• annahanna85

    Lön som redovisningsansvarig

    Har svårt att hitta statistik för lön för just redovisningsansvarig.
    Jobbar som det idag i Stockholm, men "känner " mig underbetald.
    Har sökt en ny tjänst som redovisningsansvarig.

    Men vet inte vad jag skall ge för löneanspråk... Säger jag det jag har så får jag ju säker bara nån tusenlapp mer. Vill ju så klart ha så mycket som möjligt, men inte dra till med orimliga krav.

    Någon som jobbar som det? Vad tjänar ni? Ange gärna också var i landet, eller om det är storstad/landsbyggd...

  • Svar på tråden Lön som redovisningsansvarig
  • annahanna85
    Långbenopluto skrev 2019-08-06 13:14:36 följande:

    Men facket måste väl kunna hjälpa dig med dessa frågor?


    Jo, men just titeln "redovisningsansvarig" har de inte statistik för. Redovisningsekonom, ekonomiassistent, ekonomichef finns.

    Därför jag slänger ut en fråga här, där man kan svara anonymt om man vill, för att få lite mer fakta, vad tjänar andra egentlig
  • Långbenopluto
    annahanna85 skrev 2019-08-07 08:49:28 följande:
    Jo, men just titeln "redovisningsansvarig" har de inte statistik för. Redovisningsekonom, ekonomiassistent, ekonomichef finns.

    Därför jag slänger ut en fråga här, där man kan svara anonymt om man vill, för att få lite mer fakta, vad tjänar andra egentlig
    Vad innebär jobbet? Vad gör du? Ålder på dig? Utbildning? Hur länge har du jobbat där? Storstad, eller liten stad?
  • Totoro79

    Storlek på företaget spelar enorm roll, så utan att veta det är det svårt att säga. Jag jobbar på ett bolag med ca 2000 anställda och vår redovisningsansvarig har en lön på strax över 80 000. Men är det på ett mindre bolag, som inte är internationellt, så lär lönen vara mkt lägre och den kan säkert vara högre med för ett större bolag.

  • brallison
    Totoro79 skrev 2019-08-07 11:01:39 följande:

    Storlek på företaget spelar enorm roll, så utan att veta det är det svårt att säga. Jag jobbar på ett bolag med ca 2000 anställda och vår redovisningsansvarig har en lön på strax över 80 000. Men är det på ett mindre bolag, som inte är internationellt, så lär lönen vara mkt lägre och den kan säkert vara högre med för ett större bolag.


    Oj, får man undrar vad får en ekonomichef i så fall?
  • Totoro79
    brallison skrev 2019-08-07 13:28:07 följande:

    Oj, får man undrar vad får en ekonomichef i så fall?


    Runt 150 000/månad, nu är detta inga exceptionella löner för företag i den här storleken. Det är därför man inte kan ge svar utan att veta storlek på företaget, för det anger hur stort ansvar över redovisningen man har, hur stora belopp det gäller.
  • annahanna85
    Totoro79 skrev 2019-08-07 11:01:39 följande:

    Storlek på företaget spelar enorm roll, så utan att veta det är det svårt att säga. Jag jobbar på ett bolag med ca 2000 anställda och vår redovisningsansvarig har en lön på strax över 80 000. Men är det på ett mindre bolag, som inte är internationellt, så lär lönen vara mkt lägre och den kan säkert vara högre med för ett större bolag.


    Lite skillnad, där jag är nu är vi ca 150 anställda, med en omsättning på ca 50 milj. Har 34500 kr. Får kolla storleken på de ställen jag söker på! 
  • annahanna85
    Långbenopluto skrev 2019-08-07 09:07:01 följande:
    Vad innebär jobbet? Vad gör du? Ålder på dig? Utbildning? Hur länge har du jobbat där? Storstad, eller liten stad?
    På nuvarande tjänst: i stort: löpande redovisning (lägger succesivt över det på ek.assistenten), löner, månads- och årsbokslut, årsredovisning, skatter, deklarationer. Bara jag som kan mitt jobb här, en ek.assistens som gör kund- och levreskontra (och annan admin).
    43 år. 2-årig YH-utbildning inom ekonomi, ca 5 års erfarenhet av den här typen av jobb. Stockholm, så storstad :) 
  • Totoro79
    annahanna85 skrev 2019-08-08 10:25:45 följande:

    På nuvarande tjänst: i stort: löpande redovisning (lägger succesivt över det på ek.assistenten), löner, månads- och årsbokslut, årsredovisning, skatter, deklarationer. Bara jag som kan mitt jobb här, en ek.assistens som gör kund- och levreskontra (och annan admin).

    43 år. 2-årig YH-utbildning inom ekonomi, ca 5 års erfarenhet av den här typen av jobb. Stockholm, så storstad :) 


    Mindre företag kan sällan betala så mkt men det låter lite lågt men beror lite på omsättning med. Jag har kontaktas av en del rekryterare på sista tiden och för liknande jobb som du har, dock anser de inte att de har titeln redovisningsanvarig (ansvarig ges som titel på bolag där man ofta har en större ekonomiavdelning vad jag uppfattat) utan redovisningsekonom, där de inte tänkt sig erbjuda över 40 tusen per månad. Jag som sitter som senior redovisningsekonom på ovan nämnda bolag, har en lön på strax över 44 tusen. Jag jobbar i Sthlm.
  • ensam1
    annahanna85 skrev 2019-08-08 10:21:57 följande:
    Lite skillnad, där jag är nu är vi ca 150 anställda, med en omsättning på ca 50 milj. Har 34500 kr. Får kolla storleken på de ställen jag söker på! 
    Har du skrivit fel på någon siffra eller menar du månadsvis. För en omsättning på 50 miljoner på 150 anställda ger ju bara lite drygt 300.000 i omsättning per person och det täcker ju inte ens deras lönekostnad ännu mindre några OH-kostnader. Och då pratar du ändå omsättning inte TB
  • Anonym (Mia)

    Jag är administratör på ett lite större bolag, 200 anställda. Har 38500 kr. Så begär mer!

Svar på tråden Lön som redovisningsansvarig