Glass recept
Hejsan jag skulle villja ha ett gott glass recept någon som har ?
Hejsan jag skulle villja ha ett gott glass recept någon som har ?
Vi brukar vispa Ädel vaniljvisp jätte hårt å blanda i krossad daim eller polkagrisar å ställa in i frysen i 4 timmar. Jätte got!
Glass
3 äggulor
½ dl florsocker
3 dl vispgrädde
1msk vaniljsocker (eller hallon eller kakao eller vad man nu vill ha)
Vispa ägg och socker.
Vispa grädden.
RÖR samman.
Häll i smaksättningen och frys.
Det blir kanongott att smaksätta med lite outspädd flädersaft också! Bara ett tips! Och servera varma hallon till...mmmmums!
tackar ska prova det med ädelvisp och daim
Kan tillägga att mitt recept med 1 kuvert saffran i är MUMS!!!!
Servera gärna med mixade hallon. De ska vara sura och glassen söt...mmmmmmmmmmmmmmm!
www.tasteline.com/default.ns&searchMode=recipe&searchType=recipe&freetext=glass&MainIngredient=&CourseType=&nationality=
Glass
1 dl Vatten
1 dl Socker
1/2 Apelsin; rivet skal av
3 dl Creme fraiche
Koka upp vatten, socker och apelsinskal. Låt svalna. Rör i creme fraiche. Kör blandningen i en glassmaskin ca 30 minuter, eller ställ in i frysen och låt stå ca 5 timmar
Sandwich med pollyglass
Ingredienser
15 st
4 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
125 g Polly-godis
500 g KESELLA jordgubb&lime
30 tunna skivor sockerkaka
Gör så här
Vispa äggulor och florsocker poröst. Vispa grädden. Grovhacka Polly-godiset. Rör ner KESELLA, grädde och godis i äggsmeten. Klä insidan av en sockerkaksform, 1 1/2 liter, med plastfolie. Häll glassmeten i formen. Frys i minst 5 timmar eller över natten. Ställ i kyl i ca 30 min före servering. Stjälp upp och skär glassen i skivor. Lägg en skiva glass mellan två skivor sockerkaka till en glassandwich
Jag får nog sätta i gång och göra en massa glass nu hehehe tack för recepten
Hemlagad GI-glass
Ingredienser
portioner
1 vaniljstång
4 äggulor
3 dl sötningsmedel
5 dl vispgrädde
4 äggvitor
1 krm salt
Rostade hasselnötter:
100 g hasselnötter
2 dl sötningsmedel
4 msk vatten
Du behöver också:
bakplåtspapper
Till servering:
Choklad- och nötflarn
Gör så här:
1.Lägg ett bakplåtspapper på etn plåt. Hetta upp en stekpanna, lägg i nötterna och rosta dem i tre minuter. Blanda samman sötningsmedel och vatten och häll över nötterna i pannan. Skaka pannan då och då så att blandningen fördelar sig jämnt över nötterna. Låt det börja bubbla ordentligt och bli gyllenbrunt. Häll då ut blandningen på bakplåtspapperet och låt svalna i ca 20 minuter. Hacka nötterna grovt.
2.Dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Vispa äggulor och sockerersättning i en bunke. Vispa grädden i en annan skål tills den bildar mjuka toppar. Vispa slutligen äggvitorna med saltet tills det bildas mycket fasta toppar. Vänd ner choklad eller nötter, grädde och äggvitsvisp i äggulesmeten.
3.Frys glassen i ca tre timmar. Skeda upp den med en sked doppad i kallt vatten och dekorera med chokladflarn
Hallonglass
4 portioner
1 dl strösocker
1 dl vatten
2 msk saft av citron
400 g djupfrysta hallon
1 1/2 dl Vispgrädde
Koka socker, vatten och citronsaft på svag värme till en simmig lag, ca 10 min. Blanda sockerlag och 300 g hallon (spara 100 g till garnering). Kör i matberedare eller passera genom sil. Vispa grädden och blanda med bärmoset. Frys 3-4 tim. Rör 2-3 gånger under infrysningen för jämn konsistens. Skeda upp och garnera med hallon och rån.
Glass med Schweizernöt är jätte gott. Hackar det i lite olika stora och små bitar. Mums
Till ca 15 pers eller 2 mindre tillställningar:
3 dl ren äggvita (från ca 10 ägg)
6 dl socker
2 1/2 dl vatten
6 dl vispgrädde
3 msk päronbrandy, kirschwasser eller punsch
Man behöver också en uthållig elvisp
Gör så här:
Koka upp vattnet och sockret i en tjockbottnad kastrull, och låt koka tills lagen trådar sig mellan fingrarna
Dela under tiden äggen, mät upp och lägg i en stor vispskål
Vispa lätt så att äggvitorna börjar skumma
Häll sedan sakta den heta sockerlagen i en tunn stråle ner bland äggvitorna medan elvispen kör för fullt
Man ska sedan vispa länge tills det hela blir en tjock, glänsande, vit massa
Fortsätt sedan ett tag till och låt värmen avta
Frys "marängsmeten" i minst 4 timmar
Vispa grädden tjockt och smaksätt med spriten
Ta ut marängsmeten som nu är rätt hård, och skär den i skålen med en kniv tills den börjar att mjukna litet
Blanda äggvitemassan och grädden någotsånär med en sked och lägg i serveringsformar
Frys igen
Kan serveras med nötnougat eller färska jordgubbar