• Cassaranda

    Får chefen behandla en så här?

    Lite funderingar kring jobb & chefer.

    Jag jobbar på ett städföretag med uppdrag kallas det.

    Dessa punkter tycker jag själv är helgalna:

    - Chefen ringer stup i ett. På en dag kan jag få 5 samtal, lika många röstmeddelanden och upp emot 10 sms. Denne fortsätter tills man svarar. Både på arbetstid & fritid.

    - Chefen ringer när jag vabbar och vill diskutera olika jobb. Blir sur om jag inte svarar. Dessutom är det svårt att ens få vabba då denne tjatar om att någon annan ska passa barnen eller ger mig dåligt samvete osv.

    - Jag har 2 olika jobb, jobbar också inom restaurang em/kväll & helger. Då blir chefen på städföretaget förbannad och säger att jag minsann var anställd där först och att jag borde prioritera det först även fast det är mindre tid. Denne påstår att jag har över heltid, rent struntprat. Jag kan jobba tre timmar på fm och två timmar em. Är upplåst 8-9 timmar men får då bara betalt för fem.

    - När chefen ringer tar det allt mellan 1-3 timmar, obetalt givetvis. Jag måste fixa vikarie när jag ska ha semester och när jag vabbar.

    Detta känns inte rätt, eller är det jag som är larvig?

  • Svar på tråden Får chefen behandla en så här?
  • Anna60

    Du har ett helt oacceptabelt kontrakt. Se över det anställningsavtal du har. Har du inget så se till att få ett skrivet sådant, samt vad dina arbetsuppgifter skall vara. Där skall dessutom finnas klara tydliga regler om vad som är din arbetstid och hur många timmar du är anställd på. 

    Har du ett jobb bredvid, som inte inkräktar på ditt första arbete, så har arbetsgivaren inte med det att göra. Så länge du inte är i en konkurrerande verksamhet vill säga.

    Att en arbetsgivare ringer nån enstaka gång när man är ledig är en sak. Men det verkar som om din telefon mer eller mindre är ockuperad av hens samtal. INTE OKEY. Skriv upp, under ett par veckor, den tid din chef ockuperar dig på din lediga tid. Om du inte har tid med ditt jobb pga samtal, och därmed måste förlänga arbetstiden är inte okey. Framförallt om du inte får betalt för det. Skriv upp samtalen. De finns i loggen i din mobil. 

    Det är inte din sak att fixa vikarie när du vabbar eller har semester. Du är inte delägare, du är anställd. Kontakta facket. Är du inte med i facket så se till att bli det. NU.

  • Cassaranda

    Tack. Ska kolla upp detta, då är det inte bara jag som tycker det är tokigt. Ska ringa facket bums!

  • Anna60
    Cassaranda skrev 2019-08-01 11:45:20 följande:
    Tack. Ska kolla upp detta, då är det inte bara jag som tycker det är tokigt. Ska ringa facket bums!
    Nej, det är inte bara du som tycker det är "tokigt". Chefen har inga som helst skrupler eller ramar. Fullständigt galet. Jag hade slutat på stört. Men - man måste ju försörja sig.


  • viseversa

    Nej det är massa fel här. Låter helt sjukt. Kontakta facket på en gång. Din chef gör såå
    många fel. Hen låter helt sjuk i huvudet.

  • Cassaranda

    Räknade lite snabbt nu för en vecka tillbaka. Samtal 2,5h & 52 sms. Helt sjukt.. får ta det med facket. Ville bara se att det inte bara var jag som var galen men då är det bossen som är det. Tack för svar.

  • Anna60
    Cassaranda skrev 2019-08-01 12:08:37 följande:
    Räknade lite snabbt nu för en vecka tillbaka. Samtal 2,5h & 52 sms. Helt sjukt.. får ta det med facket. Ville bara se att det inte bara var jag som var galen men då är det bossen som är det. Tack för svar.
    52 sms? Vad handlar dessa sms om? 
  • Cassaranda
    Anna60 skrev 2019-08-01 12:14:23 följande:

    52 sms? Vad handlar dessa sms om? 


    Jobbrelaterade frågor och hon vill ha hjälp av mig med lösningar för olika arbeten.
  • Anna60
    Cassaranda skrev 2019-08-01 12:15:50 följande:
    Jobbrelaterade frågor och hon vill ha hjälp av mig med lösningar för olika arbeten.
    Det innebär att du får stoppa jobbet du håller på med, städningen hos andra, för att svara på hens frågor? Kan hen inte sköta sitt eget arbete utan hjälp av dig? Jag begriper inte. Är hen totalt inkompetent?
  • Cassaranda
    Anna60 skrev 2019-08-01 12:26:02 följande:

    Det innebär att du får stoppa jobbet du håller på med, städningen hos andra, för att svara på hens frågor? Kan hen inte sköta sitt eget arbete utan hjälp av dig? Jag begriper inte. Är hen totalt inkompetent?


    Nej när jag jobbar svarar jag inte. Detta sker oftast på min lediga tid.
  • Anna60
    Cassaranda skrev 2019-08-01 12:29:20 följande:
    Nej när jag jobbar svarar jag inte. Detta sker oftast på min lediga tid.
    Enstaka samtal är en sak. Men när det systematiseras så skall du ha lön för den tiden.
Svar på tråden Får chefen behandla en så här?