• Anonym (Sand)

Snor inte alla personer sand, stenar och snäckor ifrån stränder?

Prat om turister som gör det på Sardinien.

Jag vet när jag var liten och var där 2002, 7 år gammal.

Så tog jag med mig stenar, snäckor och sand.

Och gjort det under årens gång typ under de flesta har semester som jag varit på.

Har ni gjort det?

Är det verkligen olagligt?

• Svar på tråden Snor inte alla personer sand, stenar och snäckor ifrån stränder?
  • Anonym (Grabben bredvid)

Nej, har aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra det. Finns ingen anledning helt enkelt.

• Anonym (M)

Det har jag gjort mängder av gånger, både som barn och vuxen. Jag hade till och med en lärarinna i skolan som alltid önskade sig en sten i present när man reste utomlands.

Jag har däremot självklart avstått att ta med mig saker från ställen där det uttryckligen är förbjudet, och jag brukar inte tex bryta loss bitar från kinesiska muren eller pyramiderna.

• chrissepisse

Enstaka snäckor har jag säkert fått med mig hem som barn. I vuxen ålder har jaginte tagit med mig något från de stränder jag har besökt.

• sextiotalist
    Anonym (Sand) skrev 2019-08-06 10:19:29 följande:

Prat om turister som gör det på Sardinien.

Jag vet när jag var liten och var där 2002, 7 år gammal.

Så tog jag med mig stenar, snäckor och sand.

Och gjort det under årens gång typ under de flesta har semester som jag varit på.

Har ni gjort det?

Är det verkligen olagligt?

Det finns platser i Sverige där man inte heller får plocka med sig t.ex stenar. Lokala förbud brukar finnas av en anledning.
  • BurningDiamond

När jag var liten minns jag att vi var på något ställe där pappa var noga med att berätta att "här får du inte ta med dig saker (stenar och snäckor)".

• Anonym (K)

Nej.

Alla tar inte med stenar / snäckor alls , och vettiga människor tar inte med stenar / snäckor mm där det är uttryckligen förbjudet i alla fall.

• viseversa

Nej det gör jag inte. Var på en ö som barn där stranden bestod av massa fossiler. Det var strängt förbjudet att plocka med sig. För om alla turister som var där tog 1-5 fossiler var så fanns det snart inga kvar på stranden. Att folk inte fattar det är konstigt.

• flygrl

Som barn tog jag alltid med mig vackra stenar och snäckor från stränder vi besökte men antar mina föräldrar hade ingripit om det vart förbjudet. Även nu som vuxen kan jag ta med mig en och annan fin sten eller snäcka om det inte är förbjudet.

Självklart ska man rätta sig efter dom föreskrifter som finns för stranden man besöker.

Svar på tråden Snor inte alla personer sand, stenar och snäckor ifrån stränder?