• emspart

    Första besöket hos bm

    Hej,

    Ska på första besöket (inskrivning) hos bm 26/8. Vad kan jag förvänta mig? Görs det något ultraljud/kollas hjärtslag etc? Har skrivit en hälsodeklaration och skickat in, men tycker inte det framgår vad som kommer hända.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Första besöket hos bm
  • Rebecca1987

    Där jag är inskriven så pratar man, beräknar på ett ungefär vilken vecka. Bokar in tid för kub test. Tar lite prover. Och skriver in vikt och blodtryck. Är man inte helt säker så kan man få träffa en förlossningsläkare efter att man fått en bokad tid och få vaginalt ultraljud för att få bättre koll.

  • Oktobertjej

    På min inskrivning i (v.6-8 nånting) pratade vi om oss som par och så. Vad vi jobbar med, sjukdomar i släkten etc. Sen tog BM ett cellprov på mig eftersom det skulle göras det året, och då vill man göra det innan graviditeten är så långt gången.

    Andra träffen (ca v.12) fick vi se vårt barn på ett enkelt ultraljud. BM skulle bara konstatera antal foster och om hjärtat slog. På den träffen bokade vi också in TUL (ca v.14) och RUL (ca v.20).

    Men ultraljud o sånt beror helt på vart du bor. Beroende på vilket landsting du tillhör så ingår olika ultraljud och också olika tester, så KUB tex är ingen självklarhet.

  • Flima

    Där jag bor ser det lite annorlunda ut. Vi hade första träffen i v.9-10 typ och då pratade vi hälsa, kollade blodtryck, tog blodprov och urinprov. Fick även göra cellprov då det var dags för det senare i höst. Men här gör man inga ultraljud eller ytterligare kontroller förrän RUL i ca. v.19-20. Så det blir en lång väntan från första träffen och andra och man får inget direkt svar på om man faktiskt är gravid eller inte, hehe. Vi bokade in ett KUB-test privat för vi orkade inte vänta så länge!

Svar på tråden Första besöket hos bm