• Mammis85

Symptom MS?

som har Ms, vad var era första symtom?

Har de senaste dagarna haft stickningar och lite domnadkänsla i händer, fingertoppar och fötter, det är inte ihållande men kommer och går under dagarna. Händerna känns kalla. Domnar inte helt som om händerna somnat men det småsticks, här om dagen var det endast i fingertopparna som jag hade stickningar. Jag kan vara besvärsfri ett par timmar och sedan känner jag av det igen.

Känns som om både händer och fötter har lättare att somna över lag.

• Svar på tråden Symptom MS?
  • Anonym (Doctore)
    Mammis85 skrev 2019-08-03 16:14:14 följande:

som har Ms, vad var era första symtom?

Har de senaste dagarna haft stickningar och lite domnadkänsla i händer, fingertoppar och fötter, det är inte ihållande men kommer och går under dagarna. Händerna känns kalla. Domnar inte helt som om händerna somnat men det småsticks, här om dagen var det endast i fingertopparna som jag hade stickningar. Jag kan vara besvärsfri ett par timmar och sedan känner jag av det igen.

Känns som om både händer och fötter har lättare att somna över lag.

Det finns en mängd av möjliga orsaker, hur är din hälsa i övrigt? Finns det någon diagnos/sjukdomsbild?
  • Mammis85

Har varit stressad, annars är allt ok! Besökte hälsocentralen i måndags där de tog prover på sköldkörtel, b12 och lite annat, diabetes m.m men alla värden var bra. Stickningarna har blivit bättre men känner då och då att det sticker till, idag var det ena hälen som stack och dom jag hade en lätt domning i.

• Anonym (Doctore)

Du har aldrig haft besvär i form av ångestproblematik eller liknande? Då kan domnande känslor vara vanligt, och stress utlöser ofta ångest.

• Mammis85

För en massa år sedan hade jag det då det hände massa saker, däremot har jag haft lite "snart slut på semester-ångest".

• Anonym (T)

För att det ska vara MS så ska symptomen vara ihållande i minst 1dygn för att kallas skov. Har lite känslelbortfall i läppen o foten just nu( har ms)

• Mammis85
    Anonym (T) skrev 2019-08-08 11:18:13 följande:

För att det ska vara MS så ska symptomen vara ihållande i minst 1dygn för att kallas skov. Har lite känslelbortfall i läppen o foten just nu( har ms)

För mig så är det på olika ställen i händer och fötter. Ibland ingenting å ibland lite pirr, igår i en av fotsulorna i typ 20.min men tappar aldrig känseln men kan ju kännas skumt. En dag var det en skum känsla i ena handen, typ som när man stått på huvudet länge men det känns i handen ist. Enligt läkaren så skulle jag bli svag i kroppsdelarna om det var MS.
  • Anonym (T)
    Mammis85 skrev 2019-08-08 13:52:34 följande:
    För mig så är det på olika ställen i händer och fötter. Ibland ingenting å ibland lite pirr, igår i en av fotsulorna i typ 20.min men tappar aldrig känseln men kan ju kännas skumt. En dag var det en skum känsla i ena handen, typ som när man stått på huvudet länge men det känns i handen ist. Enligt läkaren så skulle jag bli svag i kroppsdelarna om det var MS.
    Svag i kroppsdelar behöver man iof inte bli. Har iaf inte jag blivit under de 13 år jag haft sjukdomen.
    Är det en neurolog du pratat med?
  • Anonym (Mia)

Hade likt många andra MS-symtom när jag hade borrelia. Väldigt vanligt.

• Mammis85
    Anonym (T) skrev 2019-08-08 17:47:33 följande:

Svag i kroppsdelar behöver man iof inte bli. Har iaf inte jag blivit under de 13 år jag haft sjukdomen.

Är det en neurolog du pratat med?

Nej bara en läkare. Han avfärdade Ms snabbt då jag inte hade några andra symtom, ingen svår trötthet osv, plus att det "hoppar runt" och inget är ihållande några längre stunder och att det är svaga stickningar. Han tyckte också att det borde gå blivit värre om det vore MS. Idag har jag endast haft väldigt svaga stickningar i en hand och några sekunder i någon fot. Men kan ändå inte riktigt slappna av, antar att det är individuellt och att det kan te sig på alla möjliga sätt.... ????
  • Mammis85
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-08 18:03:35 följande:

Hade likt många andra MS-symtom när jag hade borrelia. Väldigt vanligt.

Vad var symtomen?
  • Anonym (Mia)
    Mammis85 skrev 2019-08-08 18:42:38 följande:

Vad var symtomen?

Domningar i armar och ben, trötthet, svaghet, "kramkänsla" i ena sidan (MS hug), sväljsvårigheter, behövde kissa ofta, ljus punkt i synfältet som kom och gick, stel tunga med mera.
Svar på tråden Symptom MS?