• Jennn
    Sun 4 Aug 2019 08:44
    335 visningar
    3 svar
    3
    335

    10 månaders, vaken natt. Tips?

    Hej!

    Min 10 månaders son sover i sitt rum, mörkt, tyst och svalt, får 210 ml god natt välling (ibland 240) 19.00 och somnar 19.30 ( han orkar inte vara uppe längre). Han hade en period för en månad sen att han vaknade varje natt 02.00 och var pigg. Nu vaknar han varje natt igen mellan 03.00-03.30 pigg. Spelar ingen roll om jag ger honom välling, han är pigg ändå. Tar honom oftast till våran säng då, men fortfarne pigg, sen efter 2 timmar somnar han.

    Spelar ingen roll hur mycket han sover på dagen, i bland sover han 45 min på hela dagen, ibland 2 gånger 1 timme, samma sak ändå på natten. Han har fått 8 tänder men biter fortfarande på ALLT., han kryper och går runt möbler. På natten är jag alltid tyst och fortfarande mörkt, så ?väcker? han inte lixom.

    Någon som har det liknande? Går det över?

  • Svar på tråden 10 månaders, vaken natt. Tips?
  • Sun 4 Aug 2019 09:20
    #1

    Sluta ge mat på natten, det motiverar snarare honom att vara vaken.

    Det sägs att ju bättre ett litet barn sover på dagen desto bättre också om natten. Du bör alltså se till att han verkligen får en tupplur varje dag vid ungefär samma tid, du får prova dig fram till om det är bättre på fm eller em.

    Han har svalt och tyst och mörkt, jättebra. Även om han vaknar mitt i natten ska det vara tyst, inget småprat eller joller, det håller honom vaken.

    Rent spontant verkar det som om han sover för lite om dagarna faktiskt. Om han sover 1-2 pass dagtid om ca 1-2 timmar per gång så kanske han lägger sig senare men å andra sidan kommer han ju att vakna senare också, kanske så pass att det ändå är dags att kliva upp för dagen.

  • Jennn
    Sun 4 Aug 2019 10:14
    #2
    Mortiscia80 skrev 2019-08-04 09:20:19 följande:

    Sluta ge mat på natten, det motiverar snarare honom att vara vaken.

    Det sägs att ju bättre ett litet barn sover på dagen desto bättre också om natten. Du bör alltså se till att han verkligen får en tupplur varje dag vid ungefär samma tid, du får prova dig fram till om det är bättre på fm eller em.

    Han har svalt och tyst och mörkt, jättebra. Även om han vaknar mitt i natten ska det vara tyst, inget småprat eller joller, det håller honom vaken.

    Rent spontant verkar det som om han sover för lite om dagarna faktiskt. Om han sover 1-2 pass dagtid om ca 1-2 timmar per gång så kanske han lägger sig senare men å andra sidan kommer han ju att vakna senare också, kanske så pass att det ändå är dags att kliva upp för dagen.


    Håller med. Men alla barn är olika och sover olika mycket. Jag är en rutin människa och försöker
    Mortiscia80 skrev 2019-08-04 09:20:19 följande:

    Sluta ge mat på natten, det motiverar snarare honom att vara vaken.

    Det sägs att ju bättre ett litet barn sover på dagen desto bättre också om natten. Du bör alltså se till att han verkligen får en tupplur varje dag vid ungefär samma tid, du får prova dig fram till om det är bättre på fm eller em.

    Han har svalt och tyst och mörkt, jättebra. Även om han vaknar mitt i natten ska det vara tyst, inget småprat eller joller, det håller honom vaken.

    Rent spontant verkar det som om han sover för lite om dagarna faktiskt. Om han sover 1-2 pass dagtid om ca 1-2 timmar per gång så kanske han lägger sig senare men å andra sidan kommer han ju att vakna senare också, kanske så pass att det ändå är dags att kliva upp för dagen.


    Jo jag vet. Jag är en rutin människa, älskar rutiner och att dagarna ser likadana ut (sen blir dom ju sällan det) men kan inte tvinga han att sova mer. Att kämpa 20-30 min för att han sen ska vaka efter 15 är inte värt (då är han inte så trött). Han brukar oftast sova 1 timme på dagen och 1,5 timme på eftermiddagen. Lägger sig 19.00 sen somnar 19.30, som sagt, klarar inte att hålla sig vaken. Jag har aldrig gett han välling på natten, bara nu 2 dagar för att testa om det blir någon skillnad, så verkar inte bli det. Struntar i det då. Kanske går igenom en utvecklings fas?

    Får se om det går över sen. Alla är ju så olika, sover olika mycket och sover olika bra. Men tänkte mest om någon annan gått igenom detta och om det försvinner, att det bara är en fas.
  • Sun 4 Aug 2019 11:37
    #3
    Jennn skrev 2019-08-04 10:14:25 följande:
    Håller med. Men alla barn är olika och sover olika mycket. Jag är en rutin människa och försöker
    Mortiscia80 skrev 2019-08-04 09:20:19 följande:

    Sluta ge mat på natten, det motiverar snarare honom att vara vaken.

    Det sägs att ju bättre ett litet barn sover på dagen desto bättre också om natten. Du bör alltså se till att han verkligen får en tupplur varje dag vid ungefär samma tid, du får prova dig fram till om det är bättre på fm eller em.

    Han har svalt och tyst och mörkt, jättebra. Även om han vaknar mitt i natten ska det vara tyst, inget småprat eller joller, det håller honom vaken.

    Rent spontant verkar det som om han sover för lite om dagarna faktiskt. Om han sover 1-2 pass dagtid om ca 1-2 timmar per gång så kanske han lägger sig senare men å andra sidan kommer han ju att vakna senare också, kanske så pass att det ändå är dags att kliva upp för dagen.


    Jo jag vet. Jag är en rutin människa, älskar rutiner och att dagarna ser likadana ut (sen blir dom ju sällan det) men kan inte tvinga han att sova mer. Att kämpa 20-30 min för att han sen ska vaka efter 15 är inte värt (då är han inte så trött). Han brukar oftast sova 1 timme på dagen och 1,5 timme på eftermiddagen. Lägger sig 19.00 sen somnar 19.30, som sagt, klarar inte att hålla sig vaken. Jag har aldrig gett han välling på natten, bara nu 2 dagar för att testa om det blir någon skillnad, så verkar inte bli det. Struntar i det då. Kanske går igenom en utvecklings fas?

    Får se om det går över sen. Alla är ju så olika, sover olika mycket och sover olika bra. Men tänkte mest om någon annan gått igenom detta och om det försvinner, att det bara är en fas.
    Rutiner är jättebra, särskilt för barn. Du ska ju inte tvinga honom att sova men eftersom du vet att han mår bra av det åtminstone försöka få honom att sova en timme dagtid. Om du måste kämpa på det där sättet så är det ju faktiskt inte läge, du måste läsa av honom då och kanske ta det senare. Funkar det inte alls så kan det vara så att han är i en mittemellan-fas där han ibland behöver sin dagsömn och ibland inte, eller till o med är på väg att ge upp dagsömnen helt.

    Så, läs av ditt barns behov och strunta i vad som "borde" vara, vad andra säger, hur mycket klockan är osv. Endera dagen hittar han sin rytm.
Svar på tråden 10 månaders, vaken natt. Tips?