• Sessela

    Azoospermi -inga spermier

    Hej!

    Jag o min sambo är igång med vår utredning nu. Vi fick tillslut beskedet att han saknade spermier, då hade han lämnat 2 prov med 10 veckors mellanrum. Han fick ta om några blodprov och har fått ett ultraljud utfört. Ultraljudet visade inga förträngningar eller andra ?fel?.

    Som alltid i vården är det lång väntan och det väcker mycket tankar och funderingar..

    Nästa läkarbesök är om ett par veckor, då får vi förhoppningsvis mer information. Sist vi var inne på kliniken och fick beskedet så blev man ju så chockad så man fick inte ut så mycket av det mötet.

    Känslan att man är ensam i detta är stor, det är svårt att hitta bra information tycker jag.

    Finns det någon här som varit eller är i samma sits?

    Isåfall, hur gick det för er?

  • Svar på tråden Azoospermi -inga spermier
  • Mimmienor

    Hejsan, vi var hos läkare i onsdags och fick svaret att min man inte har några spermier. Vi har tagit blodprov och har än så länge bara gjort ett prov.

    Mitt liv vändes upp och ner, det känns som att dom förklarar och förklarar men jag förstår inget ändå.

    Azoospermi... vem kunde anat att man skulle behöva förstå innebörden av det ordet. Hur mår din man? Och har det hänt något mer för er?

  • askyfullofstars

    Hej!

    Här är en som har fått beskedet azoospermi. Hemskt besked som mörkar hela tillvaron och livet i sin helhet. Många frågor och tankar. Ovisshet.

    Det bästa av allt är dock att hur svårt det än är så går livet vidare och om man VILL så finns det andra fina alternativ till föräldraskap.

    Jag och min man är nyblivna föräldrar till en flicka som kom till via spermadonation. Jag önskar jag kunde beskriva i ord lyckan samt känslan av att få bli föräldrar när man längtat efter någon så länge. Jag önskar jag även kunde visa hela världen bandet mellan min man och dotter, han i princip dör för henne.

    Jag vet att det känns tufft men du, det kommer bli bättre. Jag själv trodde inte på de orden för jag var i princip levande död under vår resa. Men allt blev bra och precis som det skulle bli. Skulle aldrig valt en annan väg idag.

    Bara att ställa frågor om du undrar något.

    Stor kram.

  • Sessela

    Hej!

    ?Kul? att det finns fler i samma sits iallafall. Jag tyckte inte det gav mig så mycket att sitta o bläddra i trådar som var flera år gamla, teknik o allt förändras ju hela tiden.

    Kan iallafall lägga till nu att vi varit inne på ännu ett möte. Denna gången var jag inte i samma chock och kunde ställa fler frågor och faktiskt ta in svaren.

    I vårt fall har dom inte kunnat se varför det inte finns spermier. Inga prover har visat nått avvikande. Hon sa att det omöjligt gick att säga ifall det alltid varit såhär eller om något hänt på äldre dar.

    Jag frågade om detta alltid var permanent och det sa läkaren att det var det med största möjlighet.

    Nu ska vi ta lite nya blodprover igen, sen bär det av till Linköping för att se hur hi ska gå vidare.

    Men först, vänta ett par månader. Väntan som är så vidrig!

  • Bubbelmint

    Hej

    Min man har också azoospermi :( vi har gjort 2 ICSI försök som misslyckats. Vid testikelbiopsin har läkaren fåt ut 5-7 spermier vid 2 tillfälle. Befruktat 3 ägg på 2 omgångar men inget som har resulterat i graviditet :(

    Ska kontakta kliniken imorgon för att prata om hur vi går vidare.

    Vad har ni andra fått för behandlingsalternativ?

  • Sessela

    Va tråkigt att höra att det inte blivit någon graviditet för er Bubbelmint!

    Men positivt ändå att dom hittat spermier som ni kunnat använda! Då borde det ju finns goda chanser tänker jag.

    Vi har ingen plan än utan väntar fortfarande på kallelse till Linköping.

    Vart gör ni er behandling? Har förstått att det finns ett ställe i Göteborg som är riktigt bra på att leta spermier! Som jag fattat det ligger dom väldigt långt fram i detta området.

  • Bubbelmint

    Absolut, men läkaren är ju inte nöjd tyvärr. Vi måste diskutera fler alternativ, tex donation.

    Vi går i Örebro, vi har 1 behandling kvar som är gratis från landstinget och lyckas inte den kommer vi söka oss till Nordic IVF i Göteborg då den kliniken har högt resultat per startad behandling till förlossning, nästan 45%!

    Hoppas allt kommer gå bra för er, är en jäkla mardröm att befinna sig i :(

  • Sessela

    Okej!! Va tråkigt att läkaren inte var positiv. Jag har ju ingen koll, trodde att så länge det fanns spermier så körde man bara på...

    Vi blev rekommenderade av vår läkare att redan nu börja ställa oss in på donation. Men det är svårt.

    Håller med dig om att det är en mardröm. Ibland så bara rasar verkligheten ner över en o panikkänslor i hela kroppen. Jag vaknar ofta på morgonen o bara känner sån jävla sorg rent ut sagt.

    Men jag tröstar mig med att det finns chanser idag, forskningen är med oss på ett helt annat sätt än förr. Men livet är orättvist. Så är det bara!

  • SvenOlsson
    Sessela skrev 2019-09-01 10:42:43 följande:

    Vi blev rekommenderade av vår läkare att redan nu börja ställa oss in på donation. Men det är svårt.

    Håller med dig om att det är en mardröm. Ibland så bara rasar verkligheten ner över en o panikkänslor i hela kroppen. Jag vaknar ofta på morgonen o bara känner sån jävla sorg rent ut sagt.


