• Frankie Bean

    Stamceller i bröstmjölk

    Tycker ofta att jag hör från olika håll, barnmorskor och andra, att bröstmjölken är så bra då den bl.a innehåller stamceller. Från vad jag förstår är stamceller kapabla att "bli" en cell till vilket organ som helst, alltså väldigt bra när det är något fel eller sjukt i kroppen. Så vitt jag vet forskas det om detta, hur mycket som omsätts i praktiken vet jag inte.

    Men min fråga är alltså varför behöver nyfödda dessa? Vad exakt är fördelen i att få i sig stamceller? Ett friskt barn borde väl inte ha ett behov av detta? Eftersom det framställs som en fördel så måste man ju forskat en del på detta ämne men jag finner inte direkt några svar på mina frågor genom de sökningar jag gjort.

  • Svar på tråden Stamceller i bröstmjölk
  • mammatill6

    Barn behöver bröstmjölk för immunförsvarets skull, inte stamcellerna. Men det stämmer att det finns stamceller i bröstmjölk.

  • Thatwillbetheday

    Sen klarar sig nyfödda i Sverige alldeles utmärkt på ersättning också (finns såklart undantag svårt sjuka eller prematura), måste inte vara bröstmjölk.

  • Cereal Killer

    Det finns en mängd olika celler respektive immunkomponenter i bröstmjölken, förutom stamceller och antikroppar. Vår kunskap kring betydelsen av dessa varierar mellan liten och obefintlig, ungefär.

    I tillägg till att barnet verkar kunna ta upp mammans stamceller och andra celler från bröstmjölken, så sker ett visst utbyte av celler mellan mor och barn under graviditeten. Hos mödrar har man sett att de främmande cellerna ansamlas på ?sjuka? platser i kroppen (ärrvävnad, cancervävnad mm), men huruvida de är med och bidrar till patologin eller har en läkande effekt vet man inte. De verkar hur som helst kunna kvarstå hela livet. Mikrochimerism, kallas fenomenet.

Svar på tråden Stamceller i bröstmjölk