beror det på hur man sköter det som händer.

Om båda parter kan acceptera ett nej och sedan gå vidare är en sak. Men när man blir otrevlig mot varandra och det blir en hemsk stämning är en annan sak.

Dejtar jag någon då vill jag inte att det ska gå flera veckor/ månader innan sanningen kommer fram. Då har vi båda levt i en lögn och det skulle kännas som om personen inte litade på mig.

Har hört om flera exempel när två stycken har dejtat länge och sedan avslöjar det i sängkammaren så kan det bli tufft.

Det blir fel hur man än gör, en transperson kan ropa att man är en transofob om man inte vill dejta en person är trans. Men det handlar om vad man har för preferenser dom jag skrev högre upp.

Om man är straight så går man efter tjejer och få blir det fel om personen ifrån början var en kille.

Det finns flera jobbiga svar på dina frågor och det blir att man alltid sårar någon.

Jag som person går efter hur man klickar. Om jag vet från början att personen är trans så ger jag den en chans som vän och sedan ser hur relationen går. Svårt detta.

• Anonym (cis-kvinna)
    Man343 skrev 2019-07-31 17:51:27 följande:

Finns inte på världskartan för mig att jag skulle ha någonting sexuellt att göra med en man, oavsett hur mycket modifierad han är.

Fast nu finns begreppet transkvinna, oavsett om du inte gillar det.
    Skulle du kalla en transkvinna för man, rakt i ansiktet på hen?

Vad skulle du göra om det var ett ONS?
    Du kanske inte ens märker det ifall hen inte säger det.
  • Anonym (cis-kvinna)
    Anonym (Beror på) skrev 2019-07-31 17:55:28 följande:

För mig beror det på om personen är tydlig ifrån början att den är trans. Jag kan förstå att det är svårt när man är främlingar i början. Var och en har sina preferenser och för mig beror det på hur man sköter det som händer.

Om båda parter kan acceptera ett nej och sedan gå vidare är en sak. Men när man blir otrevlig mot varandra och det blir en hemsk stämning är en annan sak.

Dejtar jag någon då vill jag inte att det ska gå flera veckor/ månader innan sanningen kommer fram. Då har vi båda levt i en lögn och det skulle kännas som om personen inte litade på mig.

Har hört om flera exempel när två stycken har dejtat länge och sedan avslöjar det i sängkammaren så kan det bli tufft.

Det blir fel hur man än gör, en transperson kan ropa att man är en transofob om man inte vill dejta en person är trans. Men det handlar om vad man har för preferenser dom jag skrev högre upp.

Om man är straight så går man efter tjejer och få blir det fel om personen ifrån början var en kille.

Det finns flera jobbiga svar på dina frågor och det blir att man alltid sårar någon.

Jag som person går efter hur man klickar. Om jag vet från början att personen är trans så ger jag den en chans som vän och sedan ser hur relationen går. Svårt detta.

Kloka tankar.

Håller med om att en sån sak ska förmedlas initialt. Annars blir det bara fel.

Enligt mig är man inte transfob för att man inte vill ha sex med en transperson. Det är man om man inte kan acceptera människans val. OCh det har jag inga problem med. Skulle lätt kunna vara vän med en transperson. Skulle dock inte byta om i samma omklädningsrum som en transkvinna.

Ja, en jättesvår fråga!

Men som sagt, rent kroppsligt kan du många gånger inte se med blotta ögat om en opererad transkvinna varit en man. Tvärtom med transmännen.
  • Ällingen

Det skulle aldrig falla mig in. Jag kan se på många att dom en gång i tiden har varit man/kvinna. Vissa saker går inte att "ta bort". Drag i ansiktet tex, som direkt avslöjar om du är man eller kvinna från början.

• Anonym (M)
    Anonym (cis-kvinna) skrev 2019-07-31 17:44:04 följande:

Hej!Har tittat på några avsnitt av "Transtjejer" på svtplay, tyvärr är serien borttagen trots att den inte är slut. Varför vet jag inteHur som helst så handlar det om fyra transkvinnor i olika stadier, vissa opererade, andra inte.Får mig att fundera lite på hur jag skulle reagera om jag träffade på en transman... transkvinnan är ointressant då jag är cis och även om personen har sitt manliga könsorgan kvar så lever hen ju som kvinna.Vilket inte är något för mig.Tänker att det kanske (vet inte men det känns lite så) att det vore lättare som man att fastna för en opererad transkvinna då könet tydligen ska vara knappt åtskiljbart visuellt, jämfört med en transman som aldrig kan få ett fungerande manligt kön.Hur tänker du, vad tror du... skulle du kunna ha ett förhållande med en transperson? Varför, varför inte?Min a orsaker är att jag nog inte fullt ut skulle kunna se en transman helt och fullt som man, jag vet ju att han är född med ett kvinnligt underliv.Dessutom skulle vi inte kunna ha ett "riktigt" sexliv med den "utrustning" hen eventuellt opererat dit.Det skulle nog kännas som att ha sex med en kvinna oavsett... och jag är varken bi eller homo.Inga elaka påhopp tack, jag vill gärna att tråden får vara kvar.

Med cis verkar du ju mena straight. Det är inte samma sak, bara så du vet.

Själv ser jag inte transpersoner som de kön de identifierar sig som. Ingen har lyckats förklara kön, eller varför det ordet borde likställas med upplevd könsidentitet, på något övertygande sätt. Män som vill vara kvinnor kan för all del kalla sig transkvinnor, samma för transmän. Jag vet inte om min syn på saken automatiskt skulle få mig att inte vilja dejta en transperson. Nu är jag visserligen gift och vill ha flera barn, men skulle jag bli änka senare i livet skulle jag kanske kunna dejta en transman. Jag kan inte tänka mig att jag skulle bry mig så mycket om saken då.
  • Anonym (cis-kvinna)
    Anonym (M) skrev 2019-07-31 18:24:03 följande:

Själv ser jag inte transpersoner som de kön de identifierar sig som. Ingen har lyckats förklara kön, eller varför det ordet borde likställas med upplevd könsidentitet, på något övertygande sätt. Män som vill vara kvinnor kan för all del kalla sig transkvinnor, samma för transmän. Jag vet inte om min syn på saken automatiskt skulle få mig att inte vilja dejta en transperson. Nu är jag visserligen gift och vill ha flera barn, men skulle jag bli änka senare i livet skulle jag kanske kunna dejta en transman. Jag kan inte tänka mig att jag skulle bry mig så mycket om saken då.
    Nej, jag vet vad "cis" betyder. Varför tror du att jag feltolkat det?
  • Anonym (cis-kvinna)
    Anonym (M) skrev 2019-07-31 18:24:03 följande:

Tillägger.

Fast jag borde kallat mig heterosexuell cis-kvinna.

(Hade jag varit trans så hade hela tråden fallerat på just det, jag tyckte det kändes självklart med tanke på min ts.)
  • Anonym (A)
    Anonym (Beror på) skrev 2019-07-31 17:55:28 följande:

+1
  • AniieeHär

Det är ju inte helt lätt, detta. Inte för någon part.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Förhållande med transperson? Anonyma svar tillåtet. Glöm den andra tråden.