• Anonym (Ts)
    Tue 6 Aug 2019 07:51
    557 visningar
    15 svar
    15
    557

    Aktivitetsersättning, läkarintyg?

    Jag studerar just nu, men kommer bli arbetslös nästa år. Har haft aktivitetsersättning i gymnasiet men var mina föräldrar som fixa det, så vet inte hur det fungerar. Har jobbat typ 50% innan jag började studera. Kan jag ansöka om aktivitetsersättning? Jag har en npf diagnos och en annan, tror den räknas son psykisk.

    Men förstår inte riktigt hur jag ska få ett läkarintyg. Måste man träffa en läkare och beskriva sina diagnoser och svårigheter (svårt för mig då jag har extrem social ångest - dock inte som diagnos så ska alltså inte ansöka om ersättning pga det) eller ska man be om att få intyg på diagnoserna någonstans ifrån? (Hur?) Jag fick diagnoserna av BUP. Samt ska man ansöka om 100% då, eftersom jag blir arbetssökande sen? Jag vet liksom inte vad jag klarar av eller om jag kan söka arbete, då jag har svårt socialt.

  • Svar på tråden Aktivitetsersättning, läkarintyg?
  • Tue 6 Aug 2019 08:04
    #1

    Är din arbetsförmåga nedsatt?

  • Anonym (A)
    Tue 6 Aug 2019 12:07
    #2
    Ms H skrev 2019-08-06 08:04:37 följande:
    Är din arbetsförmåga nedsatt?
    Undrar jag med
  • Anonym (Mia)
    Tue 6 Aug 2019 13:10
    #3

    Hur vet du redan nu att du kommer att bli arbetslös nästa år?

  • Glinda från Oz
    Tue 6 Aug 2019 14:22
    #4

    Du får inte vara arbetssökande och ha aktivitetsersättning samtidigt (under det första året) Aktivitetsersättning kan man bara få om det bedöms att man inte kan jobba på minst ett år. Du kan gå till vårdcentralen och få ett läkarintyg därifrån ofta krävs en utredning med arbetsprövning hos arbetsförmedlingen för att kolla din arbetsförmåga också.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:31
    #5
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-06 13:10:09 följande:

    Hur vet du redan nu att du kommer att bli arbetslös nästa år?