• Thu 1 Aug 2019 15:19
    1456 visningar
    11 svar
    -1
    11
    1456

    Måste gå ner 17 kg för att få hjälp med IVF! Hjälp mig lyckas med viktminskningen

    Jag som trivs med min övervikt och jobbar mycket med kroppspositivitet måste gå ner 17 kg för att få hjälp med IVF, eller ens utredning ifall det är min sambo det är fel på. Nu kanske vi lyckas bli gravid på vägen av oss själva (hoppas) men jag börjar förstå att vi måste ha en plan b som kräver ett bmi under 30 i mitt län.

    Därför ber jag om råd, vart jag borde vända mig eller hur jag bäst lyckas på kort tid (man pratar mycket om att undvika dieter och tänka livsstilsförändring under lång tid, jag vet det men nu ber jag inte om sånna råd). Finns någon coach via nätet ni har anställt, viktväktarna, itriim, pulver (helst inte) eller kanske bok ni läst. Tips tips tips för att få snabb hjälp av proffs så jag inte gör min kropp allt för illa eller gör så att min kropp fuckar ur menscykel och ÄL.

    Jag har inga problem som sagt med psyket eller kroppen. Jag gör det endast för att sjukvården idag ser ut som den gör med bmi-krav. Diskutera ogärna om hur vida det är ok eller inte i denna tråd. Vill bara ha viktminskmingstips samt egna historier om ni gjort samma val som mig.

    Har du problem med vikt/kroppsuppfattning och blir triggad av detta så ber jag dig lämna tråden omedelbart.

  • Svar på tråden Måste gå ner 17 kg för att få hjälp med IVF! Hjälp mig lyckas med viktminskningen
  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Thu 1 Aug 2019 15:25
    #1

    Viktväktarna är överlägsen metod för dig. Skaffa appen och tala hur mycket du vill gå ner och över hur lång tid. Klart.

  • Anonym (Paleo­)
    Thu 1 Aug 2019 15:35
    #2

    Jag körde paleo förra året. Kilona fullständigt rann av mig! Gick ner 15 kg på två månader, vilket var mycket mer än jag tänkt, för jag hade inte så mycket att ta av från början. Fick sluta med paleo, fast jag mådde väldigt bra av det (ingen huvudvärk, ingen förstoppning, ingen diarré, inga finnar etc som varit min vardag innan), bara för att jag gick ner så mycket i vikt

  • Anonym (Mia)
    Thu 1 Aug 2019 15:35
    #3

    Kosten är ju a och o. Man kan tappa mycket i vikt genom att ta bort socker, alkohol och vitt bröd. Självklart beror det ju på hur ofta man äter sådant. Fundera över vad som är orsaken till din övervikt? Är det kosten eller att du är väldigt stilla sittande?

    Ha som mål att gå 10.000 steg om dan. Styrketräning är väldigt bra för att bränna fett. Du kommer gå upp i muskelvikt men tränar du bara 2 ggr i veckan så är det inte märkvört mycket. HIIT är också en bra träningsform för att bränna fett och gå ner i vikt.

    Sätt upp ett mål med din träning. Jag skulle rekommendera att inte fokusera så mycket på vikten när du sätter mål utan mer din egna utveckling i träningen. Ex börja med att gå 10.000 steg varje dag i en vecka, nästa vecka ska du springa en viss tid beroende på din kondis så kan det vara allt ifrån 1 min till flera minuter. Kör du bara 1 minut försök göra det flera gånger. Spring 1 min gå till du återhämtat dig spring 1 min igen osv och ha en bestämt mål att göra det 5 gånger. Sen nästa vecka ökar du. Ditt stora mål kan vara att springa 3-5 km efter en månad. Allt måste du ju anpassas efter hur aktiv du är. Har du ett jobba där du går mycket så öka antalet steg och börja spring redan nu.

  • Thu 1 Aug 2019 18:17
    #4

    När jag ville gå ner i vikt körde jag viktväktarna. Följde de till punk och pricka. Gick ner 12 kg på 2,5 månad och då e jag inte överviktig. Utan ville bli av med extrakilona jag fått senaste åren. Denna resa har jag sedan gjort efter graviditeter också på samma sätt då! Va konsekvent med ditt matintag och följ deras program så kommer de gå skit bra för dig! Önskar dig all lycka till!

