• Anonym (Lotten)

Feberkänsla vid 37 grader?

Någon mer som kan känna feberkänsla vid så låg temp som 37? Dvs huvudvärk, yrsel, huttrig etc.
    Har ca 36 grader i vanliga fall. 

Vet att "feber" i medicinsk mening enligt sjukvårdspersonal är högre, därför jag skriver feberkänsla. 

• Svar på tråden Feberkänsla vid 37 grader?
  • Anonym (yngre ssk annorstädes)

I min utbildning för endast 2 år sedan fick vi lära oss att om en patients normaltemperatur är känd så är +1 grad feber i journalen. Är normaltemp okänd sätts feber vid 38, men om patienten har feberkänslor och har sämre almänntillstånd sätts subfebril vid 37,5 i journalen. Enligt detta kan en patient alltså ha feber redan innan 37 och långt före 38.

Min partner är utslagen vid 37,2.

• Anonym (Lotten)
    Anonym (yngre ssk annorstädes) skrev 2019-07-31 19:07:24 följande:

I min utbildning för endast 2 år sedan fick vi lära oss att om en patients normaltemperatur är känd så är +1 grad feber i journalen. Är normaltemp okänd sätts feber vid 38, men om patienten har feberkänslor och har sämre almänntillstånd sätts subfebril vid 37,5 i journalen. Enligt detta kan en patient alltså ha feber redan innan 37 och långt före 38.

Tack snälla för svar!
    Är nog lite som din partner.. 
  • Anonym (yngre ssk annorstädes)
    Anonym (Lotten) skrev 2019-07-31 19:11:13 följande:
    Tack snälla för svar!
    Är nog lite som din partner.. 
    Det är många som avfärdar feber bara för att en person inte når upp till ett 150 år gammal satt genomsnitt.

Vila, drick mycket. Drick gärna buljong om du har någon hemma.
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (yngre ssk annorstädes) skrev 2019-07-31 19:17:43 följande:
    Det är många som avfärdar feber bara för att en person inte når upp till ett 150 år gammal satt genomsnitt.

Vila, drick mycket. Drick gärna buljong om du har någon hemma.
    Tack snälla för att du tror mig

Anonym just pga en hetsig diskussion om att man minsann inte har feber förrän vid 38 (vilket jag iofs kan köpa) och därför ska sluta gnälla typ (där det blir svårare, jag KÄNNER mig ju risig. Vilket händer max två dagar per år, så borde inte vara så provocerande)
  • Mascaraklumpar

Jag tror att många förknippar interferonstegringen (som är den främsta orsaken till den där jobbiga känslan man får i kroppen när man har en virusinfektion) med feber eftersom de ofta förekommer tillsammans hos barn. Om man känner den där känslan och får höra av föräldrarna att ?du har feber? ett antal gånger så kommer man ju automatiskt att tro att det ena beror på det andra. Sen när man blir vuxen och känner den där känslan, så blir det svårt att acceptera det när termometern visar normal temperatur, och då kommer funderingarna om att man är ?lågtempare?.

Själv lyckas jag aldrig gissa rätt på min temp när jag är sjuk. Jag kan ha 36 och vara döende, eller ha 39,5 och må rätt ok.

• Anonym (Ann)
    Anonym (yngre ssk annorstädes) skrev 2019-07-31 19:07:24 följande:

Så BRA att gränsen inte går vid 38 längre. Fadt i sjukvården bland de "gamla" förmågorna är det så. Jag har haft höjd temp länge men de skriver "ingen feber" när jag har 37,8 :(
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Ann) skrev 2019-07-31 20:33:29 följande:

Så BRA att gränsen inte går vid 38 längre. Fadt i sjukvården bland de "gamla" förmågorna är det så. Jag har haft höjd temp länge men de skriver "ingen feber" när jag har 37,8 :(

Fast det gör den fortfarande, per definition. Däremot är den gränsen i sig inte speciellt viktig eftersom olika sjukdomar kan ha olika intervall där man hittar de flesta patienter. För halsfluss är den under gränsen 38,2 (man kan fortfarande ha halsfluss om man har lägre temp, men sannolikheten är lägre), för andra sjukdomar kan gränsen vara 37,5 och för åter andra är den under 37,5 (dvs det vanligaste är att ha en normal temperatur). Detta är inget nytt, utan så har det ?alltid? varit.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2019-07-31 20:51:34 följande:

För halsfluss är den under gränsen 38,2 (man kan fortfarande ha halsfluss om man har lägre temp, men sannolikheten är lägre)

Under=undre

38,2=38,5
  • Anonym (Lotten)
    Mascaraklumpar skrev 2019-07-31 20:17:43 följande:

Jag tror att många förknippar interferonstegringen (som är den främsta orsaken till den där jobbiga känslan man får i kroppen när man har en virusinfektion) med feber eftersom de ofta förekommer tillsammans hos barn. Om man känner den där känslan och får höra av föräldrarna att ?du har feber? ett antal gånger så kommer man ju automatiskt att tro att det ena beror på det andra. Sen när man blir vuxen och känner den där känslan, så blir det svårt att acceptera det när termometern visar normal temperatur, och då kommer funderingarna om att man är ?lågtempare?.

Själv lyckas jag aldrig gissa rätt på min temp när jag är sjuk. Jag kan ha 36 och vara döende, eller ha 39,5 och må rätt ok.

Det här förstod jag inte riktigt. 
    "Interferonstegring", vad är det?

