• Thu 1 Aug 2019 17:06
    858 visningar
    9 svar
    9
    858

    Vilket Kreditkort är bäst?

    Har just nu ett tankkort och inget annat mer än vanligt visa.

    Tänkte kolla är det lönsamt att byta mitt tankkort till kreditkort? Har liksom aldrig haft något men har förstått att man kan få bonusar och sånt på allt man handlar? Gäller det även drivmedel då? Är ändå en utgift jag alltid har i månad ligger på 1500-2000 beroende på hur mycket jag kör på fritiden. Försökte googla men blev helt lost av alla kort. Betalar alltid fakturan månaden den kommer. Så kommer inte "utnyttja" kortet på delbetalning om ni fattar. Någon som har koll som kanske kan komma med förslag och tips?

  • Svar på tråden Vilket Kreditkort är bäst?
  • Thu 1 Aug 2019 17:20
    #1

    Mina yngre kollegor som är IT-konsulter i Stockholm och nerdigt noggranna gjorde en undersökning förra året - de fann att Coop (bred nytta) och SJ Prio (om du ville åka mycket tåg) var bäst.

    Men de bryr sig ju inte om bensin just, bor ju centralt och så..

  • Thu 1 Aug 2019 17:51
    #2

    Har tyvärr ingen möjlighet att åka tåg till jobbet. Men tänkte liksom mest vad man får för bonusar? Vad kostar korten per år osv. Lönt att ta ett kreditkort "bara" för att man tankar för 2000 i månaden

  • Thu 1 Aug 2019 17:58
    #3

    Beror på vad du söker... Hur ställer du dig till valutapåslag? Avgifter för kontantuttag? Bonusnivå? Fördelar på flygplatser (prioroterad boarding, gratis loungebesök etc.)? Är det ok att du betalar en årsavgift eller ska det vara kostnadsfritt m.m.? Det "bästa" kortet beror med andra ord på vilka krav du har, hur du tänker använda kortet och vilka möjligheter du har att nyttja de olika formerna av bonusar som erbjuds.

  • Thu 1 Aug 2019 18:08
    #4

    Du behöver ju inte byta. Skaffa ett till som svarar mot de behov du har?

    Jag har ett kreditkort istället för bankens betalkort. Och så har jag ett bensin/bilkort för att hålla de inköpen separata.

  • Thu 1 Aug 2019 19:52
    #5
    Deacon skrev 2019-08-01 17:58:22 följande:

    Beror på vad du söker... Hur ställer du dig till valutapåslag? Avgifter för kontantuttag? Bonusnivå? Fördelar på flygplatser (prioroterad boarding, gratis loungebesök etc.)? Är det ok att du betalar en årsavgift eller ska det vara kostnadsfritt m.m.? Det "bästa" kortet beror med andra ord på vilka krav du har, hur du tänker använda kortet och vilka möjligheter du har att nyttja de olika formerna av bonusar som erbjuds.


    Tänker mest använda det som "tankkort" och använda utomlands när man väl åker iväg. Tänker mest bonus i vardagen. Flyg prioriteringar är ganska långt ifrån vardagen. Vet liksom inte vad som finns eller vad man får som bonus? Är lite därför jag skrev här. För att få lite insikt i vad som finns osv. Jobbar delvis i Tyskland så valutapåslag känns kanske sådär. Tar väldigt sällan ut kontanter. Flyger med sällan max 1 gång om året.
  • Thu 1 Aug 2019 19:53
    #6
    Mint skrev 2019-08-01 18:08:05 följande:

    Du behöver ju inte byta. Skaffa ett till som svarar mot de behov du har?

    Jag har ett kreditkort istället för bankens betalkort. Och så har jag ett bensin/bilkort för att hålla de inköpen separata.


    Min tanke va att byta tankkortet mot ett kreditkort om det fanns någon vinning på det. Använder liksom mitt vanliga kort i alla andra köp liksom.
  • Thu 1 Aug 2019 21:56
    #7
    zarah skrev 2019-08-01 19:52:21 följande:

    Tänker mest använda det som "tankkort" och använda utomlands när man väl åker iväg. Tänker mest bonus i vardagen. Flyg prioriteringar är ganska långt ifrån vardagen. Vet liksom inte vad som finns eller vad man får som bonus? Är lite därför jag skrev här. För att få lite insikt i vad som finns osv. Jobbar delvis i Tyskland så valutapåslag känns kanske sådär. Tar väldigt sällan ut kontanter. Flyger med sällan max 1 gång om året.


    OK/Q8 har ett alternativ utan årsavgift och upp till 0.6% cashback enl Kreditkort.com
  • Thu 1 Aug 2019 22:53
    #8

    Bensinbolagens kreditkort brukar vara ganska bra (ingen årsavgift och en liten återbäring), finns lite mer tips här annars...
    www.kreditkortgratis.nu/

  • Fri 2 Aug 2019 05:27
    #9

    Det som kan vara värt att kolla på är

    Årsavgift - hur stor är den, motsvarar den förmånerna? Vissa kort kostar några hundra men det gör ju inget om summan äts upp av bonusar och rabatter.

    Kontantuttag, behöver du det? Nästan alla kreditkort tar betalt för kontantuttag, även i Sverige. Ofta beräknas även ränta från första kronan just vid kontantuttag.

    Valutapåslag om du handlar utomlands. Finns kort med inget valutapåslag alls men också kort med uppåt 2% eller ännu mer. Valutapåslaget brukar vara inbakat i summan så syns inte som en separat post, men ett högre valutapåslag gör såklart att resan blir dyrare.

    Ränta. Endast om du tänker använda kreditkortet som ett lån och inte betala hela räkningen varje månad. Men det är en väldigt dålig idé, så gör inte det...!

Svar på tråden Vilket Kreditkort är bäst?