• Celice

Bor i hyresrätt,vad kan jag göra för att "piffa upp"

De är ju totalt hopplöst när man bor i hyresrätt, man får böna o be att få omålat och när vi nu ska få det blir det vitt vitt vitt och inget roligt alls!
    Och våra köksluckor är "rökskade" Är det något man kan kräva att få utbytt? De ser gräsligt ut när dom är alldeles gula av cigarettrök.

Något tips på hur man kan "piffa" till det i sin lya?? Kräks snart!

• Svar på tråden Bor i hyresrätt,vad kan jag göra för att "piffa upp"
  • Duckan74

Vi har betalat själva och tapetserat och målat om i alla rum. I köket lämnade vi in luckorna på sprutlackering, kostar några tusenlappar, men det var det värt för att trivas.
    Har du vita väggar kan du alltid piffa upp med mycket färg på gardiner, kuddar och möbler om ni inte vill bekosta renovering själv. Om luckorna är så illa däran så de är rökskadade tycker jag att du ska ta upp det med värden iaf. Kanske går det igenom.

• Celice

Ja, får nog nästan ta upp det med honom,men han är inte lätt att ha med att göra.
    Kanske kan man måla dom själv om man är nogrann. Tack för tipsen!

• Cecci78

har för mig att vi betalde ca 220 kr för att sprutlacka en normalstor lucka. Jag skulle nog inte våga mig på att måla om dem själv, det är inte lätt att få det snyggt och det blir aldrig så bra som att sprutlacka. Det kan ju sluta med att du får betala för att få dem omgjorda om du flyttar.

• luzorsus

man får väl tapetsera om själv.....men ej måla har jag för mig. Iallafall är det så hos vår hyresvärd!

• mooogn
    Vi har själva målat om i en massa rum  så det är nog olika beroende på vilken hyresvärd man har Jag skulle aldrig stått ut att bo här med de gräsliga tapeter som fanns! Våra rosa (!) köksluckor blev ett minne blott då en snäll släkting bekostade omlackeringen...
    När vi målade om (och valde tapet till vardagsrummet) så valde vi vitt, ljusgrått och ljusgult. Det är faktiskt bra neutrala färger som man, som någon tidigare skrev, kan "piffa upp" med en massa färgsprakande textilier  
  • Fru Indosaurie

VI har målat och tapetserat själva. Men hör med värden så att målning är okej, det är inte det på alla ställen.
    Vi målade även köksluckorna i förra lägenheten, blev HUR bra som helst.
    Har läst många här på fl som avråder från det och jag förstår inte varför. Vi målade med en miniroller och det ser utmärkt ut, inte alls hemmagjort.
    Värden sa inget om det och inte en anmärkning när vi flyttade ut.

• Celice

Vår hyresvärd säger inget om att vi ska måla själva, eftersom de tidigare hyresgästerna har målar bajsbrunt i alla rum. Jag skulle vilja ha de tapetserat i stället, ser frächare ut,men de va för dyrt tyckte hyresvärden. Tänk om man kunde få ett fast jobb så man kunde ta ett lån och köpa sig ett hus!

• miss kitty

Vi har också målat om och fixat mycket själva i de HR vi har bott.
    Bara man stämmer av vad man vill göra med hyresvärden vad man vill göra så är det ju inga problem. Hyresvärdarna har ju bara skyldighet att fixa sånt som är slitet och inte hålller den standard man betalar för i hyra, så det där med rökskadade luckor borde man kunna få hjälp med.

Tycker det kan va värt pengarna att måla, lägga in nya klickgolv samt fixa till golvsocklar, lister och luckor själv. Det är ju ingna jättekostnader om man är händig och kan fixa mycket själv (vilket min både jag och min karl, hans pappa, borsa, min pappa samt några kompisar vi tagit hjälp av är och då går det ju bra). Men det måste bli fackmannamässigt gjort, annars får man lov att återställa sen den dag man flyttar ut och det kan bli en dyr historia om man får lov att ta in hantverkare...
    Se till att maskera ordentligt när ni målar så ni inte får fula färgfläckar på parkett o.dyl.
    Sen måste man tänka på att inte ta jättekonstiga färger också.
    Vi har nästan bara vitt överallt - det tycker jag är jättebra för då kan man lätt byta färger på kuddar, gardiner, mattor, tavlor osv

Svar på tråden Bor i hyresrätt,vad kan jag göra för att "piffa upp"