• Anonym (H)

Ingen känsel från ovanför knät ner till foten.

Det brände till i vänster ben tidigare ikväll när jag satt vid datorn, kände att benet domnat lite och tänkte att jag måste ha suttit konstigt, hade suttit rätt länge.

Dock har det fortsatt domna och jag känner det som när jag fick ryggbedövning en gång, samt en värmekänsla framförallt över skenbenet och yttersidan av knät. Jag känner inte att benet är varmare om jag håller handen mot det, det verkar vara bara som det känns. Det känns även stumt i benet och "hårt" och jag har ingen känsel för beröring eller värme och kyla ALLS. Tidigare gånger har jag fortfarande haft viss känsel, nu känner jag inget alls.

efter 6 timmar är benet fortfarande helt domnat. Borde jag åka till akuten?

Saken är att jag tidigare haft känselbortfall i ansiktet, händerna och i fötterna, men aldrig så kraftigt som detta.

Jag har gjort magnetröntgen då de misstänkte ms, de hittade bara tre fläckar, men det saknades då en på en annan plats för att matcha diagnoskriterierna.

Jag har mycket brännande smärtor i benen normalt sett och har svårt att hålla benen stilla då de ofta krampar, särskilt nattetid. Det har varit så till och från i ett och ett halvt år, jag har dock fått vissa permanenta känselbortfall i fötterna utan förklaring från läkarens sida.

Vill inte åka in i onödan mitt i natten, fick dessutom ett lite dåligt bemötande sist. Vad kan orsaka detta om inte ms?

Så här illa och så stort område har jag aldrig tidigare varit med om.

• Svar på tråden Ingen känsel från ovanför knät ner till foten.
  • Anonym (H)

Ska tillägga att jag känner inget om jag trycker heller, dvs det sitter inte bara i huden.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Ring sjukvårdsupplysningen på nummer 1177.

• Anonym (H)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-08-04 04:08:23 följande:

Ring sjukvårdsupplysningen på nummer 1177.

Det gjorde jag, de ville att jag skulle ringa 112 och åka in med ambulans. Jag blev sedan hemskickad från akuten och de tyckte jag skulle gå till vc på måndag.

Känns lite underligt, jag har inte ens fått träffa en läkare, och har fortfarande ingen känsel.
  • Anonym (Anonym)

Gå tillbaka, kräv att få träffa en läkare. Sköterskor kan triagera men får inte ställa diagnoser.

• Anonym (Tillbaka)

De kan inte neka dig att träffa en läkare om du säger att du vill det. Gå inte hem utan läkarbedömning! Det kan vara allt möjligt som ger besvären, men tex en blodproven bör man väl undersöka direkt. Det kan vara så enkelt som att en nerv kommit i kläm om du suttit länge, men allvarligare saker måste uteslutas.

• Anonym (A)
    Anonym (Tillbaka) skrev 2019-08-04 09:00:29 följande:
    De kan inte neka dig att träffa en läkare om du säger att du vill det. Gå inte hem utan läkarbedömning! Det kan vara allt möjligt som ger besvären, men tex en blodproven bör man väl undersöka direkt. Det kan vara så enkelt som att en nerv kommit i kläm om du suttit länge, men allvarligare saker måste uteslutas.
    Håller med
  • Anonym (H)

Fick remiss till akuten på vc, onödigt att inte ta emot mig inatt.

Ska träffa en neurolog

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-08-04 16:31:54 följande:
    Fick remiss till akuten på vc, onödigt att inte ta emot mig inatt.

Ska träffa en neurolog
    Vad bra att du får träffa en neurolog.
Svar på tråden Ingen känsel från ovanför knät ner till foten.