Jag känner rätt väl när min temp är runt 37 och över, har väldigt sällan gissat att det är över 36 och haft fel, faktiskt. 
  • Anonym (me too)

Jag känner mig också febrig redan när tempen går över 37°.

Jobbar inom sjukvården och är medveten om att folk kan känna sig krassliga och febriga även om de inte har feber per definition men bedömer temp 38,6° som mer allvarligt än 37,2° i vanliga fall.

• Anonym (34)

Min normaltemp är mellan 34-35, är jättesjuk vid 37. Förminskas konstant när jag är sjuk.

• Mascaraklumpar
    Anonym (Lotten) skrev 2019-07-31 22:45:04 följande:

Det här förstod jag inte riktigt. 

"Interferonstegring", vad är det?

Jag känner rätt väl när min temp är runt 37 och över, har väldigt sällan gissat att det är över 36 och haft fel, faktiskt. 

När man drabbas av en förkylning så är det första som händer i kroppen att interferon produceras för att trigga igång immunförsvaret. När det sker så får man ganska ofta den där känslan, där man liksom vet att något är fel men inte är säker på om man håller på att bli sjuk eller om det är för varmt eller kallt i rummet eller om man bara är trött. Sedan blir det värre i takt med att nivåerna stiger, och man börjar känna sig allt mer hängig, frusen och får kanske en diffus värk i kroppen. Några timmar efter den där första känslan börjar andra delar av immunförsvaret komma igång, och då kommer de ?riktiga? förkylningssymptomen som snuva, hosta och ibland (oftare hos yngre barn) feber.
  • Anonym (Lotten)
    Mascaraklumpar skrev 2019-08-01 00:33:12 följande:
    När man drabbas av en förkylning så är det första som händer i kroppen att interferon produceras för att trigga igång immunförsvaret. När det sker så får man ganska ofta den där känslan, där man liksom vet att något är fel men inte är säker på om man håller på att bli sjuk eller om det är för varmt eller kallt i rummet eller om man bara är trött. Sedan blir det värre i takt med att nivåerna stiger, och man börjar känna sig allt mer hängig, frusen och får kanske en diffus värk i kroppen. Några timmar efter den där första känslan börjar andra delar av immunförsvaret komma igång, och då kommer de ?riktiga? förkylningssymptomen som snuva, hosta och ibland (oftare hos yngre barn) feber.
    Jaha, ja men jag kan alltså ha 36 grader "alltid" i vanliga fall. Och sedan blir jag förkyld och håller runt 37 ett par dagar, innan både kroppstempen går ner och snuva/halont/hosta försvinner eller mattas av. 
  • sextiotalist
    Anonym (Lotten) skrev 2019-07-31 18:59:33 följande:

Någon mer som kan känna feberkänsla vid så låg temp som 37? Dvs huvudvärk, yrsel, huttrig etc.
    Har ca 36 grader i vanliga fall. 

Vet att "feber" i medicinsk mening enligt sjukvårdspersonal är högre, därför jag skriver feberkänsla. 

Jag är också lågtempare och har samma upplevelser som du har. Det är framför allt vid förkylningar som jag får denna lätta stegrering. De gånger jag har haft influensa så har jag ofta 38 eller högre.
    Så jag vet att när jag har 37 på morgonen så har jag en infektion på gång, troligen en förkylning.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Lotten) skrev 2019-08-01 07:22:40 följande:

Jaha, ja men jag kan alltså ha 36 grader "alltid" i vanliga fall. Och sedan blir jag förkyld och håller runt 37 ett par dagar, innan både kroppstempen går ner och snuva/halont/hosta försvinner eller mattas av. 

Ja, det är ju inget konstigt med det. Men det du kallar ?feberkänsla? behöver inte bero på tempökningen i sig, menar jag. Vid ett träningspass ökar kroppstemperaturen också med någon grad, exempelvis, men då brukar man ju vanligtvis inte känna sig sjuk.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2019-08-01 13:12:07 följande:
    Ja, det är ju inget konstigt med det. Men det du kallar ?feberkänsla? behöver inte bero på tempökningen i sig, menar jag. Vid ett träningspass ökar kroppstemperaturen också med någon grad, exempelvis, men då brukar man ju vanligtvis inte känna sig sjuk.
    Så är det självklart, men feberkänsla och förhöjd kroppstemperatur är inte samma sak som att man är varm efter ett träningspass.
  • Bagar Bengtsson

Jag såg på Nyhetsmorgon där den solbruna doktor Mikael sa att "Nej man har inte feber om man har 37,5". 

Jag håller med er andra, har en normal temp på 36,5 och mår inte bra med 37,5. Kanske Dr Mikael, som jag annars tycker är förnuftig, lär efter den gamla skolan då. Jag tycker ju det är självklart att om man ökar en grad från sitt normala så har man feber.

• sextiotalist
    Bagar Bengtsson skrev 2019-08-01 13:35:52 följande:

Jag såg på Nyhetsmorgon där den solbruna doktor Mikael sa att "Nej man har inte feber om man har 37,5". 

Jag håller med er andra, har en normal temp på 36,5 och mår inte bra med 37,5. Kanske Dr Mikael, som jag annars tycker är förnuftig, lär efter den gamla skolan då. Jag tycker ju det är självklart att om man ökar en grad från sitt normala så har man feber.

Och med sjukdomskänsla dessutom. Lite synd att men tittar så blint på exakt temperatur.
Svar på tråden Feberkänsla vid 37 grader?