• Guttsta

    Tarmfickor / Divertikulit

    Hej!
    Fick nyligen diagnosen Divertikulit/Tarmfickor efter ett besök på akuten efter 2 veckor av smärta som till slut eskalerade och blev ohanterbar, därav akutbesöket.
    Väl där blev jag ombedd att bara äta lätta soppor i 10 dagar, vilket jag gjorde. Fick ingen antibiotika då mina värden var på väg ner sa de. Åt soppor i 14 dagar för att vara "safe" och började sedan alternera soppor med mer vanlig föda men började känna av symptomen nästan direkt igen. Ni som har detta, hur lång tid brukar det ta innan inflammationen lägger sig? Nu fick jag ju som sagt inte antibiotika så jag gissar att läktiden ökar men kände ingen smärta alls de sista 6-7 dagarna på soppdieten så jag tycker att inflammationen borde gått över, eller kan det vara så att den är öm fortfarande och det är det jag känner?

  • Svar på tråden Tarmfickor / Divertikulit
  • Långbenopluto

    Min bästa vän hade den sjukdomen och hade problem hela livet.... tills hans död.

    Åt i princip bara soppor... var inlagd ca 6-7 ggr/år pga smärtorna.

    En jävla sjukdom, så jag hoppas du tillfrisknar och äter bra så du aldrig mer återinsjuknar.

  • tusenordförsnö

    Haft flera anhöriga med dessa problem, såå jobbigt.

    Gå och ta ett crp (blodprov) tycker jag, så de ser att det inte är nån ny infektion på gång. Håll koll på tempen också.
    Man kan säkert vara öm ett tag efter, har för mig att man kan fortsätta vara svullen/trång i tarmen, då blir det ju som extra spänningar där tänker jag mig?

    Ibland kan man ju få ärrvävnad och sammanväxningar också efter såna episoder, men om det funkade utan antibiotika borde det väl inte ha sett så illa ut...

    Var noga med att se till att inte bli förstoppad, det är jätteviktigt. Antingen bulkmedel tex inolaxol, eller lactulose eller movicol. Men obs man ska undvika såna medel om man tror att man kan ha ett hinder i tarmen.

    (Om man har återkommande svåra besvär eller det blir allvarligt kan man bli opererad, där dom tar bort den delen av tarmen där tarmfickorna sitter. Görs det i lugnt skede kan man oftast slippa "påse på magen".)

  • Guttsta

    Jag hade små smärtor i 2 veckor och sedan 1 vecka av högre smärta följt av ytterligare en vecka med extrem smärta liggandes i soffan. Eftersom vårdcentralen uteslöt tarmfickor så åkte jag inte in igen utan tog bara laxermedel enligt order av läkaren då han trodde det var förstoppning.... Frågan är om inte inflammationen redan hade börjat gå över när jag kom till akuten och att det var därför blodvärdena såg lägre ut. Jag röntgades på akuten och det var solklart divertikuliter sa läkaren.
    Har även blod i urinen som läkarna ej lyckats hitta orsaken till.
    Att tarmen är trång och att det kan vara orsaken till de nya smärtor jag känner låter iförsig rimligt.


     

  • Guttsta

    Får även smärta när urinblåsan börjar bli full. V¨rdcentralen trodde att den tryckte på en öm tarm och att det var detta jag kände, själv känns det ju som att det är något annat då jag samtidigt kissar blod. Ta urinprov nummer 6 nästa vecka så får vi se vad som händer. Någon här som haft detta och gjort uppföljning? Läste på vårdguiden att det ska göras några veckor efter med kamera för att titta hur tarmen ser ut. Enda jag hört från min vårdcentral är typ "jaja, hör av dig om du får ont".

  • Långbenopluto
    Guttsta skrev 2019-08-06 11:45:34 följande:
    Får även smärta när urinblåsan börjar bli full. V¨rdcentralen trodde att den tryckte på en öm tarm och att det var detta jag kände, själv känns det ju som att det är något annat då jag samtidigt kissar blod. Ta urinprov nummer 6 nästa vecka så får vi se vad som händer. Någon här som haft detta och gjort uppföljning? Läste på vårdguiden att det ska göras några veckor efter med kamera för att titta hur tarmen ser ut. Enda jag hört från min vårdcentral är typ "jaja, hör av dig om du får ont".
    Då ringer du din VC för vidare utredning/vård.
Svar på tråden Tarmfickor / Divertikulit