• Anonym (Ledsen)

Min dotter blir MOBBAD FÖR SITT NAMN!

Men dotter blir mobbad för sitt namn och säger nu att hon vill byta namn.

Hon är 11 år.

Ska vi tillåta ett namnbyte eller låta henne härda ut mellanstadiet och hoppas på att det blir bättre när hon byter skola i högstadiet?

Eller ska hon få byta namn till högstadiet?

Eller redan nu? Tror att det kan bli svårt för henne att bli kallad det nya namnet nu iaf när alla känner henne som det namn hon har idag.

• Svar på tråden Min dotter blir MOBBAD FÖR SITT NAMN!
  • Anonym (vilket namn?)

Blir genast nyfiken på hennes namn. Självklart. Har ni gett henne ett väldigt konstigt namn? Och varför då i så fall? Om hon skall byta skola (ska ni flytta?) så är det ju lämpligt då. Folk vänjer sig ju snabbt. Eller så byter ni namn redan nu, och både hon och hennes lärare får försöka pränta in eleverna vad din dotter faktiskt numera heter. 

• Giftskåneman

Tyvärr kan hon bli mobbad för det nya namnet också, snacka med skolans rektor.

Min dotter blev mobbad, hände ingenting efter jag snackat med rektorn, polisanmälde skolan då, tog mindre än 2 veckor till rektorn kallade alla inpblande och deras föräldrar till stormöte.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (vilket namn?) skrev 2019-08-07 13:42:43 följande:

Blir genast nyfiken på hennes namn. Självklart. Har ni gett henne ett väldigt konstigt namn? Och varför då i så fall? Om hon skall byta skola (ska ni flytta?) så är det ju lämpligt då. Folk vänjer sig ju snabbt. Eller så byter ni namn redan nu, och både hon och hennes lärare får försöka pränta in eleverna vad din dotter faktiskt numera heter. 

Nej, inget direkt ovanligt. Men inte heller vanligt.

Nej, inte flytta men efter mellanstadiet bytet alla skola till två olika högstadieskolor. Då blandad man upp med andra elever från andra skolor.
  • Anonym (A)
    Giftskåneman skrev 2019-08-07 13:43:36 följande:
    Min dotter blev mobbad, hände ingenting efter jag snackat med rektorn, polisanmälde skolan då, tog mindre än 2 veckor till rektorn kallade alla inpblande och deras föräldrar till stormöte.
    Hoppas att det gick bra
  • Anonym (Ledsen)
    Giftskåneman skrev 2019-08-07 13:43:36 följande:

Jag får nog göra slag i saken och ta till hårdhandskarna som du gjorde. Tack!

Blev det bra för henne sen?
  • fluu

Så länge det inte är ett alldeles extremt namn så lär det inte vara namnet i sig hon blir mobbad för, mobbarna bara använder namnet i mobbningen. Byter hon namn lär de inte sluta. Kräv istället hjälp från personlen i skolan. Ditt barn ska inte mobbas i vilket fall!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Giftskåneman
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-07 13:45:10 följande:

Jag får nog göra slag i saken och ta till hårdhandskarna som du gjorde. Tack!

Blev det bra för henne sen?

Jag var jättearg på mötet, och tydligen skrämde jag den värsta mobbaren ordentligt så han slutade mobba henne och han är rädd för mig än, 15 år senare.
  • Anonym (vilket namn?)
    fluu skrev 2019-08-07 13:49:47 följande:
    Så länge det inte är ett alldeles extremt namn så lär det inte vara namnet i sig hon blir mobbad för, mobbarna bara använder namnet i mobbningen. Byter hon namn lär de inte sluta. Kräv istället hjälp från personlen i skolan. Ditt barn ska inte mobbas i vilket fall!
    Där har du faktiskt rätt. Mobbning sker sällan av nån speciell orsak, och defintivt inte namn, barn vänjer sig vid andras namn hur konstiga de än är. Det är något annat som gör att hon blir mobbad. Troligen blir hon ledsen när elakingarna ger sig på henne och det triggar dom. Gör som fluu skriver ovan, och kontakta personalen. Föreslå en anti-mobbing dag. Att retas är en form av mobbing. Har man inget snällt att säga så säger man inget alls. Att det är osäkra barn som mobbar hjälper ju inte din dotter nu. Så sitt ner med din dotter och fråga vad dom säger, hur dom säger det, hur din dotter reagerar osv osv. Och snacka med rektorn.
  • Anonym (Ledsen)
    fluu skrev 2019-08-07 13:49:47 följande:

Mobbad var kanske en överdrift (förlåt om jag trampade någon på tårna).

Hon har vänner, väldigt många. Hon är poppis och så, men när man väl går på henne så är det hennes namn man går på och säger namnet+ett ord som rimmar på namnet som inte är särskilt trevligt.

Retas är väl mer rätt ord. Hon blir ledsen och mår dåligt över det iaf.
Svar på tråden Min dotter blir MOBBAD FÖR SITT NAMN!