• Anonym (Kvinnaöver30)

    abortupplevelse

    Hej, blev gravid och fanns i mitt läge ingen annan utväg än abort. Hade aldrig gjort någon tidigare. Jag ville dela med mig av min upplevelse och gärna höra hur det har varit för er andra om ni gått igenom detta.

    Förstod snabbt att jag blivit gravid men tog testet på beräknad mensdag.

    Visade positivt och jag ringde nästa dag till gynmottagningen. Fick tid efter 8 dagar. Även fast jag var klar över att göra abort så var jag absolut livrädd för själva aborten. Verkligen livrädd och målade upp skräckscenarion i huvudet. Min största skräck var att förblöda och dö direkt, ifrån mina barn och man.

    Ville då helst ha en kirurgisk abort, tyckte medicinsk lät så fruktansvärt med stora klumpar, blödningar och dåligt mående och väntande. Men nä, medicinsk fick det visst bli. V. 7 var jag i.

    Så efter 3 dagar fick jag komma tillbaka till sjukhuset och ta första Mifegynetabletten. Den kunde man visst bli illamående av, min stora skräck. Så gick ut och satte mig vid parkeringen i "lugn och ro" och väntade. Hände inget inom en timme så jag kunde köra hem. Spyr man inom 30 minuter måste man tbx och ta en ny. Så kul.

    Sedan bara att invänta dag 3...här var det jobbigt att gå hemma och vänta, känna mig väldigt orolig. Dag 2 fick jag lite blödningar och lite molande värk till och från. Små klumpar mest. Inget annat obehagligt som tur var.

    Jag fick vara på sjukhuset under dag 3 då bor ganska långt ifrån sjukhuset och var så himla rädd. Ändå fött barn innan och det var ingen big deal faktiskt. Men då har man ju lite andra mer positiva känslor i kroppen som bidrar.

    Så på morgonen dag 3 bar ju knappt benen, men min man körde in mig och lämnade mig där i händerna på barnmorskorna. Jag kände inte att han behövde vara med utan nu var jag på rätt plats. Jättesnäll och proffsig barnmorska gav mig Naproxen och 4 st cytotek som jag stoppade upp i underlivet.

    Det var nu helvetet jag läst om skulle börja, kräkningar och frossa och på det själva aborten. Jag hade ett eget rum så satt i sängen liksom lite paralyserad. Alltså förväntansångest är ju inte bra.

    Hände och kände inte något knappt, det liksom drog lite djupt inne i livmodern, inte ont, satt en timme sedan tänkte jag att nu provar jag att gå upp lite.

    Då kände hur det ramlar ut stora klumpar i den megabindan jag hade satte på mig. Fick vagga fram till wc och liksom försöka få över det till toan... Ursäkta men så är var det ju...tittade inte direkt men det var något fast stort geleklumpigt och lite vanligt blod.

    Sedan satte jag mig på sängen och tänkte att det här är nog bara början helt skakig i benen.

    Men barnmorskan som jag pratade med lite senare sa att det var nog det, men vi skulle kolla med ett ultraljud. Så efter en timme ca gjordes det och det var klart. Den lättnaden jag kände var otrolig. Jag hade då väldigt lite blödningar under denna tid och tänkte just att det var nog ändå inte igång än. Men det blev inte värre.

    Fick stanna kvar och vila ngr timmar sedan kom min man och hämtade mig.

    Hade dock riktigt rejäla eftervärkar precis som efter mina förlossningar under dagen. Tog Naproxen ca 750 mg * 2 mot detta som jag även brukar ha mot annan värk på recept.

    All personal var verkligen proffsig och aldrig dömande.

    Min upplevelse av detta, som jag trodde skulle vara lika med döden för mig är istället positiv. Det gick bra.

    Men jag hoppas att jag aldrig kommer behöva uppleva detta igen. Förstår inte riktigt debatten i samhället, det låter så enkelt att ta bara en tablett så vips försvinner graviditet typ. Men det är en ganska jobbig process även fast som jag visste att en fortsatt graviditet skulle riskerat min hälsa allvarligt.

    Dessutom var min man som var positiv till graviditeten, det gör lite ont i mig att det inte skulle ha fungerat pga andra sjukdomar i min kropp. Men såklart var han samtidigt förstående och stödjande fullt ut i situationen. Samtigt nu är mina barn lite större och att börja om igen med en bebis när de andra börjat bli så självgående kändes bara nej. Jag vill inte.

    Vad har ni andra kvinnor för erfarenheter kring detta med aborter? Ngn mer som gjort medicinsk abort? Hur gick det för er?

    Jag är mest rädd nu efter några dagar att det ändå finns rester kvar sedan som måste skrapas iaf. Det är liksom så lång process innan man vet om det är helt klart ju.

    M v h katastroftänkaren.

  • Svar på tråden abortupplevelse
  • Anonym (Lång historia)

    Har gjort abort två gånger och har väldigt olika upplevelser från det. Första gjorde jag när jag var ung, ca 18 år. Upptäckte graviditeten rätt sent och blev därför kirurgisk abort i vecka 11.

    Känslomässigt var det lite jobbigt, men samtidigt var jag klar över beslutet eftersom jag inte alls kände mig redo att bli mamma. Hade även en fin pojkvän som lovade att stötta mig hur jag än gjorde. Mer jobbig kändes själva sjukhusupplevelsen med operation och allt, men det gick faktiskt rätt bra till slut.