  • Anonym (S)
    Thu 1 Aug 2019 18:33
    #5

    Jag har kört appen Lifesum som funkar bra, för att kolla hur mycket man äter och hur mycket man gör av med. Har ätit paleo-kost sedan ett år tillbaka med bra resultat. Dvs utesluta vitt socker, vitt mjöl, vitt ris, havre, potatis, alkohol, processade produkter med transfetter och sötningsmedel. Men man kan äta kött, fisk, fågel, vilt, skaldjur, mjölkprodukter, smör, ost, grönsaker, rotgrönsaker, frukt, bär, bönor och linser, nötter och frön, Dvs typ nästan allt! :) Det har funkar jättebra för mig, plus att jag sluppit pms, uppsvälld mage, förstoppning, diarré, ständiga förkylningar. Jag har även en pulsklocka som FU great som en stegräknare, försöker gå minst 12000 steg om dagen. Lycka till!!!! Detta fixar du :)

  • Anonym (12)
    Thu 1 Aug 2019 19:58
    #6

    Lchf funkar för mig. Är en riktig godisråtta och lchf tar bort sötsuget och hungern. Hade också svårt att bli gravid och efter tre år tog det två månader med lchf och sen var jag gravid. Var annat jag gjorde också och det kan mycket väl vara slumpen men jag tror på Lchf.

    Lycka till ;)

  • Anonym (Nisse­)
    Thu 1 Aug 2019 20:42
    #7

    Jag har gått ner ca 20 kg på drygt ett halvår med hjälp,av Viktväktarna. Så det är mitt tips.

  • Thu 1 Aug 2019 21:45
    #8

    En väninna till mig var tvungen att gå ner 15 kilo inför en gastric bypass operation, detta skulle hon göra genom att endast äta flytande föda i en månad och hon lyckades med råge. Hon beställde matersättning, soppor och dylikt från märken som Nutrilette och Allévo. Visst blev hon helt spysjuk till slut och ville inget hellre än att få tugga någonting men hon gick ner i vikt utan att svälta sig eller få näringsbrist. 

    Jag själv är naturligt smal men när jag känner mig plufsig och har gått upp ett par kilo brukar jag räkna kalorier i appen Lifesum. Man kan scanna streckkoder på det man ska äta för att kunna lägga in rätt produkt i appen men man kan också söka på t.ex. Wasaknäcke tomat och basilika, så kommer det upp hur mycket kalorier en sån innehåller. Supersmidigt. Kombinera detta med raska promenader, helst en varje morgon innan frukost och arbete men 2 per dag är ännu bättre. 

    Jag använde mig även utan Internmittent fasting, vilket innebär att du fastar 16 timmar av 24 timmar per dygn. Jag orkar inte förklara utförligt utan du får googla, men det handlar i det stora hela om att när det går ett visst antal timmar så hamnar kroppen i ett läge där det bryter ner fettvävnad på din kropp för att få energi (i och med att du fastar). Detta kan man göra antingen varje dag, alltså att du får äta 8 timmar av dygnet men fasta resterande 16 timmar, eller fastar i 24h minst 2 ggr/vecka. Lite jobbigt är det, men det tar på kroppen utan att du svälter - för du får ju äta i 8 timmar sedan och får du i dig allt du behöver. 

    Se till att alltid bära med dig en vattenflaska. Ibland äter man av ren tristess eller för att kroppen behöver vätska, detta kan dock misstolkas av hjärnan som tror att kroppen behöver äta. När du känner sug efter något eller känner dig lite småhungrig, prova att svepa 1-2 glas vatten eller runt hälften av innehållet i flaskan.  Svep även ett helt glas vatten innan varje måltid så blir du mätt snabbare. När du äter - lägg maten på en mindre tallrik och fyll hela den tallriken så lurar du hjärnan att du äter mer trots att portionen är mindre. Mycket grönsaker fyller en magsäck bra. 

    Lycka till! 

  • Thu 1 Aug 2019 21:50
    #9

    Tack för alla svar! Någon som kan förklara vad paelo och GImetoden har för olikheter? För en som mig så låter det som samma. Ta bort pasta och ät kött. :)  Var kan man lära sig om paelo? Finns någon bra sida eller bok? LCHF har jag kört lite förut men jag har problem med maggatarr och blir dålig av mycket fett. Så en light verision av LCHF isf. Tror dock jag behöver någon mer hjälp än bara hitta en metod. Behöver kontakt med någon som kan sånt här och peppa mig, kanske göra matlista i början mm. 

    Viktväktarna är det många som skriver också. Jag har själv bra syn på deras sätt då (om jag inte har fel) kan äta allt men inte alltid. Kan man ha onlinesamtal med VV eller något sånt under vägens gång? 

  • Anonym (V)
    Fri 2 Aug 2019 12:35
    #10

    Rekomenderar också viktväktarna. Har inte testat själv då jag inte behöver gå ner i vikt. Jobbar på ett kvinnodominerat yrke oh där bantas det och går på dieter jämt. Dom flesta har funkat, men dom enda som mått bra under resan är dom som kört med viktväktarna.

  • Fri 2 Aug 2019 15:02
    #11

    Har använt mig av både VV och Atkins diet vid viktminskning. Atkins ger snabbt resultat och VV lite långsammare men hållbarare resultat.

Svar på tråden Måste gå ner 17 kg för att få hjälp med IVF! Hjälp mig lyckas med viktminskningen