• Anonym (Ts)
    Tue 6 Aug 2019 07:51
    557 visningar
    15 svar
    15
    557

    Aktivitetsersättning, läkarintyg?

    Jag studerar just nu, men kommer bli arbetslös nästa år. Har haft aktivitetsersättning i gymnasiet men var mina föräldrar som fixa det, så vet inte hur det fungerar. Har jobbat typ 50% innan jag började studera. Kan jag ansöka om aktivitetsersättning? Jag har en npf diagnos och en annan, tror den räknas son psykisk.

    Men förstår inte riktigt hur jag ska få ett läkarintyg. Måste man träffa en läkare och beskriva sina diagnoser och svårigheter (svårt för mig då jag har extrem social ångest - dock inte som diagnos så ska alltså inte ansöka om ersättning pga det) eller ska man be om att få intyg på diagnoserna någonstans ifrån? (Hur?) Jag fick diagnoserna av BUP. Samt ska man ansöka om 100% då, eftersom jag blir arbetssökande sen? Jag vet liksom inte vad jag klarar av eller om jag kan söka arbete, då jag har svårt socialt.

  • Svar på tråden Aktivitetsersättning, läkarintyg?
  • Tue 6 Aug 2019 08:04
    #1

    Är din arbetsförmåga nedsatt?

  • Anonym (A)
    Tue 6 Aug 2019 12:07
    #2
    Ms H skrev 2019-08-06 08:04:37 följande:
    Är din arbetsförmåga nedsatt?
    Undrar jag med
  • Anonym (Mia)
    Tue 6 Aug 2019 13:10
    #3

    Hur vet du redan nu att du kommer att bli arbetslös nästa år?

  • Glinda från Oz
    Tue 6 Aug 2019 14:22
    #4

    Du får inte vara arbetssökande och ha aktivitetsersättning samtidigt (under det första året) Aktivitetsersättning kan man bara få om det bedöms att man inte kan jobba på minst ett år. Du kan gå till vårdcentralen och få ett läkarintyg därifrån ofta krävs en utredning med arbetsprövning hos arbetsförmedlingen för att kolla din arbetsförmåga också.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:31
    #5
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-06 13:10:09 följande:

    Hur vet du redan nu att du kommer att bli arbetslös nästa år?


    Eh ja, jag är inte direkt populär på arbetsmarknaden. Och har ingen utbildning inom något jag kan jobba inom.

    Ja jag hade aldrig klarat att jobba 100%. Klarar knappt av en dag utanför min lägenhet.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:32
    #6
    Glinda från Oz skrev 2019-08-06 14:22:09 följande:

    Du får inte vara arbetssökande och ha aktivitetsersättning samtidigt (under det första året) Aktivitetsersättning kan man bara få om det bedöms att man inte kan jobba på minst ett år. Du kan gå till vårdcentralen och få ett läkarintyg därifrån ofta krävs en utredning med arbetsprövning hos arbetsförmedlingen för att kolla din arbetsförmåga också.


    Fast det där stämmer ju inte. Det vet jag bara genom att ha googlat runt lite. Man kan dessutom välja hur mycket man kan arbeta, när man ansöker.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:32
    #7
    -1
    Ms H skrev 2019-08-06 08:04:37 följande:

    Är din arbetsförmåga nedsatt?


    Gud, hade jag frågat annars eller?!
  • Tue 6 Aug 2019 14:40
    #8
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-06 14:32:54 följande:

    Gud, hade jag frågat annars eller?!


    Om just du skulle ha frågat annars vet vi så klart inte. Men ja, det finns folk som undrar det utan att ha utrett att de har nedsatt arbetsförmåga.
  • Glinda från Oz
    Tue 6 Aug 2019 14:41
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-06 14:32:13 följande:

    Fast det där stämmer ju inte. Det vet jag bara genom att ha googlat runt lite. Man kan dessutom välja hur mycket man kan arbeta, när man ansöker.


    Rent teoretiskt är det möjligt att ha aktivitetsersättning på 25, 50, 75 eller 100%. I verkligheten är det allt eller inget. Har du aktivitetsersättning på säg 50% får du jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte dela upp det på något annat vis. Lycka till med att hittat jobb på de premisserna!
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:58
    #10
    Glinda från Oz skrev 2019-08-06 14:41:13 följande:

    Rent teoretiskt är det möjligt att ha aktivitetsersättning på 25, 50, 75 eller 100%. I verkligheten är det allt eller inget. Har du aktivitetsersättning på säg 50% får du jobba 4 timmar per dag fem dagar i veckan, du får inte dela upp det på något annat vis. Lycka till med att hittat jobb på de premisserna!


    Det är dock många som jobbar så, så det är inte omöjligt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 14:59
    #11
    -1
    Ms H skrev 2019-08-06 14:40:12 följande:

    Om just du skulle ha frågat annars vet vi så klart inte. Men ja, det finns folk som undrar det utan att ha utrett att de har nedsatt arbetsförmåga.


    Du jobbar väl dock inte på FK eller Arbetsförmedligen. Jag vill bara ha svar på mina frågor. Inte svar från människor som inte tror att diagnoser eller svårigheter hos människor existerar.
  • Tue 6 Aug 2019 15:56
    #12
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-06 14:59:30 följande:

    Du jobbar väl dock inte på FK eller Arbetsförmedligen. Jag vill bara ha svar på mina frågor. Inte svar från människor som inte tror att diagnoser eller svårigheter hos människor existerar.


    Förlåt för att jag brydde mig, ska genast sluta.
  • Glinda från Oz
    Tue 6 Aug 2019 16:40
    #13
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-06 14:58:07 följande:

    Det är dock många som jobbar så, så det är inte omöjligt.


    Ska du söka jobb som alla andra är det omöjligt, har du kontakter eller får någon form av praktik via AF är det inte det. Tänk bara på att du måste gå på socialbidrag under praktiken, man får aktivitetsersättning (och ev bostadstillägg) den procenten man har och aktivitetsstöd för praktiken men det räcker inte för att komma upp i existensminimum om man inte bor hemma.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 20:52
    #14
    Glinda från Oz skrev 2019-08-06 16:40:33 följande:

    Ska du söka jobb som alla andra är det omöjligt, har du kontakter eller får någon form av praktik via AF är det inte det. Tänk bara på att du måste gå på socialbidrag under praktiken, man får aktivitetsersättning (och ev bostadstillägg) den procenten man har och aktivitetsstöd för praktiken men det räcker inte för att komma upp i existensminimum om man inte bor hemma.


    Varför skulle det vara omöjligt? Det går att jobba timmar, exempelvis. Jobbade som städare ett tag, där hade det inte varit omöjligt att jobba 4 timmar om dagen.
  • Glinda från Oz
    Wed 7 Aug 2019 02:18
    #15
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-06 20:52:49 följande:

    Varför skulle det vara omöjligt? Det går att jobba timmar, exempelvis. Jobbade som städare ett tag, där hade det inte varit omöjligt att jobba 4 timmar om dagen.


    När man jobbar på timmar vill de att man ska täcka upp för ett pass, kan man bara jobba 4 timmar kommer man inte bli uppringd för att få pass är så kort tid och de ringer hellre någon som kan jobba längre tid och inte behöver gå efter exakt fyra timmar. Har man eget företag kanske det funkar.
Svar på tråden Aktivitetsersättning, läkarintyg?