    En tid efter aborten drabbades jag dock av konstiga känslor som blev väldigt jobbiga och påfrestande. Grubblade mycket istället för att prata om det och drogs in i en depression några år senare (dock fanns annat som bidrog till det också). Var fast besluten om att aldrig mer göra en abort och gjorde allt för att inte hamna i den situationen igen.

    Men tyvärr skulle det bli så igen. Flera år senare blev jag gravid med en man som ville ha barn, men som precis när graviditeten upptäcktes träffade en ny kvinna och övertalade mig att göra abort för hans och hennes skull. Till en början på ett ganska lugnt sätt, men när han förstod att jag verkligen ville behålla blev han hemsk och tillslut hade jag inget val. Han visade sig inte vara den jag trott från början och jag förstod att han skulle göra livet till ett helvete för både mig och barnet om jag skulle behålla.

    Mannen tyckte att abort var en jätteenkel sak och inget att vara ledsen för. "Man tar bara ett piller och sen är det över, det är bara typ en hög med spermier nu" sa han. Det blev mycket riktigt en medicinsk abort men tyvärr ingen enkel sådan.. Från att jag ringde och bokade tid fick jag vänta två och en halv vecka på att få komma på första besöket.

    Tog första tabletten och minns att jag blev väldigt trött av den dagen efter och lite illamående. Själva aborten på tredje dagen gjordes hemma och blev tyvärr stundtals väldigt smärtsam för mig. Låg i sängen 7-8 timmar och hade från och till riktigt kraftiga värkar, de gick som i vågor där topparna var hemska och sedan avtog de snabbt. Något som dock lindrade underbart var varma handdukar under ryggen och på magen.

    Mannen stöttade varken under eller efter aborten. När jag meddelade att den var klar skrev han "Bra!" och sen har vi aldrig hörts mer. Om jag mådde dåligt efter min första abort, är det inget mot vad jag gjort efter den här. Det går liksom inte att med ord beskriva känslan av att bli tvingad till abort mot sin vilja...

    Håller med om att debatten kring abort känns väldigt enkel. Typ som att det likställs med ett tandläkarbesök. Det betyder dock absolut inte att jag är emot abort, men jag önskar att man vågade prata mer om det jobbiga som kan uppstå kring det.

    Nu blev det ett jätteinlägg här hehe, sorry!

  • Anonym (Kvinnaöver30)

    Tack för ditt svar Anonym (lång historia).

    Måste ha varit fruktansvärt att bli tvingad till abort på det viset. Fy. Ja vilka känslorstormar det blir, kanske även för många män som får panik. Men att bete sig så som din man gjorde är ju vidrigt. Man känner sig rätt utlämnad ändå åt sitt öde tycker jag.

  • Anonym (Amd)

    Upplever ibland att man överdriver kvinnans rätt till sin egen kropp och därmed att det är "bara " att göra abort ifall man blir gravid. Så är det ju inte riktigt. 
    En abort är ett avbrytande av ett liv, det går ju inte komma ifrån, hur många än beskriver det som ens rätt för att tränga undan verkligheten. Många mår väldigt dåligt efter. Tyvärr är det dock alldeles för många som dömer och pekar finger i debatten vilket inte heller hjälper en kvinna i en svår situation. 
    Jag har själv blivit gravid under övergrepp och har behållt det barnet. Abort blev aldrig ett alternativ trots att jag hotades att få magen insparkad osv.
    Jag har burit och uppfostrat honom själv. Är 14 idag och världens finaste pojke!
    Det finns ett sätt att komma ur jobbiga händelser och det är förlåtelse. Ibland behöver man förlåta andra, ibland behöver man förlåta sig själv.

  • Anonym (Kvinnaöver30)
    Anonym (Amd) skrev 2019-10-01 17:17:52 följande:

    Upplever ibland att man överdriver kvinnans rätt till sin egen kropp och därmed att det är "bara " att göra abort ifall man blir gravid. Så är det ju inte riktigt. 

    En abort är ett avbrytande av ett liv, det går ju inte komma ifrån, hur många än beskriver det som ens rätt för att tränga undan verkligheten. Många mår väldigt dåligt efter. Tyvärr är det dock alldeles för många som dömer och pekar finger i debatten vilket inte heller hjälper en kvinna i en svår situation. 

    Jag har själv blivit gravid under övergrepp och har behållt det barnet. Abort blev aldrig ett alternativ trots att jag hotades att få magen insparkad osv.

    Jag har burit och uppfostrat honom själv. Är 14 idag och världens finaste pojke!

    Det finns ett sätt att komma ur jobbiga händelser och det är förlåtelse. Ibland behöver man förlåta andra, ibland behöver man förlåta sig själv.


    För min egen del var abort självklart, och nu när det gått en tid så vet jag än mer att det var rätt. Jag har 3 barn så jag vet hur fantastiskt det är att få barn. Jag är glad att du gjorde det som kändes rätt för dig.

    Det är väldigt lättvindlig syn på abort förövrigt i samhället. Det är sorgligt faktiskt. Även givetvis vi ska ha fri abort så behöver man inte förenkla frågan. Samtidigt måste man inte må dåligt alls över en abort. Det måste vara tillåtet att känna precis som man känner oavsett.
Svar på tråden abortupplevelse