• Gummsan83

    Dåligt resultat på Kub pga bred nackspalt

    Var på KUB idag och fick 1:4 på DS. Mycket pga nackspalten var 6mm . Någon annan som haft det ?

  • Svar på tråden Dåligt resultat på Kub pga bred nackspalt
  • närkommertrean

    Vi fick 1:2 på ds men nackspalten var "bara" 3,6. Gjorde fostervattenprov tre veckor senare där varken korta eller långa analysen visade någon kromosomavvikelse. Vi fick även veta att bred nackspalt ökade risken för missbildningar, t ex på hjärtat, och fick därför ett utökat rul med läkare istället för bm och där hittades inte heller några fel. Nu är vår lilla kille 5 veckor och har varken någon kromosomavvikelse eller missbildning. Har ni tänkt gå vidare med moderkaks- eller fostervattenprov?

  • Gummsan83

    Ja vi ska göra moderkaksprov, väntar på svar på detta. Men man är ju mellan hopp och förtvivlan. Känns som att med den bredden så kan det bara tyda på en sak. De skulle höra av sig men har fortfarande inte ringt som de lovat

  • Blomman8311

    Jag gjorde kub och fick hög risk på 1:8. Nackspalten var 2.2 så den var inom det normala, på barnmorskan låter det som att det är biokemi som är "felet". Min ålder och vikt är också en stor riskfaktor. Det känns som man inte vill vara med längre... :(

    Det känns alldeles tomt inombords och jag vill inte tänka på liten för oddsen är ju minst sagt dåliga. Ska göra fostervattenprov men det är 3 veckor bort. Hur ska man tänka och känna egentligen? Allt blev bara svart när jag fick siffrorna.

  • Gummsan83

    [quote=79813142][quote-nick]Blomman8311 skrev 2019-08-07 09:11:04 följande:[/quote-nick] Hos mig var även det en riskfaktor, vi har fått tid för att göra moderkaksprov på fredag och hoppas på att det ska gå för att slippa vänta de 3 veckorna på fvp :( ja man känner sig helt tom :( jag känner redan bebisen också och det är sjukt jobbigt. Men i mitt fall var det nackspalten som var det absolut allvarliga så det är rätt överhängande att det är DS :(

  • närkommertrean

    Det absolut värsta är väntan på att få veta. Speciellt när man dessutom måste vänta på att få göra själva provet! Jag kunde inte tänka på något annat och grät mycket. Vi fick ganska dåliga siffror på trisomi 13 och 18 också så jag tog reda på mycket info om de tre trisomierna. När vi väl gjorde fostervattenprovet hade vi bestämt oss för hur vi ville göra beroende på vad resultatet blev. För mig var det viktigt att ha kommit fram till ett beslut redan innan provsvaret kom för inte behöva våndas då. Jag var även sjukskriven under den tiden pga akut stressreaktion. Jag önskar er båda lycka till och håller tummarna för att ni får bra resultat! <3

Svar på tråden Dåligt resultat på Kub pga bred nackspalt