• Anonym (A)

Bipolär manisk period?

En person lider av bipolär sjukdom och jag misstänker att personen är inne i en manisk period.

Personen inledde en relation med en annan som låg i skilsmässa (ett års betänketid var inte över för hen).

5-6 månader in i relationen säger personen upp sig, skriver över vårdnaden av sina barn 100% till den andre föräldern och flyttar ihop med sin nya partner i en annan stad (där den nya partnern bor).

I samband med att de flyttar ihop förlovar de sig också. (Måste vara precis då partnerns betänketid tagit slut med skilsmässan).

Allt detta sker inom loppet av ca 6 månader. Det känns lite oroväckande tycker jag. Speciellt med barn inblandade. Personen jag syftar till i tråden har barn i tonåren och partnern har även barn, varav någon av dem ska bo varannan vecka (tror jag) hos dem.

Jag är närstående till personen och får reda på förlovningen genom sociala medier. Dessutom fick jag reda på att de skulle flytta ihop på min födelsedag, personen skulle ringa och gratta mig men skiftade snabbt över fokus på sig själv.

Jag vill unna personen sann lycka och kärlek men magkänslan är inte helt hundra.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Bipolär manisk period?
  • SylviaPlath

Det låter som att din magkänsla stämmer. Frågan är vad du kan göra åt saken. :/ Hur tänker du själv?

• Anonym (A)

Jag har ingen aning.. har ärligt inte förstått vad det innebär att vara bipolär förrän jag började läsa på om det.. Nu inser jag att det är något man kommer få leva med resten av sitt liv, jag trodde medicin skulle hjälpa.. Personen har haft diagnosen i över 10 år och har sprungit in i mängder av förhållanden under den tiden. Tycker lite synd om barnen som fått träffa den ene efter den andre...

Jag tror personen kommer bli arg om jag ifrågasätter..

Dock har personen en vän som jag vet var orolig att hon gått in i en manisk period när de avslöjade att de skulle flytta ihop. Kanske kan kolla lite med denna vän vad hen tänker.

• SylviaPlath

Sorgligt när omgivningen blir lidande för att hen saknar sjukdomsinsikt. Någon borde försöka prata med personen, någon som hen lyssnar på. Finns det nån sån?

• Anonym (A)

Möjligtvis att personens vän kan.. ska ta mig samman och kontakta denna för att se lite hur hen tänker.

Den bipoläras närmsta familj är inte så mycket att räkna med tyvärr.

En har en psykisk diagnos som aldrig fastställts (då personen aldrig erkänt sitt sjukdomstillstånd, en annan som varit medberoende och nu bara fokuserar på sig själv, en som har någon form av Aspergers..

• Anonym ((B))
    Anonym (A) skrev 2019-08-03 19:52:17 följande:

Jag har ingen aning.. har ärligt inte förstått vad det innebär att vara bipolär förrän jag började läsa på om det.. Nu inser jag att det är något man kommer få leva med resten av sitt liv, jag trodde medicin skulle hjälpa.. Personen har haft diagnosen i över 10 år och har sprungit in i mängder av förhållanden under den tiden. Tycker lite synd om barnen som fått träffa den ene efter den andre...

Jag tror personen kommer bli arg om jag ifrågasätter..

Dock har personen en vän som jag vet var orolig att hon gått in i en manisk period när de avslöjade att de skulle flytta ihop. Kanske kan kolla lite med denna vän vad hen tänker.

Förstå oron för barnen, den bristen på stabilitet och trygghet kan vara förödande för både barnens utveckling ock relationen till mamman. Men ska man kunna bidra med råd tror jag det är viktig att veta dels hur många bar är det? Hur gamla? Och hur är pappan med barnen?
  • Anonym (A)

Det är två barn det handlar om, 14 + 16.

Pappan till barnen är suverän, glad att de har honom.

Har fått veta att personen jag syftar på har problem med alkohol, barnen har blivit lidande av det.

Personen har också vid flertal tillfällen hotat med att ta livet av sig. (Speciellt vid bråk med partner).

• Anonym (C)

Som barn till bipolär far (det som förr kallades manodepressiv) får jag inte exakt vibb av maniskt skov, då din släkting verkar vara impulsiv och snabb jämt, men inte ha maniska symptomen som tex inte sova, prata påtagligt snabbare än vanligt etc. Jag får snarare en känsla av ADHD, och att personen salnar konsekvenstänk och impulskontroll.

Svar på tråden Bipolär manisk period?