    Jag brukar tänka att spermadonation är ett bra val - när det är enda valet. Ibland når en fram till vägs ende där det är enda möjligheten för iallafall en av föräldrarna att få biologisk anknytning till barnet. Jag förstår hur det kanske kan upplevas som orättvist av män som drabbats av låg fertilitet. Men jag är säker på att det är en känsla som kan bearbetas, för mottagarens man blir den enda pappan som barnet kommer ha. Det är iallafall min erfarenhet från par som jag hjälpt bli föräldrar, att mannen skapar en naturlig anknytning till barnet iallafall när fröet kom från ett annat träd
  • aminabe

    Hej, min man har också fått diagnosen azoospermi och även utför Micro-TESE där inga spermier hittades. Vi har gått vidare med donation och gjort vår första inseminering nu. Det är såklart mycket känslor med i processen men i vetskapen om att detta är en av få möjligheter så är vi innerligt tacksamma och hoppas att det snart ska bli våran tur.

    Du får jättegärna höra av dig om du har några frågor!

    Kram!

  • Anonym (Satsa)

    Men Bubbelmint inte ska ni använda er av donation!

    Din man har ju spermier även om de är få. Läkarna vill alltid att man ska tänka på alternativ, så var det för oss också. Vi var tvungna att använda oss av micro-tese, det är lurigt man får bara 2 försök. De gör inte en till operation även om man vill betala själv men om ni får ut spermier via vanlig biopsi har ni goda chanser även om det kan ta tid och kosta pengar förstås.Första försöket kan ofta gå fel om tex tjejen inte blivit tillräckligt stimulerad. Håller tummarna för er och ge inte upp för snabbt.

    Det kommer bli jättebra med donation om inget annat hjälpt men har man hittat spermier så vore det sorgligt att inte försöka riktigt ordentligt.

  • Snöboll9319

    Hej, så glad att jag hittade denna tråden :)

    jag och min sambo fick innan sommaren besked att han ej hade några spermier i sädesvätska vid första spermaprovet. Vi fårgade om det behövdes göra ett nytt prov med det behövdes inte för det visade noll och då är det osannolikt att hitta något i ett nytt prov (?) . Efter blodprover som visade normala värden (kanske lite lågt testosteron (stavning?) värde men inom skalan för ok enligt läkare).

    Nu äntligen har vi fått vår första tid på Sahlgrenska för möte med läkare. Jag som många andra vill ju veta hur väntetiderna ser ut, någon som har erfarenhet? Vi hoppas på att göra en biopsi och att dom hittar spermier och då är frågan hur snart startar då IVF processen?

    Och hittar dem inga spermier är vi överens om att använda oss av spermiedonation, hur lång är väntan innan man startar denna prosses?

    Mycket och rörigt i detta inlägget, men så svårt att hitta tidsperspektiv som går att greppa.

  • askyfullofstars
    Snöboll9319 skrev 2019-10-31 16:15:20 följande:

    Hej, så glad att jag hittade denna tråden :)

    jag och min sambo fick innan sommaren besked att han ej hade några spermier i sädesvätska vid första spermaprovet. Vi fårgade om det behövdes göra ett nytt prov med det behövdes inte för det visade noll och då är det osannolikt att hitta något i ett nytt prov (?) . Efter blodprover som visade normala värden (kanske lite lågt testosteron (stavning?) värde men inom skalan för ok enligt läkare).

    Nu äntligen har vi fått vår första tid på Sahlgrenska för möte med läkare. Jag som många andra vill ju veta hur väntetiderna ser ut, någon som har erfarenhet? Vi hoppas på att göra en biopsi och att dom hittar spermier och då är frågan hur snart startar då IVF processen?

    Och hittar dem inga spermier är vi överens om att använda oss av spermiedonation, hur lång är väntan innan man startar denna prosses?

    Mycket och rörigt i detta inlägget, men så svårt att hitta tidsperspektiv som går att greppa.


    Jag har ingen aning hur lång tid IVF tar men vi ställde oss i kö för donerade spermier i början på 2017. Vi har ännu inte hört något från dem, snart 3 år har gått. Vi drog till Danmark och har nu en dotter. Kötiderna är sinnessjuka.
  • Snöboll9319

    Oj vad tråkigt att höra. Hoppas verkligen att allmänvården blivit bättre på 3 år, har inte kapitalet att genomgå IvF privat just nu och längtan efter en egen familj och barn är tungt nog att bära. Men blir det en 3 år väntan för oss finns ju utrymmet atg spara ihop. Blir så ledsen när väntan är så lång för alla i en så kännsloladdad fråga som att skaffa barn. ????

  • Agneta87

    Hej! Min man fick också diagnosen Azoospermi. Han genomgick microtese och de hittade 0 spermier. Hela vår värld rasade. Enda lösningen var spermadonation eller adoption. Vi hittade en läkare i Turkiet som utför en ny teknik som endast utförs i Japan och Turkiet. De utför en vanlig micro tese och tar vävnader från testiklarna och när de ska befrukta ägget så utför de Rosi teknik (någon form av elektriska vågor). Vi gjorde detta förra året och av mina 5 ägg utvecklades 4 ägg varav 2 kunde återföras. Tyvärr utvecklades de inte men jag vill ändå rekommendera denna klinik till er. Min man fick ta totalt 16 hormonsprutor innan och kostnaden för alla våra mediciner o behandlingar hamnade på ca 40-50 tusen kr. Kliniken gav oss hoppet då de hittade spermier hos min man som kunde befrukta mina ägg. De menade att han var på nivå 3 och genom Rosi teknik kom dem "fram". Hör av er om ni vill veta mer!

Svar på tråden Azoospermi -inga spermier