Ta bort livmodertappen EFTER hysterektomi
För drygt 7 månader sedan tog man bort livmoder och äggledare på mig pga enorma besvär med blödningar. Tappen lämnade man kvar för att på så sätt minska risken för framfall.
Operationen gjordes via snitt i magen och min återhämtning tog rätt lång tid (var sjukskriven 6v). Jag tål inte morfin och kräks av det. Snittet läkte inte som det skulle och jag var extremt trött och slut efter narkosen.
Tyvärr fortsatte mina blödningar efter operationen :( inte på samma sätt som innan men tillräckligt för att jag skulle känna att det inte var okey, med tanke på vad jag gått igenom för att få slippa blöda helt. Så efter ett nytt besök på gyn fick jag remiss för en ny operation. Planen är att ta bort tappen via slidan, men risken finns att man inte lyckas och ändå måste skära upp magen igen. Jag frågade om det går göra operationen med lokalbedövning så jag slipper narkos och jag fick till svar att det skulle kollas upp.
Idag har kallelsen kommit. Redan om 16 dagar är det dags och jag får panik! Jag ska lyckas hitta någon som kan skjutsa mig dit och hem (14 mil enkel till lasarettet), jag måste ta ledigt från jobbet under semestertider, måste fixa med någon som kan ta barnen. Har INGEN anhörig som kan hjälpa mig när jag kommer hem. Det står inget heller i kallelsen om jag blir sövd eller inte.
Om operationen görs via magen är det nog omöjligt för mig att jobba på någon/några veckor (jobbar inom hemtjänsten). Om det görs via slidan vet jag inte, men jag tvivlar ju på att jag kan gå direkt på en 50timmarsvecka bara tre dagar efteråt?
Jag VILL verkligen inte göra den här operationen! Finns det någon som gjort en liknande operation och kan berätta hur det var? Gjordes det under narkos eller lokalbedövning? Hur ont hade ni efteråt? Hur länge blödde ni? Hur länge efteråt måste man vänta med sex? Hur länge var ni sjukskriven? Vill veta allt!