• Anonym (...)

Ta bort livmodertappen EFTER hysterektomi

För drygt 7 månader sedan tog man bort livmoder och äggledare på mig pga enorma besvär med blödningar. Tappen lämnade man kvar för att på så sätt minska risken för framfall.

Operationen gjordes via snitt i magen och min återhämtning tog rätt lång tid (var sjukskriven 6v). Jag tål inte morfin och kräks av det. Snittet läkte inte som det skulle och jag var extremt trött och slut efter narkosen.

Tyvärr fortsatte mina blödningar efter operationen :( inte på samma sätt som innan men tillräckligt för att jag skulle känna att det inte var okey, med tanke på vad jag gått igenom för att få slippa blöda helt. Så efter ett nytt besök på gyn fick jag remiss för en ny operation. Planen är att ta bort tappen via slidan, men risken finns att man inte lyckas och ändå måste skära upp magen igen. Jag frågade om det går göra operationen med lokalbedövning så jag slipper narkos och jag fick till svar att det skulle kollas upp.

Idag har kallelsen kommit. Redan om 16 dagar är det dags och jag får panik! Jag ska lyckas hitta någon som kan skjutsa mig dit och hem (14 mil enkel till lasarettet), jag måste ta ledigt från jobbet under semestertider, måste fixa med någon som kan ta barnen. Har INGEN anhörig som kan hjälpa mig när jag kommer hem. Det står inget heller i kallelsen om jag blir sövd eller inte.

Om operationen görs via magen är det nog omöjligt för mig att jobba på någon/några veckor (jobbar inom hemtjänsten). Om det görs via slidan vet jag inte, men jag tvivlar ju på att jag kan gå direkt på en 50timmarsvecka bara tre dagar efteråt?

Jag VILL verkligen inte göra den här operationen! Finns det någon som gjort en liknande operation och kan berätta hur det var? Gjordes det under narkos eller lokalbedövning? Hur ont hade ni efteråt? Hur länge blödde ni? Hur länge efteråt måste man vänta med sex? Hur länge var ni sjukskriven? Vill veta allt!

• Svar på tråden Ta bort livmodertappen EFTER hysterektomi
  • Anonym (Stella)

Ursäkta för frågan men hur kan du blöda utan livmoder?!???

• Anonym (...)
    Anonym (Stella) skrev 2019-08-06 16:27:35 följande:

Ursäkta för frågan men hur kan du blöda utan livmoder?!???

Det är en jättebra fråga!

Jag läste innan operationen att det kunde hända att blödningarna fortsatte om man lämnade tappen kvar. Frågade läkaren om det vid inskrivningen och han sa att det var minimal risk.

Tyvärr blev det ju så ändå. Det beror på hur långt ner i livmodern/livmodertappen som slemhinnan sitter. På mig tog man bort så mycket som möjligt, brände och sydde ihop.. Och vid mätningen på återbesöket såg man att jag har 27mm kvar av livmoderhalsen, men det är tydligen tillräckligt för att slemhinna ska kunna byggas upp för mig :( extremt ovanligt enligt läkaren.
  • Anonym (Stella)
    Anonym (...) skrev 2019-08-06 20:30:45 följande:

Det är en jättebra fråga!

Jag läste innan operationen att det kunde hända att blödningarna fortsatte om man lämnade tappen kvar. Frågade läkaren om det vid inskrivningen och han sa att det var minimal risk.

Tyvärr blev det ju så ändå. Det beror på hur långt ner i livmodern/livmodertappen som slemhinnan sitter. På mig tog man bort så mycket som möjligt, brände och sydde ihop.. Och vid mätningen på återbesöket såg man att jag har 27mm kvar av livmoderhalsen, men det är tydligen tillräckligt för att slemhinna ska kunna byggas upp för mig :( extremt ovanligt enligt läkaren.

Oj, tack för svaret. Jag hade ingen aning om detta. Hoppas att det går bra för dig med operationen.
  • Anonym (Tessa)

Tycker det låter som en mycket bra ide att du sätter slut på blödningarna en gång för alla och opererar bort tappen. Men jag skulle inte råda dig att göra det under lokalbedövning, om det ens går. Det är en väldigt ingripande op, inte bara att knipsa bort. Du kan ju be om ett annat smärtstillande medel istället för morfin. Och det är nog bättre med illamående än enormt smärta. När jag gjorde en hysterektomi så hjälpte inte morfindropp på mig utan jag fick ibuprophen injecerat och det tog skruv ordentligt. Lycka till!

• Anonym (...)
    Anonym (Tessa) skrev 2019-08-06 23:30:39 följande:

Tycker det låter som en mycket bra ide att du sätter slut på blödningarna en gång för alla och opererar bort tappen. Men jag skulle inte råda dig att göra det under lokalbedövning, om det ens går. Det är en väldigt ingripande op, inte bara att knipsa bort. Du kan ju be om ett annat smärtstillande medel istället för morfin. Och det är nog bättre med illamående än enormt smärta. När jag gjorde en hysterektomi så hjälpte inte morfindropp på mig utan jag fick ibuprophen injecerat och det tog skruv ordentligt. Lycka till!

En hysterektomi har jag som sagt redan gjort, och då tog de bägge äggledarna också. Klarade mig på bara Alvedon den gången, då det är det enda som funkar för mig. Det är tyvärr inte bara lite illamående som går att ta sig igenom.. Jag kaskadkräks, trots att man ger mig maxdos av läkemedel mot illamående. Nu är jag tack och lov hemskt smärttålig så jag klarar mig rätt bra ändå, men att jobba tre dagar efter op känns inte så sannolikt, speciellt med det jobbet jag har.

Det lät på läkaren som att det var en hyfsat liten operation, OM det går som det ska och man kan ta tappen via slidan och inte måste snitta i magen igen. Men jag oroar mig för hur det ska gå att jobba efteråt, och hur länge efteråt jag måste blöda.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tessa) skrev 2019-08-06 23:30:39 följande:
    Håller med
  • BuoBä

Det är fullt möjligt att ringa och boka om operationen till en senare tid så du hinner förbereda dig bättre. Och vill du inte alls operera dig kan ingen tvinga dig, men då får du stå ut med besvären såklart.

Svar på tråden Ta bort livmodertappen EFTER hysterektomi